En weer terug gezakt naar 5 km . Heb het gevoel dat pas in de namiddag en avond de betere buien gaan ontstaan, tot nu toe willen ze nog niet echt. | Gewijzigd: 24 april 2014, 14:30 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
De 24-uurs verwachting is volgens mij best wel betrouwbaar, het is gebasseerd op het HARMONIE model. In tegenstelling tot het oude HIRLAM model geeft deze een veel gedetailleerder beeld en zou dus beter moeten zijn. Ik zelf verwacht ook dat de buien rond die tijd gaan ontstaan.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Nou heb ik het idee dat het noorden en vooral de kust juist dit jaar al vroeg aan de beurt zijn geweest terwijl dat normaal inderdaad voor wat later in het jaar is. Daar is dit jaar meen ik al meer gebeurt dan gebruikelijk is zo vroeg in het jaar.
Het kan me vandaag niet veel schelen, het mag heel rustig zijn en blijven. Ik ben straks heel zielig nadat ik verlost ben van een kies . Eerst nog even een uurtje genieten van het mooie weer
| Gewijzigd: 24 april 2014, 14:57 uur, door jcroon
In een gebied met vlakke drukverdeling vinden we min of meer een vore terug over onze streken, terwijl hogedruk regeert over Scandinavië. In de hoogte vinden we een relaxerende negatief gekantelde trog terug over de UK, maar de oostelijke progressie is beperkt in onze richting. Evenwel lijkt deze sterk genoeg om vrijdag een klein mesolow te doen uitdiepen over NW-FR welke rakelings langs BE voorbij zou trekken.
We bevinden ons dus vandaag en morgen vrijdag in een zwakke tong van relatief hoge TE850 waarden, al blijven deze rond slechts 40° schommelen. Op beide dagen mogen we enkele 'airmass-storms' verwachten, essentieel getriggerd vandaag bij reliëf (wegens nauwelijks andere triggers in de buurt) en morgen deels ook bij het naderende mesolow/conv-line. De onstabiliteit vandaag is maar mager al loopt de CAPE toch richting 800 J/kg in gebieden waar de middelhoge wolken deze voormiddag afwezig bleven en waar de grondstroming niet teveel aanlandig is (in het oosten dus)
Morgen is de aangevoerde lucht enkele graden warmer met een Tmax rond 22° maar de omega-waarden vallen tegen en zijn zelfs negatief. De voorwaardelijke onstabiliteit is met zo'n 1000-1500 J/kg wat hoger dan vandaag.
De stroming op 850 hPa lijkt sterk genoeg om de kansen op wateroverlast te beperken, zeker op vrijdag wanneer de 850 hPa wind aantrekt tot zo'n 20 kts.
Door de afwezigheid van al te veel shear zal het onweer niet enorm georganiseerd zijn. Niettemin kunnen de toppen vooral morgen tot zo'n 9km reiken, voldoende voor lokaal flink wat gebliksem en hevige stortregens. Hagel van betekenis en rukwinden boven 80 km/h met schade tot gevolg lijken weinig waarschijnlijk.
BRON : Karim Hamid - SVR Weather Outlook BeNeLux | Gewijzigd: 24 april 2014, 14:52 uur, door GateKeeper
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41484/tijdelijke-chat-ruimte-onweer-online/
Zullen wel de 'bloemkoolwolken' zijn: cumuli