Vandaag dus weer een kansje. Kans is voor geheel belgie, wel de convectie modus, is single cell mogelijk multicell....lokale verschillen weer dus bij multicell verhoogt de kans op meerdere plekken uiteraard. Voor het nederlandse gedeelte van de benelux is het wat meer nowcasten en kijken of er cellen vanuit belgië tot bij ons geraken. Ook in het noorden van NL zijn er vanmiddag wat kansjes door middel van een zwakke hoogte trog. Convectie modus dus single cell en mogelijk multicell al acht ik die kans niet hoog door de lage schering.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een sturend lagedrukgebied ligt vandaag en morgen boven Engeland en zorgt bij ons voor een zuidelijke stroming. In de middag trekt een zwakke hoogtetrog van zuid naar noord over het land. Morgenochtend passeert een tweede, wat scherpere hoogtetrog, dan zien we ook aan de grond een vrij scherpe trog van zuid naar noord trekken.
NEERSLAG:
Actueel wat heel lichte regen boven de Noordzee op een oud occlusiebandje. Vanmiddag in het noordoosten enkele buien (single cell/multicell), CAPE rond 500 J/kg, schering 0-3 km = 20 kn. Kans op onweer is gering gezien de relatief lage Cb-toppen. In de avond in het zuidwesten single cell/multicell, CAPE 500-100 J/kg. Kans op onweer lijkt hier weer wat groter zijn. Zaterdagochtend buiige regen. In de middag berekenen zowel Hirlam als EC nog enkele buien, vooral in de noordelijke helft van het land. Ook nu weer single cell/multicell (CAPE 500-1000 J/kg, schering 0-3 km rond 20 kn), ook hier dus nog steeds een klap onweer mogelijk.
Hoe en wat het gaat worden das echt Nowcasten ik hoop na de teleurstellingen toch wat leuke onweer het liefst Multicell voor jullie mvg Tatanka
Bron: knmi | Gewijzigd: 23 mei 2014, 09:31 uur, door Tatanka
Nou dat kan mooi meegenomen zijn jens dat kan mischien de impuls zijn extra forcering de dls heeft idd een korte opleving..moet echt even weer genowcast worden.
Hier de shear samenhangend beste tijd voor vandaag voor ontwikkelen multicell
De Lls blijft wat achter
A level 1 was issued for parts of France, Belgium, far W-Germany and Luxembourg mainly for an isolated large hail and strong wind gusts event. A tornado or two are possible.
Tevens worden de forecasts al een avond van te voren uitgegeven dus je kan nooit weten hoe hoog de shear actueel is(We zijn dan ook soms 16uur verder). kan zijn dat ie hoger uitpakt en of lager. Eveneens als de weermodellen er zitten tussen de runs ruimtes van 6 uur die zeer bepalend kunnen zijn met onweer.
Dat moet allemaal duidelijk worden met nowcasten en juist voor dit soort zaken geven ze in amerika (Mesoscales uit) iets wat ze nou aan het overnemen zijn hier.
Mesoscale discussions
Mesoscale discussions (MCDs) generally precede a tornado watch or severe thunderstorm watch, by 1–3 hours when possible.
| Gewijzigd: 23 mei 2014, 08:13 uur, door Tatanka
Net zo als gisteren vermoed ik dat alleen het oosten van Nederland weer te maken krijgt met pittige buien.
ook de buienrichtingen vanuit Frankrijk geven versterking aan bovenstaande.
Daar gelaten dat er op dit moment aan de west kant van de pyreneeën buien ontstaan met Onweer.
Afwachten of deze zich verder gaan ontwikkelen als MCS en richting het noorden gaan trekken.
zie verder: http://www.sat24.nl/
| Gewijzigd: 23 mei 2014, 11:06 uur, door Repac
Net zo als gisteren vermoed ik dat alleen het oosten van Nederland weer te maken krijgt met pittige buien.
ook de buienrichtingen vanuit Frankrijk geven versterking aan bovenstaande.
zie verder: http://www.sat24.nl/Veel buien zijn er momenteel nog net te zien boven Frankrijk.
Ik vermoed dat het buiencomplex (zonder onweer) dat nu boven zuid-west Frankrijk ligt, zal activeren en naar hier komen.
Zal nog een tijd duren voordat het hier is, maar het KMI spreekt maar over onweersbuien vanavond en vannacht, wordt pas tegen morgenochtend droog.
Trekrichting: zuid-noord.
Veel buien zijn er momenteel nog net te zien boven Frankrijk.
Ik vermoed dat het buiencomplex (zonder onweer) dat nu boven zuid-west Frankrijk ligt, zal activeren en naar hier komen.
Zal nog een tijd duren voordat het hier is, maar het KMI spreekt maar over onweersbuien vanavond en vannacht, wordt pas tegen morgenochtend droog.
Trekrichting: zuid-noord.Ik heb hier de harmonie voor vanavond hij is weer zeer uitbundig ik heb het moment gepakt van de eerste betere neerslag (18uur/19 uur) verwachting globaal gezien. Gfs is ook uitbundig rond dat tijdstip hirlam komt gestaag tegen Be aan. Het zal vooral weer Nowcasten worden
Harmonie
Gfs
Hirlam
| Gewijzigd: 23 mei 2014, 11:17 uur, door Tatanka
Licht onweer: 4
Behoorlijk/noemenswaardig onweer: 4 (3-1 middag), (26-5 3x), (9-6 middag), (6-7 avond)
Zwaar onweer/Armageddon onweer: 0
Hier zie je de Cb'tjes al ontstaan naast de regenzone http://www.onweer-online.nl/buienradar-nederland/
Edit: Friesland heeft aan de westzijde al een Cb met onweer
| Gewijzigd: 23 mei 2014, 13:23 uur, door Tatanka