Yes!
Toen ik om half zes van kantoor naar huis fietste was nog een deel van de Kennedylaan bedekt met takken.
Verkeer moest uitwijken richting Welten-centrum.
| Gewijzigd: 30 juli 2014, 17:32 uur, door Marga
7mm opgevangen, niet zoveel dus als vanmiddag.
Eens kijken of die bui boven Duitsland zich laat fotograferen.
Zou zichtbaar moeten zijn aan de oostkant.
Gelukkig maar, stel je voor dat je 2 maal op korte tijd zo een bak regen krijgt, dan zijn de gevolgen al helemaal niet meer te overzien.
Ze spreken daar blijkbaar van een vloedgolf van 1,5m die kwam opzetten. Zie je ook duidelijk aan de wagens die gewoon meegesleept zijn.
| Gewijzigd: 29 juli 2014, 23:15 uur, door Sven
De walcloud die bij Heeten hing , trok eerst langs Lettele, hierna duurde het nog zeker een drie kwartier voor het onweer losbrak.
Ik denk dat dit wat anders is aangezien deze er maar een paar minuten was, hij hing in de richting van Olst.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Een auto heeft geen 1,5 meter nodig om meegesleept te worden wals het water wat meer snelheid heeft (zoals ik op de foto meen te zien)
Volgens frank deboosere " typisch belgisch zomerweer " tja als je over heel het,land tussen de 140 en 220 l water per m2 normaal kunt noemen. Waarschijnlijk zullen er plaatsen zijn waar het nog meer is. | Gewijzigd: 30 juli 2014, 17:33 uur, door Marga
Op het gebied van de aanwezige neerslag ziet het er zelfs zondag beter uit met ook een redelijk onstabiele lucht. Alleen de temps die wat lager zitten nat. en miss andere factoren die wat minder zitten die dag of zou dat hetzelfde ongeveer zijn? Of miss dat die niet echt nodig zijn voor zondag?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Hier geen druppel gezien dus het kan ook andersom | Gewijzigd: 30 juli 2014, 22:26 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Sommige huizen stonden onder water tot en met de 1e verdieping, tot 4-5m hoog stond het water soms.
Een regelrechte ramp voor die mensen.
En Stormchaser: ziet er gaaf uit? Ik wil het allesinds niet meemaken
En nu weer vooruitkijken naar volgend weekend!
Hier geen druppel gezien dus het kan ook andersom
Ik bedoel over heel de maand juli,gerekend gemiddeld tussen de 140 l a 220 l over heel,belgie. Op waterinfo zie je de maand totalen per meetpunt, de merendeel van de totalen liggen rond 175 l water per,m2. Wel raar, op de vtm zat david erbij als een geslagen hond , volgens hem was het niet echt normaal meer. Volgens onze frank " typisch belgisch zomerweer" In ukkel valt er gemiddeld rond 85 l water per maand in juli, 175 is dubbel en is idd niet normaal.
En het misschien in de vlakte anders, maar hier in het Leuvense (hageland, brabantsleemplateau (waar Ittre ook op ligt), zijn zomerstortbuien voor het grootste deel van alle wateroverlast verantwoordelijk. Veel regen op korte tijd => stroomt allemaal de relatief steile hellingen af => zeer snelle en plotse stijging van rivierpeilen met in het extreme geval vloedgolven zoals in Ittre als de beken/valleien het niet meer aankunnen.
In de winter stijgt het water minder snel waardoor de rivieren en beek(valleien) het beter aankunnen.
Dus ja zomerstortbuien en overstromingen zijn wel normaal, alleen lijkt/is? het deze keer heviger dan anders. Of deze extremen binnen het normale weerpatroon passen is volgens mij de grootste vraag. In ieder (normaal) weerpatroon zitten uitschieters. Wanneer zijn deze uitschieters niet meer normaal? | Gewijzigd: 31 juli 2014, 13:15 uur, door Marga