En beter nog,....meer onweer haha
Nou welterusten allemaal....
Een tuinfeest met bbq op de zondag van 15.00 uur tot 20.00 uur is volgens mij een kansloze missie of niet?
Eenzelfde tuinfeest met uitgebreide lunch van 11.00 uur tot 16.uur heeft dan meer kans van slagen of niet?
Graag je mening na bestudering van de nieuwste kaarten en runs.
gr. Koop
MODELBEOORDELING:
De aandacht gaat naar de convectie en het volledig missen van de stevige onweersbuien boven het noordwesten van Frankrijk en België van gisterenavond en afgelopen nacht geeft maar weer aan dat de modeluitvoer in dit soort situaties niet al te letterlijk genomen moet worden. De timing van de convergentielijn is in de modellen tamelijk gelijk. Wat verplaatsing betreft zien we dat in Hirlam en EC de lijn min of meer tot stilstand komt, NW-ZO georiënteerd midden over het land, terwijl Harmonie de lijn (en dus de windruiming) in de loop van de nacht het noordoosten van het land laat uittrekken. Zondag overdag laat Hirlam in de vore een nieuw laag vanuit het zuiden ons land binnentrekken die dan uitdiepend noordwaarts trekt. EC en Harmonie doen dat niet of in veel mindere mate. Vooralsnog dit Hirlam scenario gelaten voor wat het is. Hirlam heeft wel vaker dit soort kleinschalige laagjes die dan vaak in de volgende runs geleidelijk minder prominent worden.
NEERSLAG:
Vanavond nabij de convergentielijn toenemende kans op onweersbuien. Modellen geven in eerste instantie niets, maar convergentie onderin en temperaturen boven de 30 graden maken me wel voorzichtig. Modellen geven met name in de nacht een verhoogde buienkans. De uitvoer moet echter niet al te letterlijk genomen worden omdat uiteindelijk vaak blijkt dat het allemaal net weer iets anders loopt. Bij de buien uiteraard kans op onweer, hagel en (zware) windstoten. INDECS geeft vrij hoge onweerskansen waarbij ook de conditionele kans op meer dan 200 ontladingen toeneemt naar zo'n 60% (absolute kans gaat in het zuidwesten naar zo'n 40-50%). CAPE neemt in de zuidwestelijke helft toe tot waardes tussen de 1000 en 2000 J/kg. Effectieve windschering ligt veelal tussen de 30-40 kn. Goed georganiseerde multicells zijn het meest waarschijnlijke, mogelijk opgelijnd nabij de convergentie lijn. De CIN blijft in de noordoostelijke helft vandaag nog erg hoog, vandaar daar de laagste buienkans. | Gewijzigd: 19 juli 2014, 07:24 uur, door Jo Capelle
Even voor de goede orde ik ben geen weer dienst koopie dus ik laat je wel een indicactie zien ,maar gisterenavond kwam enigzins verassend uit de hoek in zw belgië dat geeft al aan voor vandaag gq morgen.
Op bassis wat ik zie is de onderste optie het best want eventuele onweers buien uit de nacht zijn restanten...en eventuele nieuwe moeten weer opbouwen...ik zou 11 tot 16 doen. En de berichten goed volgen uiterraad het komt op nowcasten aan want de modellen zijn absoluut niet eensgezind zeg je er wel al bij dat hirlam dikke neerslagplukken zien de hele dag...gfs wat meer richting noord-oosten en wrf balanseerd...waardoor het bijna onmogelijk word om goed te zeggen. | Gewijzigd: 19 juli 2014, 08:43 uur, door Tatanka
Even voor de goede orde ik ben geen weer dienst koopie dus ik laat je wel een indicactie zien zo,maar gisterenavond kwam enigzins verassend uit de hoek in zw belgië dat geeft al aan voor vandaag gq morgen. Heb hele goede hoop voor vandaag, het is hier echter wel bewolkt momenteel.
Het zal wel goedkomen op naar de 30+ !
Op bassis wat ik zie is de onderste optie het best want eventuele onweers buien uit de nacht zijn restanten...en eventuele nieuwe moeten weer opbouwen...ik zou 11 tot 16 doen. En de berichten goed volgen uiterraad het komt op nowcasten aan want de modellen zijn absoluut niet eensgezind zeg je er wel al bij dat hirlam dikke neerslagplukken zien de hele dag...gfs wat meer richting noord-oosten en wrf balanseerd...waardoor het bijna onmogelijk word om goed te zeggen.
Kan dat opbouwen van nieuwe buien nu al gebeuren? Of is het daar nog te vroeg voor. Hier op de Maasvlakte is het heiig en warm zat om wat op te kunnen bouwen lijkt mij.
Kan dat opbouwen van nieuwe buien nu al gebeuren? Of is het daar nog te vroeg voor. Hier op de Maasvlakte is het heiig en warm zat om wat op te kunnen bouwen lijkt mij. Voor hem praat ik over morgen kannegieter voor een feestje...de buien voor vanmiddag en vanavond komen uit frankrijk met mogelijk wat cellen voor uit...ik zie een dergelijke setting als gisteravond MCS met dit keer Cellen vooruit. En nog meer Belgie en NL georienteerd gewoon nowcasten
| Gewijzigd: 19 juli 2014, 08:54 uur, door Tatanka
Zin in! :thumbsup:
Daarbij horen voor mijn gevoel dan ook van die heerlijke onweersdagen en gezien wat er afgelopen nacht al over België is getrokken kan ik niet wachten tot vanavond/vannacht!! Opmerkelijk ook dat geen enkel model de ontwikkeling van de buien gisteravond heeft opgepikt,geeft wel weer aan dat modellen niet heilig zijn...
Vanavond lekker nowcasten en naast af en toe een blik werpen op de radar en satelietbeelden ook gewoon lekker naar buiten en goed naar de lucht kijken,dat geeft vaak al een redelijke indicatie hoe de zaken er voor staan.
Temperatuur in Soest (en heel NL) stijgt al weer snel,daar gaat het niet aan liggen,nou wachten op triggers.........
Van 19/07 15u tot 20/07 06u : Vanaf deze namiddag verwachten we onweersbuien vanuit Frankrijk. Deze onweersbuien kunnen plaatselijk hevig zijn en gepaard gaan met felle rukwinden en/of hagel.
Spijtig genoeg kan ik de (voor)pret hier niet volgen vandaag, maar zit ik op een open vlakte de ganse dag...
Ik twijfel er over, het is wel een langdurige lekker warme periode maar morgen zou het al minder warm worden. Als het morgen niet boven de 25 uit komt hebben we geen officiele hittegolf en als het er wel van komt (wat me niet zo verbazen, dan is het afhaleijk van de maandag en de dinsdag (met name maandag wat frisser) of we een langdurige hittegolf krijgen of een minimale hittegolf van 5 dagen waarvan 2 boven de 30, na één of twee frissere dagen gevolgd door een kleine week zomerse dagen (want ik zie daar nog iet zo snel dertigers in de pluimen).
Wederom onweer dat roet in het eten gooit...