Dit is ook voor het eerst dat ik dit zie bij Estofex.
Kijk bij het Forecast Archive op de site van Estofex, kom je er nog een tegen toevallig (14 mei)
Uitleg op http://estofex.blogspot.be/
Dat is ter vervanging van hun 'Forecast Update', gewoon een korte bespreking van de huidige omstandigheden om de eerdere voorspelling mee op te volgen. Zo kunnen ze de evolutie van het weer in meer detail beschrijven en rekening houden met recentere ontwikkelingen, nagaan of de voorspelling nog klopt, enz.
Ik dacht ga ff speuren op het net en kwam tot dit..
Discusion is misschien onzekerheid??
Mesoscale Convective Complex (MCC)
Een mesoscale convective complex is de naam voor een groot gebied met onweer, dat het vaakst in de loop van de nacht ontstaat. Droge lucht zal sneller afkoelen dan vochtige lucht. In de loop van de avond en de nacht kunnen daardoor op het grensvlak tussen droge en vochtige lucht forse temperatuurverschillen ontstaan. Wanneer er een stroming os vanu
Dit is ook voor het eerst dat ik dit zie bij Estofex.
http://forecast.weather.gov/glossary.php?word=MESOSCALE%20DISCUSSION
Dit is wat ik er over kan vinden (allemaal in het Engels!)
Mesoscale als in: MCS (Meso scale Convective System) Een MCS is een onweer met een enorme omvang. Die kan soms een diameter hebben van enkele honderden kilometers. Anders dan gewone onweders worden deze gevoed door de nacht. Een gewoon onweer heeft na het ondergaan van de zon eerder de neiging om te gaan inzakken, maar het MCS wint dan net aan kracht. Een MCS brengt vaak veel neerslag met zich en kan dus een hele nacht doorgaan. Bron: wiki
Edit: Stukje van de Facebook post van Estofex:
A Mesoscale Discussion (MD) was just issued for France! Quick storm clustering might prevent occurrence of tornadoes, even though conditions seem to be very conducive to them. | Gewijzigd: 21 mei 2014, 16:18 uur, door Justin Van Kempen
ik vind buienradar zeer onbetrouwbaar als het aan hun ligt krijgt niemand wat
Beter iets te pessimistisch is beter dan dat sommige site lopen te scheeuwen dat er zwaar onweer op komst is.
Severe Weather Europe
A rapidly developing line of severe storms is seen in the latest satellite and radar imagery in the SW France. Spreading NNE-wards into better environment for severe storms.
Source: meteo60.fr / EUMETSAT
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten