Even voorstellen in het kort:
Ik ben Jasmine en hou van dieren en ben bang voor onweer
Ik vind het op youtube wel mooi.
Enne mijn angst zou afgelopen zijn als we dakpannen hadden.
Want daar slaat het minder snel in.
Ik voel me bij mijn vriendin en buurvrouw veel veiliger onder het dakpan dak.
Dan ben ik nog een beetje bang.
Paar vraagjes:
1. We hebben geen bliksemafleider maar werken die wel?
2. Slaat rieten dak sneller in?
3. Iemand tips?
xx Jasmine
1. We hebben geen bliksemafleider maar werken die wel?
2. Slaat rieten dak sneller in?
3. Iemand tips?
Hi en welkom.
Bang voor onweer, dan zit je hier op zeker goed er zijn al meerdere mensen hier van hun angsten verlost door onze onweer gekte
-Een afleider werkt wel degelijk. Op het dak staan dan allemaal metalen puntjes die met elkaar verbonden zijn en uiteindelijk 3 of meer meter de grond in gaan om het zo af te voeren.
-Neen, dit slaat niet sneller in tenminste daar is mij niets van bekend. Het slaat net zo makkelijk in een schoorsteen als in een rieten dak. Met die verstande dat een schoorsteen uit elkaar spat maar je rieten dak 'opbrand', niet om je verder banger te maken maar dit had je zelf denk ik ook al wel door. Een rietendak staat mooi maar als er iets aan de hand is met een vonkje of een inslag ben je de pineut. En je verzekering zal ook wel aan de prijs zijn met een rieten dak.
Dus, als het even kan lekker een pannendak erop.
Ik zou zeggen geniet van onze gekte hier en go with the flow.....
| Gewijzigd: 26 mei 2014, 21:32 uur, door mrijkhals
1. Bliksem slaat vaak in objecten die hoog in de lucht staan, als het goed is zouden bliksemafleiders dus moeten werken anders heb je er niets aan.
2. Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik denk dat het geen verschil moet maken tussen een pannendak of een rietendak.
3. Vooral niet bang zijn voor het onweer, de kans dat onweer inslaat op je huis is echt ongelooflijk klein.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Bliksem slaat niet altijd op het hoogste punt in (op zee onweert het ook), wel langs de weg van de minste weerstand.
Je bent even veilig onder een rieten dak als onder een pannendak. Dat het eerder op een rieten dak inslaat is kolder.
Een rieten dak is misschien wat brandschade gevoeliger.
Als je echt veilig wilt zijn (en dan neem ik aan dat je met veilig bedoelt dat je niet geelectrocuteerd wordt), dan moet je in de auto gaan zitten, of een bliksemafleider laten aanleggen. Beide situaties bieden veiligheid dmv een metalen raamwerk die bliksemstromen opvangen.
Ik zou eens informeren bij je verzekering of het premie scheelt als je een alfeider laat installeren. Een afleider kost enkele duizenden euro's.
Doe je geen afleider, dan de volgende tips:
- Geen kranen aanraken tijdens onweer,
- Niet bellen met vaste lijn,
- Niet douchen,
- Geen radiatoren aanraken,
- Geen stekkers eruit halen zogauw en zolang je donder kunt horen,
- Buiten moet je niet het hoogste object zijn.
Succes.
Traditionele rieten daken kun je behoorlijk ook goed laten impregneren tegen brand, maar dat gaat maar een paar jaar mee, zeker niet de 5 tot 10 jaar wat meestal gedacht wordt.
(Maar rieten daken op zichzijn zeker niet inslag gevoeliger)
| Gewijzigd: 27 mei 2014, 19:10 uur, door jcroon
Succes. Alles er in laten zitten kan ook niet het beste zijn, zeker als je een vage donder hoort en ziet dat er flink wat aankomt trek ik toch vaak alles er nog snel even uit. Ik ben dan ook vaak off line tijdens veel onweersdraadjes .
Traditionele rieten daken kun je behoorlijk ook goed laten impregneren tegen brand, maar dat gaat maar een paar jaar mee, zeker niet de 5 tot 10 jaar wat meestal gedacht wordt.
(Maar rieten daken op zichzijn zeker niet inslag gevoeliger)
Eh daar heb ik als 10-jarige geen verstand van
Succes. Alles er in laten zitten kan ook niet het beste zijn, zeker als je een vage donder hoort en ziet dat er flink wat aankomt trek ik toch vaak alles er nog snel even uit. Ik ben dan ook vaak off line tijdens veel onweersdraadjes .
Voor jezelf wel het beste, voor de apparatuur niet.
In de praktijk gaat stekker trekken bijna altijd wel goed. Maar als je geen persoonlijk risico wil lopen moet je het niet doen.
Een bliksem kan gemakkelijk 10 kilometer afleggen.
Ikzelf haal alleen de voeding van de laptop eruit en ga op de accu verder. Behalve gisteren, de bui duurde zo lang en de accu raakte leeg, toen heb ik de voeding maar weer aangesloten. Ik ben er niet zo bang voor, in een huis ben je voldoende omgeven met allerlei goede geleiders die de hoofdstroom afvoeren. Je krijgt misschien hooguit een tik spanning mee, en je schrikt je even helemaal rot.
haha laat ik het hopen