Geupload via Facebook, internet-problemen dus kan hem nergens anders uploaden. Gefotografeerd met de 60D (uit hand, dus hoge iso/bewegingsonscherpte misschien te zien, maar hopelijk niet te hinderlijk) in Gouda heden avond rond half 10.
Paar vragen:
1) Volgens wikipedia betekend een halo vaak dat er slecht weer (door een warmtefront) op komst is? (En ja t word slechter weer)...Dus t klopt toch?
2) Hoeveel mm heb ik wel niet nodig om wel de hele foto erop te knallen? (Dit is vastgelegd met 20mm (Tamron 18-270 lens).
3) Hoe krijg je die Halo en de maan (met zijn kraters) er eigenlijk op zijn best op?
4) Wat is die ster (witte vlek) daar boven de maan? Hangt er al een aantal dagen/weken...Maar dus wel pas sinds recent.
5) Wat vinden jullie van de foto? | Gewijzigd: 11 februari 2014, 22:19 uur, door Herdervriend
Tevens is het wonderlijk dat je de halo er op gekregen hebt en je kraters er niet op krijgt.
Ik heb een relatief goedkope camera een simpele olympus van iets meer dan €100.
Als ik flits gebruikt en de camera stil hou en flits stand aan heb krijg ik de kraters van de maan er met gemak op.
Maar halo's lukt me maar niet om die goed op foto te krijgen.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Koen Vreman: Als u mijn vraag goed had gelezen had u al uw antwoord gekregen omtrent waarom het me niet zou lukken eigenlijk.
"Hoe krijg je die Halo en de maan (met zijn kraters) er eigenlijk op zijn best op?"...Lees vooral dus: t stukje met EN. Daar gaat t om.
De maan fotograferen op zichzelf is geen probleem, zelfs als die zo hoog in de lucht staat, inzoomen, spotfunctie gebruiken, en klaar.
Maar ik vroeg dan dus ook hoe ik dus die 2 tesamen goed krijg. Nu is de maan namelijk overbelicht en de halo zelfs nog een beetje onder.
Sorry mocht dit toch enigszins verwarring hebben veroorzaakt, hiermee hopelijk duidelijk gemaakt.
Had tevens vroeger ook een compact camera rond die bedrag, moet zeggen dat de maan toen met kraters en al vastleggen wel stukken makkelijker ging.
Ries: Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
pkd19: Ah, bedankt voor de reactie. Had een paar weken geleden op een website van NGC gelezen dat Jupiter te zien zou zijn. Maar niet verwacht dat dat zolang zal duren en dat die boven stond (aangezien ze zuidoost of zo zijden op die website). Goed om te weten. Wel boeiend dat t zo niks meer dan n ster lijkt xD