Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor St. Louis, MO.

31 Oct 2024 08:45:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Louis, MO; St. Louis City, MO.

31 Oct 2024 08:45:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Charles, MO; St. Louis, MO; St. Louis City, MO.

31 Oct 2024 08:39:41

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor St. Charles, MO; St. Louis, MO.

31 Oct 2024 08:27:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MO; St. Charles, MO; St. Louis, MO; St. Louis City, MO.

31 Oct 2024 08:17:16

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Franklin, MO.

31 Oct 2024 08:04:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO; Taney, MO.

31 Oct 2024 08:03:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MO.

31 Oct 2024 07:53:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Franklin, MO; Warren, MO.

31 Oct 2024 07:48:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MO; Gasconade, MO.

31 Oct 2024 07:43:01

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Washington, AR.

31 Oct 2024 06:46:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Barton, MO; Dade, MO; Jasper, MO; Lawrence, MO; Newton, MO.

31 Oct 2024 04:55:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Newton, MO.

31 Oct 2024 04:55:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ottawa, OK.

31 Oct 2024 04:55:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Ottawa, OK.

31 Oct 2024 04:55:30
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Kaj
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juni 2014, 08:03 uur | Bericht #428958

hier alsnog de foto's via chrome
Tatanka
Lid
9 juni 2014, 08:03 uur | Bericht #428959
Citaat van jenssweerts, maandag 9 juni 2014, 7:58 uur Dat klopt wel tantaka maar voor echt supercells te krijgen heb je surface based cape nodig want de meeste schering zit onderin vandaar ook dat de tornado parameter berekent word op basis van SB cape en de shearJa en daarom zijn de opties daarvoor ook het grootst in oost benelux.en achter de complex in frankrijk;)>>>>>Daar wel wel Sbcape is hier in drenhte noord-oost nl knal de zon als gek | Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:06 uur, door Tatanka
there can be only one
Waarom deze advertentie?
richard
Lid
9 juni 2014, 08:03 uur | Bericht #428960
 bij mij gaat de radar van O-O achteruit op de startpagina. de bui van duitsland komt terug. LoL

Marga: We zijn ervan op de hoogte Zit er wel raar uit zo | Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:56 uur, door Marga
9 juni 2014, 08:09 uur | Bericht #428961
Estofex geeft een level 3!!
9 juni 2014, 08:11 uur | Bericht #428962
Was vannacht ook niet niks, word een gevaarlijk daagje.

http://112kaatsheuvel.nl/2014/06/windhoos-raast-door-de-moer-heen-grote-schade/
wappy
Lid
9 juni 2014, 08:13 uur | Bericht #428963
Nouw Haarlem is er klaar voor, nu maar eens hopen dat het ook daardwerkelijk wat word voor vandaag. Keer op keer denk je yes dan net voor haarlem stort het in

| Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:15 uur, door wappy
9 juni 2014, 08:16 uur | Bericht #428964
Dat word eind van de middag een hobbelig ritje met het vliegtuig vrees ik hopen op niet al te veel vertraging
MyrShalom
Lid
9 juni 2014, 08:17 uur | Bericht #428965
Vind het stiekem wel jammer, als ik al die reacties zo lees, dat dat beest vannacht niet hierover is gekomen. Ik heb het moeten doen met continu geflits in de verte en wat flinke rommels die geen knallen werden. Ik ben echt benieuwd... Volgens de radar trok de bui recht over ons, maar dat was niet zo. Zal over de Hoeksche Waard zijn getrokken denk ik? Ik zag de flitsen in het zuiden aankomen en toen via het oosten richting het noorden trekken. En als het rekensommetje met secondes tussen bliksem en donder klopt, moet hij over de Hoeksche Waard zijn gegaan... Iemand van daar die dat kan bevestigen, dat de inslagen die ik hoorde van daar kwamen?

