Maar het zal me niks verbazen als er straks nog weer het e.e.a. naar beneden gaat komen.
NEERSLAG:
Op de ingedraaide occlusie bij de ULL neerslag, buiige regen. (Embedded) CB's aanwezig, dagelijkse gang zorgt voor de voornaamste extra forcering. Daarnaast loopt er een jet ten zuiden van ons land, linkeruitgang zorgt mogelijk voor wat forcering boven het zuidoosten. Verder laten de modellen net ten noorden van ons land een verdere opleving zien van de neerslag. Mogelijk veroorzaakt door PVA van het ULL, met name op 300 hPa. Capewaarden over het noorden 400-700 J/kg, schering 20-25 kt. Multicels mogelijk. Modellen geven de structuren redelijk weer, maar de detaillering is nowcasten. Morgen droog.
Bron: KNMI
Hier is de CAPE van zondagavond met de neerslag en wind erbij ter vergelijking. Ik vermoed dat er vorticiteit en schear zal zijn (heb daarvan maar kaarten tot zondag 0z). Ik denk dat Estofex minstens een level 2 zal geven in de periode na het weekend.
Opvallend is dat de CAPE waarden in het weekend en begin volgende week tijdens de hele nacht behoorlijk hoog blijven.
Het is misschien best om dit topic uit te breiden naar week 24? Het mogelijke onweer van zondag zal waarschijnlijk tijdens de nacht van zondag op maandag nog steeds in onze streken zijn...
Vanavond komen de hoge resolutie modellen met hun uitdraai voor zaterdag (gaan maar 48 uur vooruit), aan de hand daarvan komt er vanavond of morgenochtend een topic met de kansen voor het weekend en begin volgende week.
Hier is de CAPE van zondagavond met de neerslag en wind erbij ter vergelijking. Ik vermoed dat er vorticiteit en schear zal zijn (heb daarvan maar kaarten tot zondag 0z). Ik denk dat Estofex minstens een level 2 zal geven in de periode na het weekend.
Opvallend is dat de CAPE waarden in het weekend en begin volgende week tijdens de hele nacht behoorlijk hoog blijven.
Het is misschien best om dit topic uit te breiden naar week 24? Het mogelijke onweer van zondag zal waarschijnlijk tijdens de nacht van zondag op maandag nog steeds in onze streken zijn...
Je hebt inderdaad gelijk dat de shear op zowel 0-1 km en 0-6 km best hoog is i.c.m. de onstabiliteit kan dit denk ik wel forse onweersbuien leveren. Hieronder de kaarten met de STP, 0-1 km shear en de 0-6 km shear.
| Gewijzigd: 5 juni 2014, 12:56 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1