WIND:
Harmonie zit er actueel net de windstoten helemaal naast, in de buien boven het zuidwesten en Belgie wordt momenteel weinig bijzonders gemeld. Dit komt ook doordat het buienpatroon er heel anders uitziet. Zware windstoten vooral aan de noordzijde van het actuele complex. Bij eventuele buien die vanmiddag voor het koufront uit in het oosten aanwezig zijn zijn wederom uitschieters van 30-40 knopen mogelijk, lokaal mogelijk net iets meer.
BEWOLKING:
Buien actueel veelal hoge basis, toppen FL360. Buien die vandaag in het oosten vanaf de grond kunnen ontwikkelen Cb 2000 voet, toppen FL380. Nabij het koufront vooral boven zee kans op st.
NEERSLAG:
Onweersbuien, hagel. Convectieve modus vergelijkbaar met 2e pinksterdag: goed georganiseerde multicell bij forcering vanaf hoogte, supercell bij ontwikkeling vanaf de grond. CAPE-waardes het hoogst in het oosten, daar weer 2000+, zodra koufront dichterbij komt dalend naar 1000-2000 J/kg. INDECS kansen grootst in het zuidoosten en veel lager dan ze gisteren waren. Harmonie springerig met ontladingspieken in de tijd, maar redelijk consistent met waardes die veel lager liggen dan voor gisteren. Activiteit koufront zelf gering, mogelijk lokaal lichte buiige regen.
ZICHT:
In neerslag matig tot slecht. Boven zee nabij het koufront en in het noorden lokaal nog nevel of mist.
TEMPERATUUR:
Door enige onzekerheid in het moment van doorkomen van het koufront en de verschillende buienscenario's lopen de modellen uiteen. Woensdag valt deze onzekerheid weg en liggen de modellen op een lijn met lagere maxima. Vandaag hoogste maxima in het oosten en zuidoosten.
Bron: KNMI
Vannacht deze foto's gemaakt in Enschede. echt super wat een bliksem zeg pfffffffff
Gaaf hoor!! De eerste is wel erg indrukwekkend met die prachtige korte vertakkingen aan het einde
| Gewijzigd: 10 juni 2014, 11:32 uur, door Marga
Dankjewel Richard, ja ik vond het zel fook echt gaaf gisteravond. Nu snel weer z'n avond ik ben er klaar voor. Vandaag weer onweers kansen in het oosten
| Gewijzigd: 10 juni 2014, 10:33 uur, door Debbieke
Vannacht deze foto's gemaakt in Enschede. echt super wat een bliksem zeg pfffffffff
Die eerste is gaaf zeg! Lijkt net op dendrieten van zenuwcellen
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ik denk dat Weer.nl vandaag wel met een nieuws item over gister zal komen.
A MDT+ risk has been issued for E-CNTRL France, Benelux and W-N Germany with threats for large to very large hail, severe wind gusts, heavy rainfall and some marginal tornado threat. Another round of severe storms is expected starting by mid afternoon and a severe weather outbreak is likely towards the evening hours. Given the extremely unstable airmass coupled with moderately strong shear, discrete severe hailstorms with hailstones in excess of 6 cm in diameter are again quite possible across the MDT+ risk area. If storms merge into clusters in the evening, damaging winds and large hail will be primary threats overnight.
http://www.severe-weather.eu/outlooks-day1/outlook-day-1-valid-10062014/
Meer als 48 uur ben ik al in touw met hazen slaapjes sommigge nog meer..ik laat het op me afkomen en anders maar op naar de volgende
| Gewijzigd: 10 juni 2014, 11:04 uur, door Tatanka
Licht onweer: 4
Behoorlijk/noemenswaardig onweer: 4 (3-1 middag), (26-5 3x), (9-6 middag), (6-7 avond)
Zwaar onweer/Armageddon onweer: 0
Wow, inderdaad een mooie !
Vannacht (vanochtend ?) in Breda ook wat onweer gehad, niet echt spectaculair, de nacht daarvoor was beter. Ik heb overigens geen app of wat dan ook nodig om wakker te worden om naar onweer te kijken, mijn dochtertje maakt ons vanzelf wel wakker als het onweert
Zo te zien ontstaat er in Frankrijk weer wat moois ? Eerst maar even van het mooie weer en vrije dagen genieten.
| Gewijzigd: 10 juni 2014, 11:28 uur, door Debbieke
ben benieuwd wat de trekrichting is vanmiddag.. Op dit moment "shift" de MCS naar het westen.
Echt balen dat de trekrichting gisteravond meer west en oost was.Brabant kreeg daardoor minder onweer dan de
voorspellingen deden vermoedde.
Vanochtend van 4:00 tot 5:00 toch nog van een leuk onweer kunnen genieten met veel CC's en een handvol CG's.
Helaas bleven de "harde inslagen" op de achtergrond.
Maar vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen.
Nieuw onweer op komst in zuiden en oosten (Bron: KNMI)
Het zuiden en oosten van het land krijgen dinsdag aan het einde van de middag misschien weer te maken met fikse onweersbuien.
Het KNMI heeft dinsdagochtend gewaarschuwd voor gevaarlijk weer (code geel) in de provincies Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Het onweer begint rond 16.00 uur en kan tot het einde van de avond duren.
| Gewijzigd: 10 juni 2014, 11:47 uur, door Repac
Het KNMI heeft de waarschuwing voor gevaarlijk weer ingetrokken. Er zijn de eerstkomende uren geen waarschuwingen van kracht.
Maandagavond werd voor het zuiden code rood afgegeven. Later op de avond werd afgeschaald naar code geel. Toch wordt er dinsdag opnieuw rekening gehouden met zware buien.In de loop van de middag en vanavond is er vooral in het oosten en zuiden van het land kans op enkele onweersbuien, mogelijk met hagel en (zware) windstoten.
Bron: BON