.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een golvend koufront (tw850 = 14 C) loopt van Zuid-Zweden via Zuid-Denemarken, Noord- en Noordwest-Nederland richting West-Frankrijk en Centraal-Spanje. Vanochtend komt hierin weinig verandering, maar vanmiddag en vanavond komt Nederland geleidelijk volledig in de warme lucht terecht. Boven West-Frankrijk is een thermische vore ontstaan, die vanaf vanmiddag van het zuiden uit noordoostwaarts over het land trekt. Het koufront bereikt dinsdagochtend vervolgens het westen en ligt dinsdagavond boven het oosten.
MODELBEOORDELING:
Buien zijn zich aan het ontwikkelen, op dit moment een kwestie van nowcasten.
Aandachtspunten.
WIND:
Harmonie berekent al een aantal runs windstoten die ruim boven het weeralarmcriterium uitkomen bij buien, in de laatste run circa 145 km/uur (een aantal runs terug zelfs 175 km/uur). Deze windstoten worden berekend op het buiencomplex dat aan het begin van de avond ergens boven (volgens Harmonie het zuidoosten en oosten van) Nederland aanwezig zou kunnen zijn. Daarna neemt het af.
BEWOLKING:
Boven het oosten eerst nog uitstervende Cb's met toppen FL250/300. Nabij het koufront boven zee en Noord-Nederland St beneden 500 voet. Vanmiddag en vanavond wederom advectie van Cb's van het zuiden uit. Ontwikkeling vanaf de grond lijkt moeilijk te zijn (je hebt convergentie/outflow nodig), in dat geval wel de laagste basis. Toppen FL350 of hoger. Als het koufront oostwaarts het land op komt is er voornamelijk sprake van middelbare bewolking, boven zee mogelijk weer St.
NEERSLAG:
Aanvankelijk boven het oosten nog uitstervende buien, mogelijk nog met een enkele ontlading. Naarmate ons land dieper in de warme lucht terechtkomt stijgen ook de MUCAPE-waarden, vanmiddag en vanavond richting 2000-4000 J/kg, in het oosten en zuidoosten mogelijk hoger. Effectieve schering vanmiddag en vanavond >40 kn bij convectie vanaf de grond (dan supercells), maar in andere gevallen 25-30 kn (multicell/MCS). Bij onweersbuien kans op veel neerslag en (grote) hagel. Onweerskansen worden in INDECS iets afgebouwd voor vanmiddag/vanavond, maar blijven significant. Harmonie geeft in de nieuwste run de piek in het aantal ontladingen vooral buiten de landsgrenzen en laat het aantal dan afnemen, maar 240/5 min blijft fors.
ZICHT:
Nabij koufront in het noorden (vooral boven zee) nevel/mist. Boven land in de loop van de ochtend verbeterend door dagelijkse gang. In onweersbuien slecht zicht.
TEMPERATUUR:
We beginnen de dag met restanten van buien, al klaart het van het zuidwesten uit spoedig op. De opwarming komt dus wat traag op gang. Als vandaag tropische waardes gehaald gaan worden dan is dat het waarschijnlijkst in het zuidoosten. Onder de onweerscomplexen daalt de temperatuur bijna 10 graden binnen korte tijd.
Bron: KNMI
Niemand een foto van de voorkant van de bui ?
Moet toch spectaculair zijn om te zien.
ik misschien op mijn spiegelreflex, maar het werd al iets donkerder al eerder, maar vlak voor de echte bui stond ik net foto's te knippen.
momentje
update, enige wat ik heb is dit:
hiervandaan kwam dus ineens de bui opzetten.
nu komt er nieuwe onweer deze kant op | Gewijzigd: 9 juni 2014, 13:19 uur, door Patricia van den Bergh
Niemand een foto van de voorkant van de bui ?
Moet toch spectaculair zijn om te zien.
Hou twitter in de gaten. Meestal maken mensen mooie plaatjes en tweeten ze.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41484/tijdelijke-chat-ruimte-onweer-online/
Citaat van Bas de Leeuw, maandag 9 juni 2014, 13:22 uur Een goede bak water en onweer in wijchen.
Ik zit op Noord, vind het eigenlijk wel meevallen.
Berichten samengevoegd door Debbieke