Je kan het beste uigaan van niks als je in het westen van Nederland zit.
Ik volg nu al een paar jaar trouw de onweers voorspellingen, meestal Is de onweers activiteit er al uit voordat het complex het westen bereikt.
Dit zijn natuurlijk geen voorspellingen, maar puur een mening gebaseerd op ervaring/teleurstellingen.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41484/tijdelijke-chat-ruimte-onweer-online/
Het lijkt alsof dat echt gaat gebeuren!! De Noord-Duitse bui komt hier nu aan!
kun je nagaan hoe traag de bui is.. hij is pas over een uur bij winschoten......Het leek ook alsof de bui heel lang op dezelfde plek bleef hangen. Opeens kwam de vaart er in!
Heb nog wat beeldmateriaal, maar dat zal ik later op de avond plaatsen.
| Gewijzigd: 23 april 2014, 20:00 uur, door Floris-Jan
Ik zou nog met een update komen bij deze voor deels vanavond en morgen: Ik wil als tip meegeven om de regels in het zwart gedrukt in goed op te nemen, deze geven de aandachtspunten aan en laten je zien hoe complex alles in elkaar zit . Morgen nog een stapje beter als vandaag maar toch weer de beste kansen aan de rechterkant van benelux langs de oostgrens. Alhoewel dit geen garantie is het gewoon beter de cape waardes zijn het hoogst eveneens als de schering. Nowcasten dus voor iedereen!!!!!!.
Cape
SYNOPTISCHE SITUATIE:
De luchtdruk is hoog boven het noorden van Noorwegen en laag boven de Atlantische Oceaan. Boven het vaste land van Europa zijn de luchtdrukverschillen uitermate klein en is de aanwezige lucht vrij warm en onstabiel. Een zwakke vore ligt noordwest-zuidoost georienteerd over het land en vult vanavond op. Van het westen uit nadert een occlusie, restanten hiervan reiken morgen net tot het zuidwesten van het landrestant en komt daar tot stilstand. In een oostelijke stroming zien we in het isobarenpatroon morgenmiddag een zuid-noord georiënteerde vore
MODELBEOORDELING:
Zowel vandaag als morgen hebben we te maken met buien die vooral op dagelijkse gang ontstaan en dan bovendien een voorkeur hebben voor een positie in en rondom een vore. Hierdoor zien we iedere keer detailverschillen tussen de verschillende modellen v.w.b. de positionering van de buien. Wat betreft de stratus boven de Noordzee onderschat Hirlam de hoeveelheid, Harmonie overdrijft juist weer. De stratus is deze periode dus vooral een kwestie van nowcasten.
Aandachtspunten.
WIND:
Weinig wind. Dagelijkse gang doet de wind overdag wat opleven en thermische effecten bij land/zee overgangen spelen dan een rol. Bij buien kans op windstoten tot rond de 25 kn. Harmonie komt morgen lokaal wat hoger uit met de windstoten wanneer de organisatiegraad van de buien iets toegenomen is.
BEWOLKING:
Actueel convectieve bewolking, met met name in de vore Cb's, toppen tot rond FL300. Vannacht vanuit het zuidwesten mogelijk nog restanten Cu/Cb's, verder meest helder. Morgen overdag wederom convectieve bewolking met opnieuw geclusterde Cb's in de vore, toppen FL300-350. Verder trekt er momenteel trekt een stratus/mist veld vanuit de Duitse Bocht het Waddengebied binnen.
NEERSLAG:
Actueel met name in de vore nog enkele regen- en onweersbuien, lokaal ook hagel. Vandaag hebben/hadden we met CAPE-waarden van 400-800 J/kg en schering van 10-20 kn vooral te maken met singlecells en in de vore multicell-clusters. Morgen hebben we én hogere CAPE-waarden (500-1000 J/kg) én meer schering (rond 30 kn) waardoor de organisatiegraad groter is dan vandaag, waarschijnlijk multicell-clusters. Harmonie laat voor morgen een duidelijk onweerssignaal zien, meer dan vandaag.
Bron: Knmi
Je kan het beste uigaan van niks als je in het westen van Nederland zit.
Ik volg nu al een paar jaar trouw de onweers voorspellingen, meestal Is de onweers activiteit er al uit voordat het complex het westen bereikt.
Dit zijn natuurlijk geen voorspellingen, maar puur een mening gebaseerd op ervaring/teleurstellingen.
wachten tot oktober denk ik;)
Zoals het er nu uitziet zit het er niet in voor het zuid-westen, maar dat heb ik in het verleden al vaker gedacht en kwam het 's nachts als ware verrassing alsnog. | Gewijzigd: 23 april 2014, 20:18 uur, door Kannegieter