Nieuw hier.
Met een vraag.
Ik heb donderdag 10 juli deze foto gemaakt op Ameland.
De bui bevond zich ergens in het zuiden van Friesland.
Het was een mooie opbouwende stapelwolk, maar er vormde zich boven de wolk een soort
uitschieters. Wat is dit voor fenomeen. Heeft dit een naam?
De kleur in de wolken ontstond dankzij de zonsondergang
Ik kan me heugen uit mei of juni 2008 dat het op Schiermonnikoog 32 of 33 graden is geweest. | Gewijzigd: 20 juli 2014, 11:57 uur, door Hulk
Van die 5 zomerse dagen moeten er minimaal ook 3 tropisch zijn dus boven de 30 graden. De Bilt heeft vandaag dus geen hittegolf gehaald ondanks het daar boven de 25 graden kwam.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Van die 5 zomerse dagen moeten er minimaal ook 3 tropisch zijn dus boven de 30 graden. De Bilt heeft vandaag dus geen hittegolf gehaald ondanks het daar boven de 25 graden kwam. Oh sorry, ik dacht 2, mijn vergissing
Eindelijk regen. Alle ramen en deuren open, en de warmte uit het huis verjagen. Morgen weer met een schone lei beginnen.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Eindelijk regen. Alle ramen en deuren open, en de warmte uit het huis verjagen. Morgen weer met een schone lei beginnen.
Ja, dat wel.
Alleen is vandaag wel een erg slechte dag vergeleken met gisteren.
Gisteren hebben we geen regen gehad en vandaag is het nauwelijks droog geweest.
De temperatuur blijft ook ver achter maar een beetje frisse lucht is niet zo erg.
De komende dagen ziet het er stabiel uit.
of warmt het morgen behoorlijk op?! dacht dat zo,n waarschuwing pas kwam alshet tegen de 30 graden werd!
Nieuw hier.
Met een vraag.
Ik heb donderdag 10 juli deze foto gemaakt op Ameland.
De bui bevond zich ergens in het zuiden van Friesland.
Het was een mooie opbouwende stapelwolk, maar er vormde zich boven de wolk een soort
uitschieters. Wat is dit voor fenomeen. Heeft dit een naam?
De kleur in de wolken ontstond dankzij de zonsondergang
@ Hulk,
je bedoelt waarschijnlijk pileus. Dat is een soort dakje van geforceerde condens die door sterke convectie als een soort vliesje boven de bloemkolen ontstaat. Ik heb ze zelf ook op de foto gezet. Helaas zonder de pileus.
zie deze topic: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41011/cumulonimbus-pileus-single-cell/
of warmt het morgen behoorlijk op?! dacht dat zo,n waarschuwing pas kwam alshet tegen de 30 graden werd!Is geen vaste regel voor. Voor onweer heb je een bepaald aantal ontladingen, voor regen een bepaald aantal millimeters in een bepaalde tijd maar voor temperatuur niet.
Een hitte waarschuwing wordt ook niet zomaar door het KNMI gegeven, maar pas "na consulatie"van het RIVM RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het zal wel met de hitte index te maken hebben en die wordt bepaald met een combinatie van de temperatuur en de luchtvochtigheid en daarnaast zullen de verwachte wind en zonnestraling ook wel meegenomen worden.
Helaas heeft wind bij warmte niet alleen het effect da de hiite dragelijker wordt, of zelfs oververhitting kan verminderen, je droogt als gevolg van diie wind ook weer sneller uit.
"Warmte"is ook wel een beetje subjectief. het si maar net waar je mee bezig bent . Op vakantie gaan velen naar warmere oorden maar dan hoor je meteen "de hitte is daar anders". Dat is maar ten dele waar. Kijk je naar de hiite index dan lopen veel vakantieganger constant in temperaturen die in combinatie met de luchtvochtigheid een hitte index opleveren die ver uit steekt boven wat in nederland al snel een "poehpoeh wat is het warm vandaag" geeft.
Voorbeeld:
Het is hier 30 graden met een lichtvochtigheid van 40%. Hitte Index van 30, op het randje tussen "blijf alert "en "voorzichtgheid geboden".
Dan ga je naar Spanje en daar is het 35 graden. "lekker weer op vakantie joh. Ja, nee zeg, de hitte is hier heel anders dan in Nederland, veel droger".
Dat valt nog te bezien, met 10% luchtvochtigheid is de hitte index daar nog altijd 33. Maar op vakantie stel je je er op in, je doet wat je op vakantie moet doen, je ontspant meer, je drinkt meer en vooral je denkt minder "poehpoeh wat is het warm" en meer "lekker vakantieweer"
Ik snap die waarschuwing wel. Zeker ook als je ziet dat de temperaturen vanaf nu weer op zullen lopen.
Ik snap die waarschuwing wel. Zeker ook als je ziet dat de temperaturen vanaf nu weer op zullen lopen. Ook de combinatie met vorige hitte op korte tijd zal er wel mee te maken hebben.
Zo zal het maar 1 dag een stukje "koude' zijn geweest tussen 2 warme periodes in.
hier had ik alles openstaan en na de regen, leek het wel een graad of 14, had het helemaal koud,terwijl het buiten toch echt 21 graden was!
dit komt na 2 dagen van even boven de 32 graden, ieder lichaam vangt dit weer anders op zo,n terugval!