http://112kaatsheuvel.nl/2014/06/windhoos-raast-door-de-moer-heen-grote-schade/
Hopen dat we vanavond wat meer krijgen. Het is nu in ieder geval al zo goed als onbewolkt en lekker zonnig, dus heet krijgt goed de kans om op te warmen. Ik ben benieuwd! | Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:19 uur, door MyrShalom
Aandachtspunten.
WIND:
Harmonie berekent al een aantal runs windstoten die ruim boven het weeralarmcriterium uitkomen bij buien, in de laatste run circa 145 km/uur (een aantal runs terug zelfs 175 km/uur). Deze windstoten worden berekend op het buiencomplex dat aan het begin van de avond ergens boven (volgens Harmonie het zuidoosten en oosten van) Nederland aanwezig zou kunnen zijn. Daarna neemt het af.
BEWOLKING:
Boven het oosten eerst nog uitstervende Cb's met toppen FL250/300. Nabij het koufront boven zee en Noord-Nederland St beneden 500 voet. Vanmiddag en vanavond wederom advectie van Cb's van het zuiden uit. Ontwikkeling vanaf de grond lijkt moeilijk te zijn (je hebt convergentie/outflow nodig), in dat geval wel de laagste basis. Toppen FL350 of hoger. Als het koufront oostwaarts het land op komt is er voornamelijk sprake van middelbare bewolking, boven zee mogelijk weer St.
NEERSLAG:
Aanvankelijk boven het oosten nog uitstervende buien, mogelijk nog met een enkele ontlading. Naarmate ons land dieper in de warme lucht terechtkomt stijgen ook de MUCAPE-waarden, vanmiddag en vanavond richting 2000-4000 J/kg, in het oosten en zuidoosten mogelijk hoger. Effectieve schering vanmiddag en vanavond >40 kn bij convectie vanaf de grond (dan supercells), maar in andere gevallen 25-30 kn (multicell/MCS). Bij onweersbuien kans op veel neerslag en (grote) hagel. Onweerskansen worden in INDECS iets afgebouwd voor vanmiddag/vanavond, maar blijven significant. Harmonie geeft in de nieuwste run de piek in het aantal ontladingen vooral buiten de landsgrenzen en laat het aantal dan afnemen, maar 240/5 min blijft fors.
Lekker weer geweest als ik dat zo lees. Hier is het de hele nacht droog geweest, nu ontzettend benauwd, ben benieuwd wat de dag brengt
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Hopen dat we vanavond wat meer krijgen. Het is nu in ieder geval al zo goed als onbewolkt en lekker zonnig, dus heet krijgt goed de kans om op te warmen. Ik ben benieuwd! Ik weet het niet.. Dat multicell complex is mij veel te groot, gaat veel te noorderlijk, en ik denk dat deze roet in het eten gaat gooien.. Hoop dat ik het mis heb, echt waar.
risico op hagel
risico op tornado
bron - http://www.keraunos.org/previsions/prevision-orage-tornade-france-convective-outlook.html
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:40 uur, door love severe weather
Dat heuveltje maakt met deze omvang van buien niet uit. Dat komt doorgaans door de zuidelijke stroming.
Doorgaans ontstaat een MCS in de tropen. Zomers komen ze ook in Europa voor en ontstaan dan vaak boven Frankrijk aan het eind van de dag. Vooral op een plaats waar warme en vochtige lucht uit het zuidoosten en relatief koele en drogere lucht uit het westen elkaar ontmoeten. Bij een zuidelijke stroming trekt het systeem 's nachts naar onze omgeving of Duitsland.
Een zeer gevaarlijk setup zal over de regio ontwikkelen in de late middaguren. Met uitgesproken overlap van low-level vochtbalans en steile mid-troposferische luchtsoorten.
Modellen zijn eens over de ontwikkeling van high extreme CAPE waarden, met Centraal-Frankrijk richting BENELUX en NW Duitsland met de hoogste kans op van 3000 J / kg MLCAPE 's avonds laat.
500 hPa wind tussen de 15 tot 25 m / s overlap met back low-level stroom dankzij de aanwezigheid van de oppervlakte trog, sterke DLS (20-25 m / s) wordt verwacht.
In de late avond, met de verbetering van de low-level windveld met het verdiepen van trog, SREH waarden zal vooral toenemen in NW Frankrijk / Benelux (met waarden van meer dan 300 m2/s2 mogelijk).
Dergelijke setup zal zeer bevorderlijk voor een intense supercellen / boog-echo's, die in staat zijn zeer grote hagel en schadelijke windstoten voort te brengen.
Tegen de avond (na 18 UTC), als LLS versterkt, tornado's zal een bedreiging worden , vooral als geïsoleerde supercellen weten te volharden in dit tijdsbestek.
Echter, modellen geen uitgesproken QG dwingen om een snel te verminderen CIN simuleren.
Dit zal, aan de ene kant, zorgen dat de CAPE gestaag opbouwd richting de late namiddag.
Aan de andere kant, het is zeer de vraag hoeveel stormen er zullen ontstaan en waar precies.
Er is een aanzienlijke onenigheid bij de individuele modellen.
Overnacht / ochtend convectie, samen met de plaatsen van outflow zijn cuciaal in deze omstandigheden.
Huidige kijk hierop is , dat de aandachtspunten voor late namiddag i NW Frankrijk zal zijn, langs het oppervlak convergentie zone, met stormen zich naar BENELUX zullen bewegen.
Het is waarschijnlijk dat deze stormen geïsoleerde supercellen worden ten eerste, gevolgd clustering resulterend in een fast forward bewegende bow-echo.
In aanloop naar de nacht, kan er Zuid- Midden-Frankrijk convectieve initiatie zijn , met een andere mogelijkheid van een MCS naar het noorden in de richting van N-Frankrijk.
Level 3 werd geïntroduceerd voor de regio, waar de hoogste kans op hoge storm dekking wordt verwacht en waar een hoge dichtheid van zeer ernstige gebeurtenissen het meest waarschijnlijk zijn.
Met dat in gedachten, kan een plek in de Level 2 ook zeer zware stormen in deze zeer gunstige omstandigheden voorbrengen.
Nowcasten
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 08:47 uur, door Jo Capelle
Ik zie het ook, ramkoers met west-nederland.. Ding lijkt ook helemaal niet superactief als ik naar lightningmaps kijk.. Hoop dat er na dat ding nog wat leuks komt, want dit is wel een beetje een partycrasher voor de liefhebbers in het westen. Maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer
Vraagje:
Knmi waarschuwt voor zwaar weer vanaf 1700uur /1800 uur, maar als ik op buienradar en lightning maps kijk gaat dit allemaal een stuk sneller toch?
Lijkt mij dat de buien al om 11 uur Belgie aandoen en dan om 1300 uur zeeland bereiken ongeveer.
of zie ik dit verkeerd?