Vind dit altijd zo'n uitspraak waar je niets mee kan.
Ik kan me een aantal goede onweersbuien herrineren die dit jaar middelburg al gepasseerd is. Het is daarbij nog onzeker of er uberhaupt iets komt. En vaak zijn de buien die dan in het oosten vallen plaatselijk.
Men zegt altijd dat het westerkwatier van Groningen onder invloed van het Lauwersmeer minder gevoelig is voor onweer, en ik moet zeggen dat wij vaak de dans ontspringen qua onweer, het blijft of boven Friesland of gaat via Drenthe ri Noord-oost Groningen.
Onweersdagen tot nu toe in Noordhorn blijft staan op 0, dus het is niet overal raak in het noorden!
Jammer genoeg weer alleen weer het oosten en noorden
De CAPE geeft niet aan dat het daadwerkelijk daar gaat onweren hè, bij EC geven ze trouwens het ganse land flinke CAPE-waardes. En het schommelt de laatste dagen zo erg dat het pas vanaf zaterdag betrouwbaarder wordt gok ik.
Gewoon ff afwachten en misschien heeft het hele land wel prijs.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Gewoon ff afwachten en misschien heeft het hele land wel prijs. En we hebben een paar dagen op rij kansen hé
Eigenlijk zouden ze het topic moeten hernoemen naar onweerskansen van zaterdag tot en met dinsdag
Eerst even zaterdagavond het westen van het land in de gaten houden, ik zal daar aanwezig zijn
Zaterdag overdag is het vrij zonnig, al trekken er wel velden hoge bewolking over. Het blijft droog, alleen kan in de avond in het zuidwesten en westen een enkele (onweers)bui tot ontwikkeling komen. De middagtemperatuur loopt uiteen van 20 graden in het noordwesten tot 30 graden in het zuidoosten. De zwakke tot matige wind is oostelijk en wordt in de loop van de dag veranderlijk, om in de middag van het zuidwesten uit te draaien naar het westen tot noordwesten. (Bron: KNMI)
Hmmmm, gaat meestal niet samen in deze tijd . Westen wind en buien bij ons....(omgeving Rotterdam) | Gewijzigd: 6 juni 2014, 08:15 uur, door Jo Capelle
| Gewijzigd: 6 juni 2014, 08:04 uur, door Tatanka
De lucht is zaterdag niet meer wolkenvrij. Er trekken enkele hoge (sluier)wolken over het land en in de loop van de middag ontstaan er ook een paar stapelwolken. In de avonduren kan er lokaal een (onweers)bui vallen. De kustregio in het westen maakt daar de meeste kans op, maar het zou ook zomaar ergens in het binnenland kunnen gebeuren. De kans op een droge avond is veel groter.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Pinksterweerbericht%3a+ZOMER/1998
Bron: weerplaza
Vroeger draaiden die inderdaad op HIRLAM maar tegenwoordig draait hij nu op het HARMONIE model. Moet zeggen dat deze de laatste tijd wel goed zit met zijn verwachtingen, dus dit zou zomaar eens kunnen gebeuren. Met een CAPE van rond de 2000 J/Kg kunnen dit dus leuke onweersbuien worden.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Zeker bij buien is het huidige harmoniemodel best goed bruikbaar,, heb dat al een aantal keren meegemaakt.
De langere termijn qua plaats is altijd wat grillig, maar de timing in dit model is soms verbazend goed.
Ik gebruik hem graag.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Zeker bij buien is het huidige harmoniemodel best goed bruikbaar,, heb dat al een aantal keren meegemaakt.
De langere termijn qua plaats is altijd wat grillig, maar de timing in dit model is soms verbazend goed.
Ik gebruik hem graag.
Volgens zal radar zou er zaterdag rond 1800-20.00 hier over het westen een beste rode pit overtrekken. Als dat zo is, geloof ik er ook in. | Gewijzigd: 6 juni 2014, 12:11 uur, door richard
Zaterdag verwachten we hoogzomerweer. Het is droog en meestal zonnig met slechts wat hoge wolkensluiers en het wordt zeer warm. In de loop van de namiddag ontwikkelen er zich enkele stapelwolken en in de avond is er zelfs kans op onweer in het zuidwesten van het land.
Zondag is het eerst gedeeltelijk bewolkt met kans op lokaal onweer. In de loop van de dag neemt de kans op onweer af maar tegen de avond kan het lokaal opnieuw gaan onweren.
Maandag begint de dag zomers met slechts enkele wolkenvelden. Later op de dag wordt de bewolking talrijker en neemt de kans op hevige onweersbuien sterk toe, deze dreiging blijft ook 's nachts aanhouden.
Als ik dit zo lees kan het echt wel leuk worden, morgen zit ik in het westen, maandag weer in Antwerpen. Ook leuk om te lezen dat het onweer 's nachts kan aanhouden.
Ik zag ook al ergens iets passeren over eventueel een kans op een MCS?
Is idd best onbetrouwbaar, maar zijn genoeg dagen geweest dat de 24-uurs verwachting spot-on was. 10uur in de morgen flinke cell/shelf in zuid/west frankrijk en 24 uurs liet hem s'nachts over zuid-limburg trekken, en kwam ook allemaal uit, dus zeker voor de dagen met betere kaarten en grootschallig onweer kan het nog weleens flink kloppen..