Vandaag viel hier erg tegen, maar 1,5 mm gevallen en van het onweer heb ik niets mee gekregen omdat ik niet thuis was.
Gedonder in de verte...wel mooie wolken | Gewijzigd: 2 augustus 2014, 23:13 uur, door markHt
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Mischien dat er wat advectief uit frankrijk kan komen van de waardes in benelux hoef je de stevige buien van meteovista niet te verwachten en zit Kmi wel goed met hun buien met donderslag.
De kans waar knmi in hun guidance mee komt acht ik ook zeer klein voor oosten en zuid-oosten nl
Als de golf langskomt buiige regen, met deels embd Cb's. Onweerssignalen zijn vooral voor zuidoosten en oosten aanwezig (INDECS). CAPE-waardes in het zuid(oosten) rond 1000 J/kg. Effectieve schering laag. Single cell, matig georganiseerde multicell.
Toch is het een aandachts punt want het betreft een golvend koufront dus neerslag modellen pikken dit zeer lastig op. Gewoon weer een gevalletje nowcasten vandaag mischien een verassing.
MODELBEOORDELING:
De grootste onzekerheid is de golf in het koufront. Hierdoor duurt het ook nog enige tijd voordat het koufront het noordoosten verlaat. Neerslagvelden van de drie deterministische modellen laten dan ook verschillen zien in de neerslag bij de golf. Timing en intensiteit verschillen, maar het ruwe scenario komt wel overeen. | Gewijzigd: 3 augustus 2014, 08:58 uur, door Tatanka
Ben als rasechte Brabander niet snel jaloers op die lui uit het noorden maar het lijkt de laatste weken wel alsof ze daar de lekkerste temperaturen hebben.
Maar het was in het zuiden inderdaad een aardige dag.
A low pressure area is centered over Scotland. Its cold front has advanced into France and western Germany while a warm sector with high MLCAPE values of 1500-2500 J/kg is bounded by drier air to the east of central Poland to Romania, with very steep lapse rates and high LCLs. This warm sector and its CAPE is funneled into a occlusion front converging over NE Germany, Denmark and S Norway. Over central Europe slow storm motion and weak shear and upslope winds toward the Alps contribute to efficient precipitation producing storms.
Upper shortwave troughs cause ascending motion over SW France and W Balkan during afternoon and evening, Italy during the morning and early afternoon, and central France to Belgium during the night.
Bron:Estofex
Mag misschien niet maar ik doe het wel . Qua regen heb ik idd geen klagen nu een totaal van bijna 70 mm deze week. Involg zou ik de buien naar jou toe blazen .
| Gewijzigd: 3 augustus 2014, 11:41 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Oh ze hebben het al verander... Nu ook centrum van België kans op onweersbuien... Ik denk dat ze het zelf niet meer zo goed weten :p | Gewijzigd: 3 augustus 2014, 12:30 uur, door ruben
Oh ze hebben het al verander... Nu ook centrum van België kans op onweersbuien... Ik denk dat ze het zelf niet meer zo goed weten :p
Kmi heeft het niet mis want moeder natuur heeft een golvend laag in petto met idem koufront das ook voor doorgewinterde meteorloog nog lastig.. Dus gewoon lekker nowcasten. Op een gegeven moment moet je keuzes maken als weer instantie en constant bijstellen wat ze nou dus ook doen.
MODELBEOORDELING:
De grootste onzekerheid is de golf in het koufront. Hierdoor duurt het ook nog enige tijd voordat het koufront het noordoosten verlaat. Neerslagvelden van de drie deterministische modellen laten dan ook verschillen zien in de neerslag bij de golf. Timing en intensiteit verschillen, maar het ruwe scenario komt wel overeen.
Morgen weer zelfde situatie met op papier oostelijk benelux
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/40071/onweerskansen-algemeen-seizoen-2014/434935/#message436289 | Gewijzigd: 3 augustus 2014, 12:43 uur, door Tatanka
Maar Meteo-info, de Belze Noodweercentrale is qua geel nog altijd onveranderd ten opzicht van deze morgen, precies tot aan provincie antwerpen, geel met kans op oranje, alleen n het zuiden is vanwege dat buitje nu oranje gemaakt.
Wel opvallend at, bv in tegenstelling tot het KNMI, noodweercentrale en de Belgische tegenhanger bij hun onweerswaarschuwingen GEEN ontladingen in hun criteria hebben maar wel zaken als windstoten, neerslag en/of hagel
| Gewijzigd: 3 augustus 2014, 15:32 uur, door Marga
Inderdaad. We zullen zien als die bui met onweer nu bij Mons verder komt dan wat noodweercentrale voorspelt :p
| Gewijzigd: 3 augustus 2014, 15:32 uur, door Marga