Dank U...
Overigens gaat het echt om de combinatie, als je alleen maar warm weer hebt, of alleen aar zon, dan valt het met de rokjes echt wel mee.
Ik had natuurlijk ook het voorbeeld van de paddentrek kunnen nemen maar ik ben er redelijk zeker van dat je je een ongeluk kust met die krengen voor er één in een Prins(es) verandert... Toch een minder aanprekend voorbeeld.
Trouwens, de kranten hier staan er vol van: "De padden trekken vroeg dit jaar"
Toch , als ik de "paddentrekartikelen" van andere jaren er op nasla, dan valt dat wel mee. Vandaag het eerste artikel 2014: "we zetten de schermen altijd in de dagen an carnaval neer en nog noot zaten ze zo znel zo vol". Ja daaaaaag, het was ook wel een late carnaval.
Vorig jaar was er een "paddentrekartikel" al op 6 maart.. En stonden de schermen er al een week of 3... En het jaar daarvoor, begin april dat men "al maanden bezig was padden over te zetten"
Kortom, de padden zijn niet echt veel eerder wakker geworden en dat is me ook op mijn paden opgevallen, je dnekt na de afgelopen winter "wat zijn ze vroeg"en dan ga je eens na wanner je ze vorig jaar en het jaar daarvoor en zo gezien hebt en dan blijkt het allemaal redelijk dezelfde tijd te zijn.
| Gewijzigd: 10 maart 2014, 11:33 uur, door jcroon
en zou het mss een foto kunnen zijn van verleden jaar uit het ad? want snap best dat mensen twijfelen, alleen staat er in het bericht wel over gisteren met het warmte record... dat hadden we verleden jaar toch niet.... mss een stukje van nu met een oude foto? ...
Berichten samengevoegd door Marga
Het artikel gaat ook over vorig jaar(6-3-13), ze spreken over 15°C. Gisteren was het toch een stuk warmer.
| Gewijzigd: 10 maart 2014, 14:11 uur, door WimBaens
Zeeland idem dito... Kan zo met schappies doen wel een jas aan trekken, want tis gewoon smerig koud ineens voor het gevoel door die vochtige lucht en wind
Zelden trouwens zo n goed begin van de lente meegemaakt!!
Volgende week is het weer even over met de pret en lijkt het normaal lenteweer de worden met lagere temperaturen
en meer wisselvalligheid.Opvallend zijn ook de sneeuwkansjes,maar dat is de lt en zal wel weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Niet alleen voor de zon verdwenen maar ook nog eens met een hittekanon behandelt.
De laaste run is de kans zo goed als helemaal verdwenen.
Synoptische ontwikkeling
Een hogedrukgebied boven de Noordzee trekt langzaam in zuidoostelijke richting. Donderdag ligt het hoog boven het oosten van Europa en heeft dan nog wel een westwaarts gerichte rug over ons aandachtsgebied. Vrijdag beweegt de rugas zuidwaarts en krijgen wij op de noordflank ervan te maken met een meer westelijke stroming. De dagen daarna trekken lagedrukgebieden over de noordelijke Noordzee naar Scandinavië en de bijbehorende fronten passeren ons aandachtsgebied.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met vrijdag is de spreiding in het ensemble bijzonder klein. Dat geldt dan voor de neerslag (droog), wind (rustig) en temperatuur (grote dagelijkse gang). Vrijdagnacht zien we de mistkansen fors toenemen omdat met het zuidwaarts trekken van de rugas de lucht dan vanaf zee ons land binnenstroomt. Vanaf het weekeinde worden die kansen weer kleiner omdat dan de wind gaat toenemen. En hoewel de diverse pluimen vanaf het weekeinde wat breder worden (en de onzekerheid dus toeneemt) zien we wel een duidelijke overgang naar een totaal ander weertype. Het rustige, zonnige en zachte weer maakt dan plaats voor een wisselvalliger weertype met meer wind en normale temperaturen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Overgang naar een enigszins wisselvallig weertype met meer wind en middagtemperaturen rond de 10 graden.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (80%) op aanhouden van het licht wisselvallige weer met maximumtemperaturen veelal iets beneden normaal.
Bron: KNMI
De terugval kondigt zich nu echt wel aan, mijn buren hebben net hun buiten zwembad schoongemaakt..
De terugval kondigt zich nu echt wel aan, mijn buren hebben net hun buiten zwembad schoongemaakt..
Gezien de laatste pluim zal die winteraanval wel los lopen, wel wordt het aanzienlijk frissen vergeleken met deze week. GFS laat voor volgende week woensdag wel wat signalen zien voor sneeuw, maar GFS is nout niet altijd het meest betrouwbare model, en het is ook gewoonweg nog te ver om er zinnige uitspraken over te doen.
Kaartjes voor woensdag. Let wel, het is nog ver weg! De temperatuur op 850 hPa is met -7/-8 koud genoeg voor winterse neerslag, maar op 2 meter is het volgens GFS al een graad of 5 in het noord-oosten. Als de kaarten zo zouden blijven zal het meer natte sneeuw dan wel hagel zijn.