mee eens
ga voor extra vocht in de atmosfeer, dus positief
Het gevaar zit hem ook in het onverwachte. Een MCS kan heel snel "onverwacht" uit het niets komen. Zo is het nog lekker zonnetje, en paar minuten later is het noodweer met evt een microburst.Tja, wij weten dat , de metoemensen weten dat , en al maken we er code pimpelpaars/zwart van
het gedrag van de mensen laat zich niet beïnvloeden.
Aan de andere kant, "wachten tot het wat afkoelt"is niet ongunstig, ik denk dat het slechtere weer hier komt voordat het is afgekoeld. Dus wie veilig wil zijn mag nog net een bakje koffie doen op de camping en dan vertrekken. Wachten tot na de lunch ljkt me al een tikkie onverstandig, op het heetste van de dag vertrekken is gekkenwerk.
Er wordt hier en dar wat getwijfeld aan berichten die ztellen dat een noodweer nog niet zeker is. Ik dnek wel dat deze berichten een basu hebben in de guidance
Citaat van Citaat van Jo Capelle, maandag 9 juni 2014, 8:18 uur Guidance KNMI:
Aandachtspunten.
. Bij onweersbuien kans op veel neerslag en (grote) hagel. Onweerskansen worden in INDECS iets afgebouwd voor vanmiddag/vanavond, maar blijven significant. Harmonie geeft in de nieuwste run de piek in het aantal ontladingen vooral buiten de landsgrenzen en laat het aantal dan afnemen, maar 240/5 min blijft fors. En het is nog niet eens 100% zeker dat we slecht weer krijgen.. Extofex level 3 zien we niet zo vaak maar er staat in de legenda duidelijk dat een level 3 15% kans geeft of extreem zwaar weer. 50 % kans dat je een binnen 40km van meerdere, of maar 1, opntlading zit.
Alles wijst er op DAT er wat gaat komen maar WAT en WAAR en HOE ZWAAR is nog niet zeker.
Ohja, de oplettende lezer weet waar ik woon, die wacht met smart op allerlei rampverhalen naar aanleidng van het volgende kaartje:
Het kan best dat er op meetpunt Gilze 57mm gevallen is maar hier, ongeveer 8 à 9 km verder (hemelsbreed, wel min of meer in de trekricging van de bui), zal het eerder 5,7 geweest zijn. Het gerommel klonk in de aanloop behoorlijk interessant maar tegen de tijd dat het hier aan kwam had ik niet het idee dat ik een wereldbui zou missen als ik me nog eens omdraaide (voor de zekerheid gecheckt op de realtime lightningmaps en ook dat was niet echt "we springen er uit en gaan eerste even onze contaclenzen zoeken"). En ik heb ook geen nabije klap gehoord, noch een doorlopend gedonder of continue geflits (en ik slaap met mijn raam open).
Regen klonl wel even vreemd, alsof er vachtwagen langzaam pruttelend over het pad reed. Laat er vanmorgen nou een vrachtwagen bij de buren op de stoep staan die vanacht met verhuisspullen van hun vakantiehuisje in Frankrijk is aangekomen.
er zit nu al een heel complex in noord-frankrijk
ik gok op een voorsmaakje eerlijk gezegd het is nog vroeg hoor
level 3 word niet zo maar gegeven hoor | Gewijzigd: 9 juni 2014, 09:57 uur, door love severe weather
Weerplaza waarschuwt voor mogelijk noodweer later vandaag. Vanmiddag kan een enkele onweersbui, met hagel en windstoten, het zuiden al bereiken. Maar tegen of in de avond is er kans op een zwaarder buiencomplex, dat gepaard gaat zwaar onweer, veel regen en grote hagelstenen. Ook zijn zware tot zeer zware windstoten mogelijk, oplopend tot 120 km/uur. Het (mogelijke) noodweer trekt noordoostwaarts over het land en kan in enkele regio's tot overlast leiden. Weerplaza benadrukt dat bovenstaande nog niet zeker is. Volg de weerberichten via twitter (@Weerplaza) of onze live-blog: Kans op noodweer.
geen idee of het vanacht nog meer geonweerd heeft.
maar ik heb hem al eerder geplaatst, dit is van gisteravond omstreeks 23.30
screenshot van een filmpje wat ik hier maakte.
het blijft een mooie vind ik, vooral die paars achtige kleur! (streepje licht onderin is helaas van de buitenlamp)
er zit nu al een heel complex in noord-frankrijk ik gok op een voorsmaakje eerlijk gezegd het is nog vroeg hoor
level 3 word niet zo maar gegeven hoor Niet ongebruikelijk dat we voorafgaand aan spektakel opeens een "vroege" bui zien komen. Ik moet wel zeggen dat ik deze zo vroeg niet aan zag komen, heb ook niet echt iets hierover gelezen als ik het me kan herinneren. Overigens laat een "later op de middag"spektakel zich zelden of nooit afschrikken door zo'n vroege bui.
17 Juli 2004, en het was een Shelfcloud, geen rolwolk.
Bij ons zijn de indexwaardes nog niet echt optimaal te noemen
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 10:12 uur, door DesHeersch