Mooie wolken, 50 tinten grijs.
Maar de pit met onweer lijkt weer langs ons heen te gaan...naar....Tilburg alweer.....Vrij grote bui, Ik kan de 'achterkant' nog goed zien. Het is hier trouwens nog altijd zachtjes aan het regenen en de temperatuur is naar beneden gedoken. Dit was echt een verfrissende zomeronweersbui. Echt heerlijk om nu diep in te ademen.
knipDat hangt ervan af hoeveel energie er nog in de lucht zit. Het is hier namelijk fel afgekoeld en dat tweede complex ligt op exact dezelfde lijn als de eerste. Dat is goed te zien op blitzorgtung:
En Brussel had vandaag precies een goed werkend onweersschild opstaan.
knipDat hangt ervan af hoeveel energie er nog in de lucht zit. Het is hier namelijk fel afgekoeld en dat tweede complex ligt op exact dezelfde lijn als de eerste. Dat is goed te zien op blitzorgtung:
En Brussel had vandaag precies een goed werkend onweersschild opstaan.
Het kan dat het onweer in kracht zal afnemen.
Van 03/08 17u tot 04/08 05u : Vanavond en tijdens het eerste deel van de nacht zijn stevige regen- en onweerbuien mogelijk met veel regen op korte tijd en kans op hagel en rukwinden.
Volgende uren
Er zijn nog steeds lokale buien soms onweer. In het oosten van de provincie Antwerpen en in de provincie Limburg zijn er lokale (en soms intense) onweersbuien. Andere intense onweersbuien over het noorden van Frankrijk verplaatsen zich opnieuw naar de provincie Henegouwen. In de kuststreek komen er tijdelijk meer wolkenvelden met kans op enkele druppeltjes; vanavond wordt het meestal droog met opklaringen
| Gewijzigd: 3 augustus 2014, 17:29 uur, door thunder999
Van 03/08 17u tot 04/08 05u : Vanavond en tijdens het eerste deel van de nacht zijn stevige regen- en onweerbuien mogelijk met veel regen op korte tijd en kans op hagel en rukwinden.
-- Vooral de regen lijkt me een probleem. De grond is al volledig verzadigd, dus al het water moet afgevoerd worden door de beken en rivieren. Op waterinfo.be zie je dat effect goed. Bv Het water in de Molenbeek in Heverlee steeg binnen de paar minuten een halve meter (ondertussen alweer gezakt) door de 10mm regen dat er in Leuven gevallen is tijdens e bui die net gepasserd is. Dit zorde nu niet voor een probleem, maar Ittre heeft al kunnen voelen wat zo'n flashflood kan veroorzaken wanneer de rivieren/beken het niet meer aankunnen. (En Ittre ligt trouwens vandaag ook in de vuurlinie)
Blijf dus zeker uit de buurt van rivieren/beken tijdens zo'n onweer. Vandaag zijn er trouwens doden in Italië gevallen hierdoor: http://www.onweer-online.be/forum/topic/41132/4-doden-na-onweer-bij-feest-in-itali/
Ik verblijf met vrouw en drie kleine kinderen in Deulin, BE op een camping in een tent.
Zo'n 50-60 km onder luik.
Slecht internet, maar textueel kan ik deze site wel volgen.
Ben helaas niet in staat zelf op kaartjes te kijken vanwege slechte knipperende verbinding...
Trekt hier nu dicht, paar spetters, maar (nog) geen onweer.
Zouden een paar hier op de site verblijvende experts mij kunnen vertellen wat we qua noodweer zouden kunnen verwachten ?
Elke reactie wordt zeer op prijs gesteld.
Ik verblijf met vrouw en drie kleine kinderen in Deulin, BE op een camping in een tent.
Zo'n 50-60 km onder luik.
Slecht internet, maar textueel kan ik deze site wel volgen.
Ben helaas niet in staat zelf op kaartjes te kijken vanwege slechte knipperende verbinding...
Trekt hier nu dicht, paar spetters, maar (nog) geen onweer.
Zouden een paar hier op de site verblijvende experts mij kunnen vertellen wat we qua noodweer zouden kunnen verwachten ?
Elke reactie wordt zeer op prijs gesteld.Er zijn op dit moment een paar buien in de regio, meer geen groot ontwikkelde zoals die van centraal België. Onweersbuien zijn helaas behoorlijk onvoorspelbaar.
Je moet er zeker rekening meehouden, maar voor hetzelfde geld trekt die bui een paar kilometer langs je en heb je er geen last van.
Vooral windstoten en plots stijgende rivieren zijn gevaarlijk. Check zeker ofdat je tent ver genoeg van de rivier afstaat. Zelfs als er geen bui passert, kan het water nog steeds stijgen door een onweersbui stroomopwaarts. Ik weet niet wat voor camping je zit, maar veel zomercampings in de ardennen staan in overstromingsgebied (de uiterwaarden/winterbedding van een rivier)
Voor windstoten: Blijf bij bomen uit de buurt en zorg dat je tent stevig verankert is in de grond. Sowieso moet je nooit onder een boom staan tijdens onweer. (en je auto ook niet)
Als je het niet vertrouwt kun je nog altijd in de auto gaan zitten. Zolang je uit de buurt van rivieren en bomen blijft is de auto zeer veilig. De auto is een kooi van Faraday, dus geen gevaar voor bliksems, je zit droog en uit de wind.
Dat is wat ik zocht.
Bedankt.
we gaan lekker snel koken tussen de buien door, en wachten af.
Er is geen groot complex onderweg naar ons, maar toch spannend genoeg voor de kids.
Ron
| Gewijzigd: 3 augustus 2014, 19:06 uur, door Marga