| Gewijzigd: 6 mei 2014, 12:01 uur, door Tatanka
Aan de voorzijde van een naderende golf, gekoppeld aan een zwakke hoogtetrog en vervat nabij de linker uitgang van een jetstreak, nemen de onweerkansen sterk toe later deze namiddag en avond. De verwachting is dat er zich een lijn van onweersbuien zal vormen (QLCS) aan de warme kant van de golf waarbij de toppen tot zo'n 10km kunnen reiken. Rekening houdend met een niet onbelangrijke windshear en een SRH die tot 200 kan oplopen over het zuiden van het land, kunnen enkele cellen uitgroeien tot actieve exemplaren. Er moet rekening gehouden worden met lokaal intense neerslag.
Enig probleempunt is de lage latente onstabiliteit. Deze haalt met moeite 100-200 J/kg en dat is niet echt bevorderlijk voor actieve cellen. Waarschijnlijk helpen de dynamische parameters (PVA, jet) deze marginale onstabiliteit deels te compenseren, wanneer we naar de neerslagoutput van de modellen kijken.
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/ Bij deze nog de kaart van Karim
Bron: Severe Weather Europe
KNMI ook geel voor Noord-Brabant, Limburg en Gelderland.
Strikt genomen klopt zuid-oost natuurlijk maar meestal wordt dat gebruik als het het gebied ten zuidoosten van de lijn Eindhoven-Nijmegen betreft. Ik heb nog nooit zo'n groot gebied "zuid-oost" genoemd zien worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als ik alleen de teksten lees en de kaartjes niet bekijk, het idee krijg dat het allemaal oosteljker zou moeten gebeuren als nu staat aangegeven op de kaarten.
ik hoop het! Laat het maar een keer oostelijk van Eindhoven gebeuren ipv westelijk
We zien op het hoogtefront wat lichte regen. Nabij en net voor het grondfront kunnen enkele buien tot ontwikkeling komen door dagelijkse gang. Hierbij is de Cape (SB) max 100-300 J/Kg, eff schering van ca. 30 kn. Kunnen wel wat cellen opleveren maar de hoeveelheid beschikbare energie lijkt gering. Aan de zuidkant van de golf boven het zuidoosten in de loop van de avond Cape (MU) van ca. 400-700 J/Kg en windschering van 40 tot 45 kn. Dit kan wat pittige exemplaren opleveren. Het is dus convectie vanaf enige hoogte maar een eventuele multicell/squall met mogelijk lokaal supercell karakteristieken lijkt mogelijk. Forceringen om de verticale beweging opgang te brengen zijn er dus in de vorm van de linkeruitgang/cq PV max en frontale optilling door de golf en daarbij convergentie aan de grond. Onweerskansen en hagel vooral bij de buien aan de warme kant van de golf in het zuidoosten vanavond. Woensdag enkele dagelijkse gang buien, in de middag is de kans op onweer in het oosten niet geheel uit te sluiten.
Bron: KNMI
Update KMI: Geleidelijk neemt de kans op buien vanaf de Franse grens toe. Om 16u00 verwachten we onweerachtige buien, vooral in de provincies West- en Oost-Vlaanderen, Namen en Henegouwen.
Eerst lichte buien (nog zonder onweer) beginnen nu de grens over te steken.
Mooie wolkenluchten ook
Edit: het mag ook eens gezegd worden, het KMI zat er met hun timing van 16u wel knal op
Edit 2: ook hier nu zeer dreigende wolken. Buien die net ontstaan zijn, zakken momenteel wel weer wat in precies. | Gewijzigd: 6 mei 2014, 16:27 uur, door Sven
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1