Hopen dat we vanavond wat meer krijgen. Het is nu in ieder geval al zo goed als onbewolkt en lekker zonnig, dus heet krijgt goed de kans om op te warmen. Ik ben benieuwd! | Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:19 uur, door MyrShalom
9 juni 2014, 08:18 uur | Bericht #428966
Guidance KNMI:

Aandachtspunten.
WIND:
Harmonie berekent al een aantal runs windstoten die ruim boven het weeralarmcriterium uitkomen bij buien, in de laatste run circa 145 km/uur (een aantal runs terug zelfs 175 km/uur). Deze windstoten worden berekend op het buiencomplex dat aan het begin van de avond ergens boven (volgens Harmonie het zuidoosten en oosten van) Nederland aanwezig zou kunnen zijn. Daarna neemt het af.
BEWOLKING:
Boven het oosten eerst nog uitstervende Cb's met toppen FL250/300. Nabij het koufront boven zee en Noord-Nederland St beneden 500 voet. Vanmiddag en vanavond wederom advectie van Cb's van het zuiden uit. Ontwikkeling vanaf de grond lijkt moeilijk te zijn (je hebt convergentie/outflow nodig), in dat geval wel de laagste basis. Toppen FL350 of hoger. Als het koufront oostwaarts het land op komt is er voornamelijk sprake van middelbare bewolking, boven zee mogelijk weer St.
NEERSLAG:
Aanvankelijk boven het oosten nog uitstervende buien, mogelijk nog met een enkele ontlading. Naarmate ons land dieper in de warme lucht terechtkomt stijgen ook de MUCAPE-waarden, vanmiddag en vanavond richting 2000-4000 J/kg, in het oosten en zuidoosten mogelijk hoger. Effectieve schering vanmiddag en vanavond >40 kn bij convectie vanaf de grond (dan supercells), maar in andere gevallen 25-30 kn (multicell/MCS). Bij onweersbuien kans op veel neerslag en (grote) hagel. Onweerskansen worden in INDECS iets afgebouwd voor vanmiddag/vanavond, maar blijven significant. Harmonie geeft in de nieuwste run de piek in het aantal ontladingen vooral buiten de landsgrenzen en laat het aantal dan afnemen, maar 240/5 min blijft fors.
Hunder
Lid
9 juni 2014, 08:26 uur | Bericht #428967

Lekker weer geweest als ik dat zo lees. Hier is het de hele nacht droog geweest, nu ontzettend benauwd, ben benieuwd wat de dag brengt

Onweersdagen 2013: 9
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
9 juni 2014, 08:27 uur | Bericht #428968
Citaat van MyrShalom, maandag 9 juni 2014, 8:17 uur
Hopen dat we vanavond wat meer krijgen. Het is nu in ieder geval al zo goed als onbewolkt en lekker zonnig, dus heet krijgt goed de kans om op te warmen. Ik ben benieuwd!
Ik weet het niet..  Dat multicell complex is mij veel te groot, gaat veel te noorderlijk, en ik denk dat deze roet in het eten gaat gooien.. Hoop dat ik het mis heb, echt waar.

9 juni 2014, 08:33 uur | Bericht #428970
Keek net ff buienradar op 3 uur terug, zie ik dat het tot aan Groningen komt, en dan ineens weg is het en buigt af naar Duitsland..dat gebeurt heel vaak hier. Zou dat dan toch echt de hondsrug zijn?
Marije
Lid
9 juni 2014, 08:38 uur | Bericht #428971
Familie uit Emmen sprak vroeger inderdaad over buien die lang bleven hanhen omdat ze niet de Hondsrug over konden komen.
Onzin is ook zin, want onweer is ook weer
9 juni 2014, 08:39 uur | Bericht #428972
risico op EXTREME onweersbuien :s

risico op hagel
risico op tornado 

bron - http://www.keraunos.org/previsions/prevision-orage-tornade-france-convective-outlook.html

| Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:40 uur, door love severe weather
onweersdagen 2016 (0)
9 juni 2014, 08:41 uur | Bericht #428973
Dat complex uit Frankrijk lijkt enigszins naar het westen af te buigen als mijn ogen me niet bedriegen. Dat zou dus voor het (Zuid) oosten juist weer gunstig zijn, zodat de warmte zich daar (nog) kan opbouwen.
Tatanka
Lid
9 juni 2014, 08:42 uur | Bericht #428974
Citaat van emiel bont, maandag 9 juni 2014, 8:33 uur Keek net ff buienradar op 3 uur terug, zie ik dat het tot aan Groningen komt, en dan ineens weg is het en buigt af naar Duitsland..dat gebeurt heel vaak hier. Zou dat dan toch echt de hondsrug zijn?
Dat heuveltje maakt met deze omvang van buien niet uit. Dat komt doorgaans door de zuidelijke stroming. 

