Ook as zaterdag lijkt dat te gebeuren als het aan HARMONIE ligt. En dat terwijl de temps in het (noord)oosten het hoogste zullen zijn. En aan de -li lijkt het ook niet te liggen.
Wie weet wat hier de meteorologische reden voor is? inversie? Is het de CAP of SIN? de koelte van het Ijsselmeer?
Vroeger bereikten MCS'en vaak nog zeer actief grote delen van Friesland. Ook lag de startlocatie van de convectie vroeger vaker in Friesland. Dikke bakken met water, hagel en zware windstoten.. De laatste jaren blijft van dit alles vaak een uitgeregend lijntje over met wat zwakke CC bliksems. (muv de beruchte 26 mei 2009 en enkele andere data).
Wat ik daarnaast vaak meemaak hier in Drachten is dat buien zelfs lijken te splitsen voor Drachten en nadien weer aanbouwen. Natuurlijk kan dit altijd toeval zijn. Maar ik heb sterk het idee dat dit statistich gezien, en zeker in vergelijking met vroeger, veel vaker optreed.
Iemand een idee? Of haal ik nu emotie en statistiek door elkaar? | Gewijzigd: 1 augustus 2014, 14:08 uur, door NLSupercell
http://www.knmi.nl/cms/content/23731/onweersdagen | Gewijzigd: 1 augustus 2014, 15:23 uur, door -Lorenzo-
Wat wij inderdaad veel meemaakten tijdens de paar chases die we gedaan hebben. Heeeeel lang geleden.
Vroeger haalden ik de info weg van de radio/TV moest het doen met Jan Pelleboer en Armand Pien (BRT), google deze mannen eens). Je kreeg dan een kaartje te zien met een vore erop of een occlussie, schatte dan in waar je ongeveer moest zijn en aan de hand van wolken en de barometer ging je op pad. Slagingspercentage van 1%. Ook waren de berichtgevingen nog niet sensatie nieuws zoals nu het geval is.
We wisten vroeger pas als er hevig onweer een 20 km verder op was geweest als er schade bij kwam en het bericht lazen in de kranten.
Nu kunnen we in de ochtend voor de pc gaan zitten de laatste runs bestuderen en gedurende dag via alle moderne middelen precies zien wanneer we ongeveer ons moeten gaan opstellen om het "op te vangen".
Wat jij ziet zie ik ook, je ziet het al aan de sattelietbeelden dat de bui(enlijn) klaar is. Op de lijn die je beschrijft. Zeldzaam komt het voor dat we eens een goed onweer krijgen.
Het kaartje wat je hierboven ziet zijn onweersdagen. Wat is een onweersdag, als de waarnemer een donder hoort is het een onweersdag. Dus onweer wat op pak en beet 10 km van je langs trekt en je de donder hoort wordt gerekend als onweersdag. (lees VWK- forum-Men spreekt pas van een onweersdag op het waarnemingsstation als er donder is gehoord. Wanneer er dus alleen weerlicht is gezien is het geen onweersdag. (Weerlicht kan in het donker al op 100 kilometer afstand zichtbaar zijn en dat is natuurlijk niet op of nabij het station. Waarnemingen van weerlicht zijn wel welkom, maar het geldt niet als een onweersdag.)
Dus het kaartje laat niet "echt" onweer zien.
Ik hou mijn hart vast in het najaar als het relatief warme zee water ons parten gaat spelen als de noordwestelijke stroming op gang komt. Tijd zal leren.
en bij de stad Groningen lijkt het vaak alsof het onweer net ten westen of ten oosten van de stad langstrekt, in plaats van er direct overheen.
Zou het Paterswoldsemeer wat direct onder de stad ligt hiermee te maken kunnen hebben?
Ik hou mijn hart vast in het najaar als het relatief warme zee water ons parten gaat spelen als de noordwestelijke stroming op gang komt. Tijd zal leren.
bedoel je dan dat door het warmere zeewaterbdan normaal meer en mogelijk ook zwaarder onweer krijgen
http://www.onweer-online.be/forum/topic/26473/de-bui-en-de-rivier/
Hier in staat wel waarom.
| Gewijzigd: 2 augustus 2014, 15:55 uur, door Thunderknight
-eigen edit-
ok ik zeg niks meer...
er groeien nu al buitjes rechts van de regenlijn,hopen dat die nog wat doorgroeien.