Na de zware pinksterstormen dringt weervrouw Jill Peeters aan op maatregelen. "Zulke superonweders gaan ons steeds vaker teisteren. De overheid moet werk maken van een systeem om alle 11 miljoen Belgen te waarschuwen, niet alleen degenen die op Twitter zitten."
Volgens onze weervrouw Jill Peeters werden we getroffen door een supercell. "Dat is het zwaarst denkbare onweer. Niemand kan vooraf zeggen waar en wanneer het gaat losbarsten of hoe zwaar het precies wordt. Maar we kunnen wél regio's aanduiden waar het risico bestaat.
Momenteel ontbreekt het ons echter aan een uitgebreid waarnemingsnetwerk en gedetailleerde radarbeelden. Weeramateurs doen er via Twitter alles aan om hun waarnemingen te verspreiden en ook KMI-weerman David Dehenauw doet het nodige, maar kunnen we hen laten opdraaien voor de veiligheid van een hele bevolking? Voor de overheden moet afgelopen weekend een les zijn: laten we grondig nadenken over een degelijk waarschuwingssysteem."
Bron: HLN | Gewijzigd: 14 februari 2017, 11:10 uur, door Joyce.s
Weervrouw Jill Peeters doet dinsdag een oproep voor een waarschuwingssysteem bij zwaar onweer zoals we dat tijdens het pinksterweekend hebben meegemaakt. Maar zo’n systeem bestaat al, zegt weerman David Dehenauw van het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI).
Steve Van Bastelaere
'Vroeger bestond de waarschuwing uit een algemeen weerbericht dat 12 à 24 uur op voorhand werd meegegeven. Na de Pukkelpopstorm hebben we bij het KMI de koppen bij elkaar gestoken om te zien hoe het anders kon', zegt Dehenauw. 'We hebben toen een systeem uitgewerkt dat in het voorjaar van 2012 werd ingevoerd'.
Informatie rechtstreeks naar crisiscentrum Binnenlandse Zaken
Hoe werkt het systeem? Vanaf code oranje bij het KMI, de op één na hoogste waarschuwing voor onweer, brengt het KMI om het uur een gedetailleerde update van de plaats waar het onweer kan toeslaan, of er bijvoorbeeld hagel op komst is, wat de risico’s zijn, ... Die informatie wordt onder meer naar het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken gestuurd en naar de nieuws- en verkeersredactie van de VRT. Het crisiscentrum verwittigt de Civiele Bescherming en de brandweer, de redacties brengen de informatie in de eerstvolgende nieuwbulletins. ‘s Nachts brengt het radionieuws de info. 'Dit systeem werkt tot nu toe zeer goed', zegt Dehenauw.
In de nasleep van het Pukkelpopdrama pleitte Dehenauw ook voor een weerservice. Die werd eveneens in 2012 ingevoerd. 'Festival- of andere organisatoren kunnen een contract afsluiten met het KMI, dat hen verwittigt bij mogelijk onweer'. De organisatoren kunnen dan de festivalgangers op de hoogte brengen, bijvoorbeeld via sms of twitter.
Bron: Het Nieuwsblad
Onweersdagen: 0
Binnenkort kan de overheid een waarschuwing uitsturen bij dreigend onheil. Ook naar gsm-gebruikers in de buurt van een bepaalde zendmast. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.
Het wordt eerlang mogelijk de bevolking sneller en gerichter te waarschuwen bij een incident of naderend onheil. Het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken werkt een systeem uit, Be-Alert gedoopt, dat burgers een gesproken boodschap op de vaste telefoon of een sms op de mobiele telefoon kan toezenden.
Het project loopt op proef in 33 gemeenten. "Ten vroegste in 2015 zou het over heel het land uitgerold kunnen worden", zegt Peter Mertens, woordvoerder van het Crisiscentrum.
In eerste instantie worden mensen verwittigd die zich ingeschreven hebben op een lijst. In een latere fase kunnen meer mensen bereikt worden. Zo kunnen alle gsm-bezitters in de buurt van een bepaalde zendmast geïdentificeerd worden en een sms toegestuurd krijgen.
Bron: HLN
Hier heb je ook Skywarn spotters, maar het gaat erom dat er wat met de meldingen van de spotters gedaan word !
ze zouden een 2e toon in het luchtalarm moeten doen, wat ze bij noodweer kunnen luiden ( extreme hagel en funnels/tornado's ) kan me een filmpje herrineren van een tornado in oost-deutsland waar het luchtalarm afging. .