Nog steeds een aangename verwachting temps van 18/19 graden met kans op wat bewolking later op de middag..geen neerslag vooralsnog
Tatanka,..... nog steeds dezelfde verwachting ??
| Gewijzigd: 30 mei 2014, 19:17 uur, door Debbieke
Is er al iets van een zomervoorspelling voor NL ? betreft ; temperatuur , neerslag ect ?
Ik vraag dit omdat de metreologische zomer Zondag begint.
De (experts) proest, proest, verwachten een zeer hete zomer voor Nederland Maar die lange termijn voorspellingen is de grootste bullshit ever.
'Nederland wacht zomer met iets meer neerslag' - Weeronline (op NU.nl) Nederland gaat mogelijk een normale Hollandse zomer met misschien iets meer neerslag dan gewoonlijk tegemoet.
http://www.nu.nl/binnenland/3789633/nederland-wacht-zomer-met-iets-meer-neerslag.html | Gewijzigd: 30 mei 2014, 19:17 uur, door Debbieke
Mijn eigenste all-time favoriet is zomer 1997!!!
augustus 1997 KNMI als uitschieter (eind Juli begon het al!)
Wat heb ik toch een heerlijke herinneringen aan die zomer.
| Gewijzigd: 30 mei 2014, 17:00 uur, door Ossekop
Het wordt gewoon weer afwachten. In 2007 hadden we een vergelijkbare winter/lente en toen viel de daaropvolgende zomer behoorlijk tegen.
Ik denk dat er nog weinig zinnigs over is te zeggen
| Gewijzigd: 30 mei 2014, 18:32 uur, door onweerwoudenberg
Wij wachten het af,ze hadden ook voorpeld in het (niet mijn fav seizoen )dat het heel brrrrr zal worden door het smelten van het poolijs.
zoals gebleken allemaal niet uitgekomen,dus onzin?????? maar ik hoop met je/julie mee uiteraard...
| Gewijzigd: 30 mei 2014, 20:16 uur, door ton1959
zoals gebleken allemaal niet uitgekomen,dus onzin?????? maar ik hoop met je/julie mee uiteraard...Gelukkig zijn er dingen waarvan we denken te weten hoe het werkt!!! | Gewijzigd: 31 mei 2014, 09:49 uur, door Debbieke
zoals gebleken allemaal niet uitgekomen,dus onzin?????? maar ik hoop met je/julie mee uiteraard...
Ja hoor, daar zijn ze weer: De Duitse wetenschappers (zucht...) Ik volg nu zo'n 3 jaar een beetje het weer door erover 'n beetje lezen, 'n beetje de forums doorsnuffelen, enz...
En ieder jaar zie ik het weer verschijnen: voorgaand aan elke winter en zomer worden er weer verhalen het internet ingepompt over duitse wetenschappers die verwachten dat er ons verschrikkelijk weer te wachten staat.....
Standaard in dit soort vage voorspellingen, is dat de voorspelling altijd in verband wordt gebracht met een bestaande realistische theorie (el nino zoals in het bericht van Sepp of de artic amplification theory waar Ton1959 het over heeft). De duitse wetenschappers gaan dus aan de haal met werkelijke theorieen om vervolgens te zeggen dat dit grote gevolgen voor aankomend seizoen zal hebben, wat dus niet klopt.
- El nino heeft volgens het knmi geen invloed op het weer in Europa, behalve dat in het najaar de neerslag kansen iets hoger zijn (verwacht dus geen Balkantaferelen!)
- Ton1969 heeft het over het smeltende poolijs wat volgens de duitse wetenschappers afgelopen winter een horrorwinter had moeten maken. De duitser zijn aan de haal gegaan met de theorie van een amerikaanse professor dat redelijk realistisch is naar mijn idee.
De betreffende theorie heet de artic amplification theorie en houdt kortgezegd in dat de tempratuurverschil tussen de noordpool en en tropen de kracht van de jetstream/straalstroom bepaald. Deste groter het tempratuurverschil deste krachtiger de straalstroom. Aangezien (zoals vele hiero wel weten) de noordpool sneller opwarmt dan de tropen, zal de straalstroom gaan slingeren, waardoor hoge- en lagedrukgebieden zich in elkaar vastbijten zodat ze langer op dezelfde plek blijven liggen, waardoor er in de nabije toekomst meer weerextremen zullen onstaan. Weerman Jan Visser heeft hier ook welleens wat over geschreven: www.janvissersweer.nl/weerpatronen.
Zelf kijk ik niet verder dan de Oper van het Europees weermodel, en daar is voor de komende 2 weken genoeg spannends in te zien voor de onweerliefhebber..
| Gewijzigd: 31 mei 2014, 09:49 uur, door Debbieke
Het lijkt er echter op dat donderdag eerst de herfst nog even terugkeert. GFS komt met storm op zee en windkracht 8 voor het noordwestelijk kustgebied. Kijkend naar de ECMWF-pluim valt het echter nog wel mee.
| Gewijzigd: 1 juni 2014, 11:45 uur, door Sander Timmerman