http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_echo
Ze zijn er in allerlij grotes varieerend van 20 km tot 200 km
| Gewijzigd: 8 juni 2014, 12:06 uur, door Ries
Foto's uploaden is mij in al die jaren nog niet gelukt via de manier zoals hier word aangegeven (sorry guy's) terwijl ik zelf een HC ict'er ben. iedere manier dat ik doe zie ik geen foto's in mijn berichten en de waar de foto in het album hoort te staan is blanko.
Ik verklein mijn foto's eerst zelf. Daarna zelf uploaden met FTP naar mijn eigen domeinnaam/server. En dan kan ik "foto's upploaden vanaf een andere server" zoals staat aangegeven. Dan zie ik wel de foto's in bij bericht ingesloten staan.
Eigenlijk zo er zo langzamerhand een mogelijkheid moeten zijn om met mobieltjes je plaatjes te kunnen uploaden.....
Het is me gelukt. Via google chrome browser lukt het wel. Met internet explorer kwam er geen foto en geen link in het tekstvak te staan. En met google chrome dus wel alles. Misschien kun je dit ook proberen?
Ik vind zelf http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl bijzonder prettig,als je wilt kun je ook lekker inzoomen. Enschede krijgt msschn net de westzijde van deze cel mee
Soms zijn de wolken alleen ook een hoop waard.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
opgesteld 7:30 uur
Er is vandaag bewolking en er zijn opklaringen. Het is drukkend warm en de maxima komen uit op 27 à 29 graden. In de loop van de ochtend trekken van zuiden/zuidwesten uit enkele regen- of onweersbuien over Limburg. Hierachter klaart het flink op. Vanmiddag is het geruime tijd droog en er flinke zonnige perioden en er zijn wolkenvelden. In de namiddag en avond vallen hier en daar (fikse) onweersbuien, lokaal met hagel en forse windstoten. Het blijft de hele avond warm en tegen middernacht is het nog ongeveer 22 graden.
Pinkstermaandag
Tijdens de nacht wordt het niet kouder dan 16 à 18 graden. Het is meestal half bewolkt en lokaal in de provincie valt een onweersbui. De wind uit O is slechts zwak (2).
's Ochtends is het vrijwel overal in Limburg droog. Tijdens zonnige perioden wordt het snel warmer. 's Middags is het tropisch warm met 30 tot 33 graden. Door de hoge luchtvochtigheid is het benauwd. De O wind is slechts zwak tot matig (2-3). Vooral in de middag en avond vallen er fikse onweersbuien met kans op hagel en zware windstoten. Er is kans op veel regen, wateroverlast, noodweer.
Bron : L1.nl/weer
WIND:
Voor de nacht naar maandag en maandagmiddag/avond trekken mogelijk weer buien over het zuiden en zuidoosten en hierbij berekent Harmonie uitschieters tot 40 knopen. Bij de onweersbuien die maandag eind van de middag en -avond zijn zware tot zeer zware windstoten mogelijk. Harmonie geeft hier een duidelijk signaal voor, maar ook basis van de handmethode is dit aannemelijk.
BEWOLKING:
Vandaag in de warme lucht van tijd tot tijd Cb's met een vrij hoge basis, meest getriggerd vanaf hoogte en aangevoerd vanuit Belgie/Frankrijk. Vanaf de grond lijkt moeilijk te gaan, hoewel dit voor het oosten/zuidoosten niet volledig uitgesloten is. Dichter naar het koufront (waar ook Sc aanwezig is) is de lucht vochtiger en liggen de bases lager en zijn de Cb's embd. Toppen FL370 (actueel ook gemeten). Maandagmiddag kunnen Cb's ook vanaf de grond ontwikkelen en dan liggen de bases lager. Nabij het front een kleine kans op stratus, met name boven de Noordzee.
NEERSLAG:
Voor vandaag regen/buiige regen over het midden van het land, noordwaarts wegtrekkend. In het zuidoosten/oosten in de warme lucht buien. Capewaardes 1000-2000, effectieve schering (vanaf de basis) 15-20 kt. Dit levert multicels op. Duidelijke forecering vanaf hoogte is er niet, Lukt het vanaf de grond, dan is de schering groter, maar het is twijfelachtig of dit lukt. Voor vannacht voor het zuidoosten Capewaardes opnieuw tot 2000, schering dan opnieuw rond 20 kt vanaf de basis. Maandagmiddag stijgen de CAPE-waardes volgens Hirlam lokaal naar meer dan 4000 J/kg in het oosten en zuidoosten en dan is de modus "supercell". Dat laatste betekent dat de buien een lange levensduur hebben en er gedurende de gehele levensduur kans is op gevaarlijk weer (zeer zware windstoten, (grote) hagel, onweer en veel neerslag), met name onder de updraft. Harmonie geeft die potentie ook al weer in het berekende aantal ontladingen en komt zowel voor komende nacht als maandagmiddag/avond dicht in de buurt van het criterium voor extreem weer. INDECS ziet ook de potentie en komt nu met absolute kansen van liefst 70-80% op meer dan 200 ontladingen per 5 minuten per SGG voor maandag 15-21Z.
Bron: KNMI
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Als je de guidance had gelezen die hier net boven staat zie je dat ze nog niet aan code rood denken, maar dat code oranje gehaald kan worden.