BEWOLKING:
Vannacht kans op St, met name in het midden en noorden waar de lucht nu het vochtigst is. In Limburg ook door stuw. Lokaal wordt het al gemeld en de dauwpuntsdepressies zijn uitermate klein in de frontale zone. Overdag zien we de frontale wolkenband meer en meer oplossen, thermische gradiënt is er dan ook nauwelijks meer. Later in de ochtend en 's middags vooral convectieve bewolking met daarbij weer enkele Cb's. Progtemps blijven behoorlijk onstabiel en toppen tot rond de FL350 blijven mogelijk. Ondertussen komt langs de westgrens van de FIR een groot veld met ST/FOG over de Noordzee naar de ZW-kust afzakken. Dit is iets waar vanaf zaterdag middag en avond rekening gehouden moet worden.
NEERSLAG:
Vanochtend al een enkele stevige bui aan de voorzijde van de hoogtetrog. Overdag, met het oplopen van de temperatuur weer een opleving van de buien. Meeste buien nabij de trog in de bovenlucht en daar waar zich de convergentie aan de grond bevindt, met name boven het midden en noorden. Kleine lokale verschillen in opwarming gaan een belangrijke rol spelen. In de convergentie-zone de hoogste CAPE-waardes (1000-2000 J/kg). Windschering is zeer gering. Convectiemodus: single cells of pulse storms. In het uiterste zuidoosten, verder van het convergentie gebied verwijderd is enige CIN aanwezig en lijkt de activiteit minder te worden. INDECS in het uiterste zuidoosten gering, in het midden, westen en noorden 50-75%. Schift nog wel per run. Harmonie ziet er wel heel rustig uit, gezien de progtemps zou je meer signaal verwachten. Zondagmiddag op dagelijkse gang weer enkele buien.
Meteo Europe
Multicell thunderstorms just off the coast of Venezia in NE Italy are capable in producing severe wind gusts, heavy precipitation and hail. An isolated waterspout event is not ruled out;
Source; wettermaps app
Hier schieten de wolken ook de lucht in. Net ten noorden van mij al enorme bloemkolen te zien en ze groeien hard. Zou me niks verbazen als die uitgroeit tot een bui. Belooft wat, zo vroeg al!
Hier schieten de wolken ook de lucht in. Net ten noorden van mij al enorme bloemkolen te zien en ze groeien hard. Zou me niks verbazen als die uitgroeit tot een bui. Belooft wat, zo vroeg al!
Klopt, vanmorgen om 8 uur lag ie boven Duitsland.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7