Een vlucht van Cathay Pacific is uitgedraaid op een nachtmerrie voor 256 passagiers. De vlucht van New York naar Hongkong duurde door een samenloop van omstandigheden 34 uur. Het toestel moest door noodweer uitwijken naar China. Op de luchthaven van Zhuahai moesten de passagiers dan vijftien uur aan boord van toestel blijven wachten op de nieuwe crew die van de Chinese autoriteiten met de ferry en de auto naar de luchthaven moesten. "Onwaarschijnlijk", zegt een passagier. "We mochten het toestel niet verlaten. Ook de crew moest aan boord blijven. Er zat maar een ding op: wachten!"
© kos.
"Toen ik vernam wat er gebeurd was, voelde ik meteen mee met de passagiers en de bemanning", zegt Julie Jarrat, woordvoerster van Cathay Pacific. "Het gaat hier om een uitzonderlijke gebeurtenis die we ten allen tijde willen vermijden."
Het toestel van Cathay Pacific steeg op de luchthaven JFK in New York op voor wat een routinevlucht van 16 uur naar Hongkong moest worden. De vlucht van 29 maart verliep vlekkeloos tot het toestel Hongkong naderde. Plots stak er onweer met sterke hagelbuien en hevige winden de kop op. "Het ging er ruig aan toe", zegt een passagier. "De landing moest onderbroken worden. Het toestel moest weer hoogte nemen en de wind beukte stevig in op het vliegtuig."
Hevige storm
De storm was zo hevig dat landen in Hongkong onmogelijk bleek. Vlucht CX831 werd afgeleid naar Zhuhai, een Chinese stad in de buurt van Hongkong. Daar kon het toestel van Cathay Pacific wel landen maar de passagiers en de bemanning moesten er aan boord blijven van de Boeing 777. Niemand mocht op bevel van de Chinese overheid het toestel verlaten. Dat blijkt uit een brief van de maatschappij aan de passagiers: 'Het feit dat we normaal niet landen op Zhuhau gecombineerd met de eis van de lokale overheid dat alle passagiers aan boord moesten blijven, maakte het een moeilijk te handelen situatie."
De bemanning zat intussen aan haar maximale werkduur en moest verplicht rusten. Voor de passagiers zat er maar een ding op: wachten op een nieuwe crew. En dat duurde lang, pas na 15 uur daagde de nieuwe bemanning op. "Het personeel van de luchthaven bracht ons water en voedsel. We konden ook nog de toiletten gebruiken. Ook de verwarming en airco bleven in werking. Het waren kleine beetjes die hielpen maar we moesten wél in het toestel blijven", aldus een passagier.
Geen vlucht voor nieuwe bemanning
Tot overmaat van ramp kreeg de nieuwe bemanning geen toestemming van de Chinese autoriteiten om met een vliegtuig naar Zhuahai te komen. Ze moesten een ferry nemen van Hongkong naar Macau. Daarna volgde nog een autorit van een uur voor ze arriveerden op de luchthaven. Toen ze een voet aan boord van het toestel zetten, zaten de passagiers al meer dan 30 uur in het vliegtuig. En toch bleef het al die tijd relatief rustig. "Niemand begon echt moeilijk te doen. Iedereen bleef ondanks alles opmerkelijk kalm", zegt een passagier.
Meer dan een dag na het verlaten van New York kon het vliegtuig eindelijk opstijgen naar haar bestemming. Dat gebeurde op 31 maart om 13.08 uur. Amper een uur later landde het toestel in Hongkong. De 34 uur durende beproeving eindigde voor de passagiers met een excuusbrief van de maatschappij en een schadevergoeding van 232 euro. "Deze vlucht is niet representatief voor wat Cathay Pacific te bieden heeft", verzekert Jarrat.
Bron: HLN