Doorgaans ontstaat een MCS in de tropen. Zomers komen ze ook in Europa voor en ontstaan dan vaak boven Frankrijk aan het eind van de dag. Vooral op een plaats waar warme en vochtige lucht uit het zuidoosten en relatief koele en drogere lucht uit het westen elkaar ontmoeten. Bij een zuidelijke stroming trekt het systeem 's nachts naar onze omgeving of Duitsland. 

there can be only one
9 juni 2014, 08:43 uur | Bericht #428975
Estofex level 3 vertaling  (zelf geprobeerd;)):

Een zeer gevaarlijk setup zal over de regio ontwikkelen in de late middaguren. Met uitgesproken overlap van low-level vochtbalans en steile mid-troposferische luchtsoorten.
Modellen zijn eens over de ontwikkeling van high extreme CAPE waarden, met Centraal-Frankrijk richting BENELUX en NW Duitsland met de hoogste kans op  van 3000 J / kg MLCAPE  's avonds laat.
500 hPa wind tussen de 15 tot 25 m / s overlap met back low-level stroom dankzij de aanwezigheid van de oppervlakte trog, sterke DLS (20-25 m / s) wordt verwacht.
In de late avond, met de verbetering van de low-level windveld met het verdiepen van trog, SREH waarden zal vooral toenemen in NW Frankrijk / Benelux (met waarden van meer dan 300 m2/s2 mogelijk).
Dergelijke setup zal zeer bevorderlijk voor een intense supercellen / boog-echo's, die in staat zijn zeer grote hagel en schadelijke windstoten voort te brengen.
Tegen de avond (na 18 UTC), als LLS versterkt, tornado's zal een bedreiging worden , vooral als geïsoleerde supercellen weten te volharden in dit tijdsbestek.

Echter, modellen geen uitgesproken QG dwingen om een snel te verminderen CIN simuleren.
Dit zal, aan de ene kant, zorgen dat de  CAPE gestaag opbouwd richting de late namiddag.
Aan de andere kant, het is zeer de vraag hoeveel stormen er zullen ontstaan en waar precies.
Er is een aanzienlijke onenigheid bij de individuele modellen.
Overnacht / ochtend convectie, samen met de plaatsen van outflow zijn cuciaal in deze omstandigheden.

Huidige kijk hierop is , dat de aandachtspunten voor late namiddag i NW Frankrijk zal zijn, langs het oppervlak convergentie zone, met stormen zich naar BENELUX zullen bewegen.
Het is waarschijnlijk dat deze stormen geïsoleerde supercellen worden ten eerste, gevolgd clustering resulterend in een fast forward bewegende bow-echo.
In aanloop naar de nacht, kan er Zuid- Midden-Frankrijk convectieve initiatie zijn , met een andere mogelijkheid van een MCS naar het noorden in de richting van N-Frankrijk.

Level 3 werd geïntroduceerd voor de regio, waar de hoogste kans op hoge storm dekking wordt verwacht en waar een hoge dichtheid van zeer ernstige gebeurtenissen het meest waarschijnlijk zijn.
Met dat in gedachten, kan een plek in de Level 2 ook zeer zware stormen in deze zeer gunstige omstandigheden voorbrengen.

Nowcasten
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:47 uur, door Jo Capelle
9 juni 2014, 08:52 uur | Bericht #428977
Citaat van Maarten Brandt, maandag 9 juni 2014, 8:41 uur Dat complex uit Frankrijk lijkt enigszins naar het westen af te buigen als mijn ogen me niet bedriegen. Dat zou dus voor het (Zuid) oosten juist weer gunstig zijn, zodat de warmte zich daar (nog) kan opbouwen.
Ik zie het ook, ramkoers met west-nederland.. Ding lijkt ook helemaal niet superactief als ik naar lightningmaps kijk.. Hoop dat er na dat ding nog wat leuks komt, want dit is wel een beetje een partycrasher voor de liefhebbers in het westen. Maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer
Benniegek
Lid
9 juni 2014, 08:56 uur | Bericht #428979
Is het nog wat gewordeno in Wageningen,  Dayenne? Ik ben namelijk in slaap gevallen.
9 juni 2014, 09:00 uur | Bericht #428981
vannacht mooi weer meegemaakt, was een spectaculaire lichtshow die ik al jaren niet meer heb gezien.

Vraagje: 
Knmi waarschuwt voor zwaar weer vanaf 1700uur /1800 uur,  maar als ik op buienradar en lightning maps kijk gaat dit allemaal een stuk sneller toch?
Lijkt mij dat de buien al om 11 uur Belgie aandoen en dan om 1300 uur zeeland bereiken ongeveer.

of zie ik dit verkeerd?
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.469 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 29 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 29, lezen 2 mensen het topic "'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden