Je bedoelt 25/26 mei 2009? Denk het niet, toen zag alles er toch een stuk beter uit. De onstabiliteit was toen 2 keer zoveel als nu en de dynamische kant was ongeveer hetzelfde tot iets meer dan nu. Desondanks denk ik dat het vanavond/vannacht wel leuk kan worden.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Edit Marga: Link klikbaar gemaakt | Gewijzigd: 21 mei 2014, 17:23 uur, door Marga
Haha ja, zou er eigenlijk ook wel eens 1tje willen zien met men eigen ogen. Al veel mensen horen vertellen over die van pukkelpop toen zij er waren, maar nog nooit hier gehad. We mogen hier in deze streek de laatste 2 a 3 jaar al blij zijn dat we onweer hebben maar denk dat het dit jaar toch wel veel beter gaat doen als je nu al ziet wat er allemaal al overgetrokken is (of naast, is hoe je het bekijkt )
EDIT: aan de mods, sorr voor men dubbel-posts, ik zou niet weten hoe ik daaraan kom
Edit Marga: geen probleem, we halen ze wel weg | Gewijzigd: 21 mei 2014, 17:37 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik ben benieuwd voor vanavond, liefst onweer na 20u (tot dan moet ik werken )
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Als ik jou was zou ik eerder rekening houden met een squall line i.p.v. een supercell of MCS
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Oppervlakte observaties onthullen oostelijke winden in de warme sector met dauwpunten van 14-17 C nabij de frontale grens, welke in overeenstemming zijn met de output van het model. Het is dus hoogstwaarschijnlijk, dat meerdere honderden j/kg of CAPE zich hebben ontwikkelt in de afgelopen tijd. Barcelona en Bordeaux laten een zeer krachtige zuidelijke stoom zien boven de 800 hPa, met windsnelheden boven de 25 m/s. Daarbij komt een oostelijk stroming aan de oppervlakte rond de 300 m2/s2 of SREH zal mogelijk zijn in de buien. Gecombineerd met relatief lage temperaturen zijn die goede omstandigheden voor het ontstaan van tornado's.
Echter..
De radarobservaties bevestigen dat de buien ten snel lineaire karakteristieken krijgen, parallel aan de grens, waardoor de kans op tornado's minder wordt. Desalniettemin bestaat de mogelijk, dat sommige geïsoleerde cellen kunnen aanhouden, waardoor toch tornado's mogelijk zijn.
Waarschuwingen voor België
Onweer rukwinden en regen
Van 21/05 16u tot 22/05 02u : Vanavond nemen de onweerskansen toe. Er is gevaar voor plaatselijk veel neerslag op korte tijd, felle rukwinden en mogelijk ook hagel. Lokale schade of overlast is mogelijk. De onweders treffen eerst de westelijke landshelft, later kunnen ze ook elders toeslaan. In de loop van de nacht wordt het droger.