ja, dat is vervelend. in huis ben je veiligst. doe bijv gordijnen dicht en ga een film kijken zodat afgeleid word
Hoe raar het ook klinkt Mary, je kan het beste gewoon in huis voor het raam gaan staan kijken. Jezelf afleiden en de gordijnen dicht doen werkt alleen maar averechts want daar overwin je jouw angst niet mee. Zelf was ik er vroeger ook als de dood voor maar ik ben gewoon mijn angst in het gezicht gaan kijken en nu vind ik onweer prachtig
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Hoe raar het ook klinkt Mary, je kan het beste gewoon in huis voor het raam gaan staan kijken. Jezelf afleiden en de gordijnen dicht doen werkt alleen maar averechts want daar overwin je jouw angst niet mee. Zelf was ik er vroeger ook als de dood voor maar ik ben gewoon mijn angst in het gezicht gaan kijken en nu vind ik onweer prachtig
Ik vind onweer op tv ook best mooi, maar op het moment zelf ben ik er als de dood voor... Ik heb vooral schrik dat de bliksem inslaat.
- Adem door je neus, niet je mond. Als je door je mond ademt, krijg je meer lucht binnen (hyperventilatie) wat angst gevoelens kan verergeren.
- Vraag jezelf af hoe erg je op dat moment écht in gevaar bent. De kans dat bliksem bij jou inslaat is vrij klein. De kans dat je geraakt wordt door bliksem is 1 op de 2 miljoen. De kans dat je geraakt wordt door bliksem wanneer je in een huis zit is vrijwel 0.
- Probeer positieve dingen te bedenken over onweer en schrijf ze op.
- Angst is niet slecht, onweer kan wel degelijk gevaarlijk zijn als je in een open veld staat. Maar vergeleken met Auto ongelukken, ziektes, bijensteken enz is de kans veel kleiner dat je wat overkomt. Probeer het te relativeren.
- Blootstelling / kijken kan werken, maar alleen als de ervaring positief is. Daarom wordt vaak geadviseerd om in hele kleine stappen te werken om het vertrouwen langzaam aan op te bouwen.
- Verwacht niet dat je binnen in maand of zelfs een half jaar van je angst af bent. Het kan soms wel een jaar duren voordat je er mee om kunt gaan.
- Yoga lessen / Mediteren / Emotional Freedom Technique / Ontspannen in het algemeen . Hoe minder spanning buiten je angst voor onweer, hoe minder spanning voor onweer zelf.
- Humor. Zoek wat grappige filmpjes of cartoons op tijdens een bui. Lachen ontspant. Zelf als het 'nep' lachen is.
- Sporten vermindert stress, en dus ook angst. Een half uurtje per dag flink fietsen is genoeg om seratonine in je hersenen aan te maken. (zorgt voor geluksgevoel)
- Gezond eten. Omega 3 vet (wilde alaska zalm, walnoten), fruit, groente hebben een positief effect op je testeron niveau waardoor de angst minder wordt.
Teveel suiker (frisdrank, koek) en vet (mcdonalds, vlees, boter) hebbeneen negatief effect op angst. | Gewijzigd: 10 juni 2014, 04:52 uur, door Black7Wolf
Ik had enorme angst voor onweer en inderdaad dan voor de bliksem (want ja, de donder zelf is niet gevaarlijk, behalve dan misschien voor je oren als het té dichtbij is ). Ik ben er in een jaar tijd grotendeels overheen gekomen. Ik was zelf niet alleen bang bliksem maar zelfs voor donkere wolken, want daar zou wel eens bliksem uit kunnen komen. Ik ben dus begonnen met het bekijken van foto's van donkere luchten, tot uiteindelijk foto's van dreigende onweersluchten. Toen ik dat kon zonder angst te voelen ben ik foto's van bliksem gaan bekijken. En toen ik dat zonder angst kon filmpjes van bliksem gaan bekijken. Uiteindelijk ben ik ook hier gaan meegenieten en chase-verslagen en onweersfoto's en filmpjes van leden gaan bekijken, en zo werd ik meegetrokken in het enthousiasme en lukte het me uiteindelijk een keer, een jaar nadat ik begonnen was, om overdag te filmen tijdens onweer. Het heeft daarna nog twee jaar geduurd voor ik ook 's nachts naar de bliksem durfde te kijken. Afgelopen nacht durfde ik dat voor het eerst en ik kan nu zeggen dat ik 100% over mijn angst voor onweer heen ben.
Mijn topic staat hier ook. Misschien heb je daar ook nog iets aan. Veel succes!