Twee glazenwassers zijn woensdag gewond geraakt toen zij buiten ramen lapten op grote hoogte en overvallen werden door noodweer. Hun liftje dat ter hoogte van de 20e verdieping van een Rotterdams gebouw hing, slingerde vervaarlijk heen en weer. Een van de glazenwassers raakte ernstig gewond toen hij de bak terug in balans probeerde te brengen en zijn arm daarbij bekneld raakte. Zijn kompaan is er minder slecht aan toe, maar hij moest ook naar het ziekenhuis, meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. Wat voor letsel de collega heeft opgelopen, is onbekend. Duidelijk is wel dat de mannen niet in levensgevaar verkeren.
Boven Rotterdam regende, stormde en onweerde het woensdag kort aan het einde van de ochtend. De glazenwassers zijn via een raam van de toren aan de Siciliëboulevard naar binnen gehaald. Een speciaal hoogteteam van de brandweer heeft vervolgens het liftje gezekerd, dat niet goed vast bleek te zitten. Ook moesten twee gevelplaten opnieuw worden vastgemaakt.
Bron: NU.nl
Door een stevig onweer kon FC Dordrecht woensdag geen volledige training afwerken. Coach Harry van den Ham maakte er geen punt van. 'Er kwam bliksem en dan is het niet verstandig om op het veld te blijven. We waren ook eigenlijk al klaar', liet hij nadien weten bij RTV Rijnmond.
De ploeg van Van den Ham speelt donderdag op Het Kasteel de eerste wedstrijd tegen Sparta in de finale van de play-offs om promotie. Zondag is aan de Krommedijk de return. De selectie van FC Dordrecht is volledig fit.
Bij Sparta vormen Mimoun Mahi en Mario Bilate kleine twijfelgevallen. De Rotterdammers zullen daarom met 20 spelers aan de warming-up beginnen. 'We zullen er alles aan doen om de nul te houden. Ik denk dat het publiek een heel belangrijke factor kan zijn', gaf trainer Gert Kruys bij de regionale zender te kennen.
Bron: AD
In Westmeerbeek, een deelgemeente van Hulshout is woensdagmiddag een woning zwaar beschadigd geraakt door een brand die meer dan waarschijnlijk door een blikseminslag werd veroorzaakt. Het woongedeelte is nagenoeg volledig uitgebrand, het pand is dan ook onbewoonbaar verklaard. Er vielen geen gewonden.
Volgens de brandweer van Heist-op-den-Berg hoorde de zoon van het gezin dat in het huis woont, die als enige op het moment van de feiten aanwezig was, een luide knal. Even later ontstond er zware rookontwikkeling in het gebouw.
Allicht werd het getroffen door een blikseminslag, maar dat kon door de grote schade niet met zekerheid worden vastgesteld. De zoon kon tijdig het pand verlaten en raakte niet gewond.
Bron: GVA
Door blikseminslag werd deze boom gehalveerd (Foto: Christ Quirijnen)
Een felle flits, gevolgd door een enorme knal: woensdagmiddag werd Breda opgeschrikt door een buitengewoon harde onweersklap. Op social media en de website van Omroep Brabant stroomden uren na de klap nog tientallen reacties binnen van getuigen. “Alles was één seconde helemaal wit.”
Radboud Voesenek uit Breda zat rustig te Skypen met een vriendin, toen het plotseling harder begon te regenen. "En ineens volgde die flits. Het leek net een flashbang granaat die de politie gebruikt bij een inval. Alles was één seconde wit, ik zag niks meer", vertelt Voesenek. "De vriendin waarmee ik een gesprek had, zag hetzelfde gebeuren via de webcam. Ook zij hoorde de enorme klap. Alles trilde: de ramen, de deuren. Na de klap was er een overheersende stilte."
'Gebouw leek in te storten'
Een medewerker van een winkel in de Karrestraat in Breda, stond op het moment van de knal in zijn winkel. "De mensen doken weg, met de handen over hun oren. Wat een knal. Je kon het knetterende geluid van de elektriciteit horen", schrijft hij aan Omroep Brabant.
Volgens Willemijn Vermunt-Worm uit Breda leek het alsof het gebouw in de Eggestraat waar ze op dat moment verbleef, in elkaar stortte. "Gelukkig bleek dit het geluid van de donder te zijn."
Bizar
"Ongelooflijk hoe hard die klap was. De ramen klapperden ervan, autoalarmen gingen spontaan af en je hoorde klap nog nadreunen", beschrijft Amanda Thomson uit Klundert.
De knal was ook te horen in Bergen op Zoom en Halsteren. "Nog nooit heb ik zo'n harde knal gehoord. Ik was blij dat ik een flits zag, want ik wist niet wat er gebeurde. Gewoon bizar. Hoe kan het dat een knal zo hard kan zijn?", vraagt Renata uit Halsteren zich af.
Bron: Omroep Brabant | Gewijzigd: 15 mei 2014, 14:54 uur, door Ries