De weersverwachting voor de komende uren is bijzonder boeiend te noemen. Boven het UK bevindt zich op dit moment (16:10) een stormdepressie om U tegen te zeggen. Met een luchtdruk van minder dan 960 hPa creëert ‘Tinni’ op dit moment windstoten van ruim 150 km/h in de zone tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Dit slechte weer komt later vanmiddag en vooral vanavond ook richting België en Nederland.
Dynamische buien
Tussen dit en 21:00 vanavond verovert de hoge en later middelhoge bewolking de Benelux. Dit aan de voorzijde van een stormdepressie met kern boven het UK. Het spreekt voor zich dat we een toename van de wind mogen verwachten in zowat alle sectoren (0 m tot 5.5 km). In de bovenste luchtlagen wordt op die manier windschering veroorzaakt die buien kunnen gebruiken om dynamische trekjes te vertonen. Bekende voorbeelden van wat zo’n bui kan veroorzaken zijn noodweer geselt België (2014) en het onweer op 25 januari met grootschalige windschade (door valwinden).
Zal het vanavond opnieuw van dat zijn? Ik durf het eerlijk gezegd niet zeggen. Indien het koufront de komende uren kan activeren boven de ‘warme’ Noordzee en de windschering niet te fel tekeer gaat, dan zit die kans er wel degelijk in. Daarom hebben we gekozen voor een rode waarschuwing (75%) voor het westen van België en ook de zone langs de Nederlandse kust. Elders in de Benelux code oranje met mogelijk een update naar rood indien de radarbeelden lijnconvectie bevestigen. In dat laatste geval ontstaat er onweer met verspreid hevige windstoten (ruwe data van onze collega’s Estofex.org voorspellen zelfs windstoten tot ruim 100 km/h bij de doortocht van het koufront).
Dat er potentie is tot ‘noodweer’ bewijzen onze collega’s van TORRO. Deze organisatie heeft in de loop van woensdag een Tornado Watch afgekondigd voor een deel van het Verenigd Koninkrijk. Dat betekent dat er tussen 12:00 en 16:00 lokale tijd windverschijnselen kunnen ontstaan (windhozen). | Gewijzigd: 12 februari 2014, 19:03 uur, door Koen Vreman
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Onze weerman Frank had het over terug stevige buien na het front met onweer, hagel,...
Mischien vannacht?
Morgenavond meer kans.
Nou we toch bezig zijn stormpie ff wat aanvulling lekker 500hpa -35/36 met 7 a 8 graden max toch ruim over drempel waarde
Ja lekker onstabiel allemaal.
ik zou zeggen laat maar komen
| Gewijzigd: 12 februari 2014, 21:37 uur, door Marga
http://www.meteox.de/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop3uur&lightning=1
EDIT: Zit wel een onweersbuitjehttp://www.buienradar.nl/bliksem-1-uur | Gewijzigd: 12 februari 2014, 20:47 uur, door Tatanka
Nou zo snel is er geen schade hoor, hier aan de kust in ieder geval niet. Of komt dat omdat wij het gewend zijn , die harde wind....?
Ben benieuwd wat het lijntje met onweer dat op de zee zit ons nog gaat brengen....
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Gevaarlijk weer (snap niet dat het KNMI-kaartje groen blijft): echte windstoten zonder reguliere wind eronder, ging van 0-100 in 1 seconde. Vinden bomen niet fijn, en ook op de weg lijkt het me gevaarlijk, mn voor vrachtverkeer.
Nu weer rustig (stilte voor de storm?)
Nu weer rustig (stilte voor de storm?)Het zit hem echt in die neerslag die convectief van aard is daar kan je haast niet op waarschuwen en kan in zeer kort tijdbestek wel voorkomen. Maar ik snap je wel de ene keer heb ik wel geel voor windstoten tot 80 km heb ik ze niet in drenthe en bij geen waarschuwing wel...het zal waarschijnlijk altijd wel een discussie punt blijven
| Gewijzigd: 12 februari 2014, 20:57 uur, door Tatanka
Om even on-topic te gaan, de wind is hier langzaam aan het aantrekken (geen windstoten meer zoals daarnet).
heneghan_james
4 minuten geleden
ATR overturned at Shannon Airport after 99mph gusts recorded! #storm #shannon #ireland #ATR #aviation #shannonairport #airaccident
| Gewijzigd: 12 februari 2014, 21:25 uur, door Tatanka
Is het hier ook mogelijk zulke windsnelheden. En waarom staat er ook helemaal niks over in het nieuwsdas niet geheel uit te sluiten maar zullen max tot 100 gaan kust mischien wat uitschuiters naar 120 maar denk dan aan nw nl
..en welk nieuws bedoel je hier of op tv