Inderdaad een leuk lijntje met Ci en Cu. Zwarte strepen die je ziet is schaduw. | Gewijzigd: 22 mei 2014, 12:36 uur, door Marga
Temperatuur is toch mooi gestegen van 14 naar bijna 20°C sinds 8 uur vanmorgen.
Ik vind die tweede lijn die ongeveer tussen Le Havre en Bordeaux loopt er toch veel beter uitzien dan wat er nu voor de Belgische grens hangt...
| Gewijzigd: 22 mei 2014, 12:30 uur, door Anseriform
Trouwens ook morgen weer kansen op onweer en zaterdag (dan vooral het westen)!
Het wordt hier nu ook grijs in de verte. De zon bleef echter wel schijnen: de lichte bewolking lost op en verdampt. De condensstrepen van overvliegende vliegtuigen zijn ook niet te zien, de lucht moet dus behoorlijk droog zijn op hoogte. | Gewijzigd: 22 mei 2014, 13:02 uur, door Anseriform
De nieuwste modelberekeningen, die de afgelopen 2 uur bij ons zijn binnengekomen, leggen de nadruk van de zwaarste buien op grofweg de oostelijke helft van het land, dus Noord-Brabant, Utrecht, Flevoland en Friesland, en alles daar ten oosten van. In Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland is de kans op zware buien kleiner.
bron ; weerplaza
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ONWEER VOOR 22/5 ++
In een valse warme sector, tussen een golvend KF oost van onze regio, en een BB-occlusie ten westen, wordt onstabiele lucht aangevoerd. Een hoogtetrog trekt vanuit het zuiden noordwaarts en triggert een buienzone. Deze zone trekt geleidelijk onze kant op en zou moeten activeren door toedoen van de dagelijkse gang waarbij een CAPE moet ontwikkeld worden tot zo'n 500 J/kg. Er is vooral sprake van diepe shear ten gevolge een sterke jetstreak die pal over de Benelux ligt. Voorts is de aangevoerde postfrontale lucht vrij vochtig waardoor de buien weinig problemen zullen hebben om te groeien, dit mede door een zo goed als afwezige CIN.
De SRH is niet erg hoog doch met waarden rond 100-125 m²/s² moeten we deze ook niet negeren. Dus een enkele bui kan wel wat rotatie gaan vertonen. De LCL is evenwel niet zo laag, rond 600m, dus de kans op windhozen is, mede door de niet erg hohe LL-SRH, beperkt.
De kansen op onweer is dus relatief groot vandaag maar grote problemen verwacht ik niet, los van het feit dat er windstoten kunnen oplopen boven 80 km/h.
BRON: Karim Hamid
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41484/tijdelijke-chat-ruimte-onweer-online/
Kijk even naar gisteren terug naar de kaart van Karim, daar zouden de zwaarste buien het westen aandoen.
Ok, er zijn geen zware buien geweest. Maar de onweerders die er waren, zaten voor in zuid-België.
Het is en blijft onweer, dus gewoon nowcasten
Ik denk aan het volgende:
Gezien de zeldzaamheid van leftmovers denk ik niet dat die bestaande buien nog in de buurt komen van het centrum, onweer voor het centrum zal westelijker dan de huidige buien moeten ontstaan.
| Gewijzigd: 22 mei 2014, 14:17 uur, door Anseriform
Wat nu ten zuiden van België ligt, dat zal het worden denk ik. Zal dan ook effectief iets voor het oosten zijn.
| Gewijzigd: 22 mei 2014, 16:56 uur, door Marga
Ben benieuwd wat vandaag gaat brengen. In ieder geval beter kansen dan gisteren en het onweer komt tijdens daglicht wardoor er mooie wolken waargenomen kunnen worden.
Edit Marga: Nieuwbericht betreffende de dodelijke slachtoffers staat >> hier << | Gewijzigd: 22 mei 2014, 16:57 uur, door Marga
3 doden om precies te zijn. | Gewijzigd: 22 mei 2014, 16:56 uur, door Marga
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41484/tijdelijke-chat-ruimte-onweer-online/