He lieve meid houd je het een beetje? Hier was het constant aan het weerlichten vanaf twee uur, ik was weer even wakker hoorde rommels in de verte en dan sliep ik weer, nu is het rustig denk dat het over is
Noord-Holland heeft de mayhem gemist als ik het op buienradar terug kijk.. Alles in de tuin is ook nog heel, droog en staat nog als het moet staan..
Ik ben heel benieuwd, maar ook een beetje nerveus voor vandaag. Eerst maar eens genieten van de voorlopig laatste dag warm weer, En dan vanmiddag/vanavond kijken wat het onweer gaat doen.
Een dik anderhalf uur ging het tekeer hier, enorm veel bliksemactiviteit. Bleef maar lichten, echt enorm!
Gedonder, een paar die de ramen deden trillen.
En enorme regenbui!
Nu eind van deze middag afwachten.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Er is momenteel al een tijdje een multicell actief boven Frankrijk. Wat opvalt is dat ze veel sneller beweegt dan de vorige buien en de koers noordelijker lijkt.
GFS van 0Z berekende de hoogste waarde over het grootste gebied in vergelijking met vorige runs.
Hier is alvast CAPE en CIN. Op deze kaart lijkt de CIN niet zo'n beperkende factor, maar het kan natuurlijk altijd dat de berekening niet klopt.
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 07:01 uur, door Anseriform
Onweer rukwinden en regen
Van 09/06 03u tot 10/06 07u : Op de meeste plaatsen zijn de felste onweders voorbij. In de loop van de namiddag of avond en volgende nacht wordt er opnieuw lokaal fel onweer verwacht, met grote hagelstenen, veel neerslag en felle rukwinden. Daarom blijft er een gele alarmcode van kracht.
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 07:49 uur, door love severe weather
Naarmate ons land dieper in de warme lucht terechtkomt stijgen ook de MUCAPE-waarden, vanmiddag en vanavond richting 2000-4000 J/kg, in het oosten en zuidoosten mogelijk hoger.
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale...Kijk op de site van Johann voor meer uitleg Cape soorten.https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/cape
| Gewijzigd: 9 juni 2014, 07:51 uur, door Tatanka