In de late avonduren van 11 april boog het interplanetaire magnetische veld (IMF) richting het zuiden. Er ontstond een barst in het magnetische veld van de aarde. Onze planeet staat nu onder invloed van de coronal hole high speed stream (CH HSS). De effecten van de CH HSS zullen vanaf 14 april zichtbaar zijn. De laatste run van het WSA/Enlil model laat een piek wind zien van 500 km/s tot 550 km/s bij deze CH HSS. De geomagnetische K-index drempel van 4 werd bereikt op 01.12 UTC op 12 april. Hierbij waren heldere aurora's zichtbaar rond de poolcirkel. De geomagnetische K-index drempel van 5 werd bereikt om 0.18 UTC. Dit een G1 kleine magnetische storm op de NOAA schaal:
- Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 60 degrees Geomagnetic Latitude.
- Induced Currents - Weak power grid fluctuations can occur.
- Spacecraft - Minor impact on satellite operations possible.
- Aurora - Aurora may be visible at high latitudes, i.e., northern tier of the U.S. such as northern Michigan and Maine.
Duration of event will influence severity of effects.
© onweer-online
Bron: The watchers
Bron: Spacepage.be
Doordat de zonnewind afkomstig is van een coronaal gat. Dit is een plek op de zon waar het magnetisch veld anders is dan op de rest van de zon. Het hete gas wordt hier niet gevangen door het magnetisch veld van de zon en ziet er op speciale foto's uit als een donkere plek. Op deze plaats ontsnapt dus met hoge snelheid zonnewind en deeltjes.
Voor een prima uitleg over de K index verwijs ik je graag naar: http://www.poollicht.be/nl/help/de-kp-index
Op deze pagina is ook een tabel te zien. Op een hoge breedtegraad is volgens poollicht te zien bij een Kp waarde van 4. Hier in Nederland en België hebben we een Kp waarde van 7 nodig. Ik verwacht dus, dat wij geen poollicht te zien krijgen, tenzij we naar de poolcirkel gaan
Ik hoop, dat het zo iets duidelijker is geworden. | Gewijzigd: 12 april 2014, 19:51 uur, door Marga
Ik woon momenteel in Noorwegen, maar weet nu dat je niet per definitie Kp 7 nodig hebt... Ik woon in midden noorwegen en nu redelijk ervaring met hoe Noorderlicht eruit ziet. Hier kan ik het goed zien waarneer het Kp4 is. Maar er zijn altijd impulsen ofzo. Heel kort een sterke toename van noorderlicht. Op zoon moment kun je het verder zuiderlijker zien dan dat de Kp waarde kaart aan geeft(die doet dat eens per 3 uur). Het is wel zo dat in Nederland het noorderlicht niet zomaar zichtbaar is, moet echt iets gebeurt zijn op de zon voordat je het kan zien met de blote oog. Met een camera(op een plek zonder te veel lichtvervuiling) kan je het veel eerder en mooier zien.
Maar het is nu eigenlijk al te laat in het seizoen om het goed te kunnen zien.
Verder kijk ik hier meerdere malen per dag op solarham.net. Dit is zover ik weet de site waar de meeste informatie gebundeld is over de zon en het voorspellen van mogelijk noorderlicht.
Gr,
Niels
Van de foto's kun je al genieten, laat staan het eens boven je hoofd in het echt te zien gebeuren......dus ik met je mee alien
Eind april, begin mei blijf je de schemering altijd aan de horizon zien... Dus dan wordt de kans dat je het noorderlicht ziet heel klein...
Vanaf mei gaa ik mij focussen op NLC's =) Hopen dat dit een gunstig jaar daarvoor is... En juni zit mijn studietijd er hier weer op...