Hier ben ik het volledig mee eens, dit topic is alleen voor de kansen op onweer, en niet op de meldingen ervan. Misschien is het een idee om een topic open te gooien voor de onweersmeldingen. Of gewoon alleen in het topic posten van de exacte datum.
Tevens staan er vandaag een kansje op het programma, onstabiliteit is er genoeg (vooral in het zuiden), alleen wordt er bijna geen neerslag berekend. Limburg lijkt de grootste kans te hebben op een lokale onweersbuien en oost/midden Belgie.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Tip: scrollen. Hoef je je niet te ergeren
Jij noemt het hokjes-denken, ik noem het het overzichtelijk. Zoals ik eerder heb gezegd is dit voor de algeme kansen en niet voor de meldingen van onweer want dat kunnen we ook wel op de radar zelf zien. In het topic zoals voor deze week is het wel handig maar in dit topic gewoon niet. Tevens erger ik me niet aan jullie, alleen zou het wat overzichtelijker zijn voor het forum zoals ik zeg.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Lastig te lokaliseren en zeer complex door toedoen van een golvend koufront.
Gfs heeft het wat meer uitgesmeert en ligt noord-oostelijker
Er is wel in Duitsland voldoende activiteit. Zou het kunnen zijn dat onze voorspellingen geografisch gezien behoorlijk afwijken van de werkelijkheid?
En slaat hierdoor ook het KNMI en alle weersvoorspellers hiermee de plank voortdurend mis?
Volgens mij wordt er te weinig rekening gehouden met stromingen en landopbouw.
Er is wel in Duitsland voldoende activiteit. Zou het kunnen zijn dat onze voorspellingen geografisch gezien behoorlijk afwijken van de werkelijkheid?
En slaat hierdoor ook het KNMI en alle weersvoorspellers hiermee de plank voortdurend mis?
Volgens mij wordt er te weinig rekening gehouden met stromingen en landopbouw.
Ik heb het gisteren al uitgelegt het gaat om een golvende laag anders dan een storing die standvast is die van mijlen ver is te zien op de modellen...het kan met deze situaties alle kanten op.
Die golfjes kunnen nog optreden tussen de neerslag modellen door...dus het kan zijn dat knmi het met een model moet doen van 12z en ze dr op staan maar in de 15z of 18z al weer weg zijn
in een tijdsbestek dus van respectievelijk 3 a 6 uur kan dus het onweer al weer niet doorgaan of minder...of juist wel en heel fors etc etc
overigens gister ook al duidelijk boven de kaarten gezet zeer complex en lastig te lokaliseren
Lees deze artikel uit 2012 maar eens van raymond klaassen dan word het 1 en ander wel duidelijk En dit is niet de eerste deze seizoen wat ook vaak de teleurstellingen geeft geloof me ze pakken voor de onweersliefhebber gewoon vaak niet op groot vlak goed uit .http://raymondklaassen.com/2012/10/04/golfjes-in-het-front/
De guidance zegt al genoeg.
Vanmorgen:Aan de warme zijde van de barokliene zone is de lucht potentieel onstabiel. Mede door het cyclonale hoogtepatroon, waarin af en toe enkele troggen voorbij trekken, alsook de dagelijkse gang zorgen ervoor dat er van tijd tot tijd buien tot ontwikkeling kunnen komen.
De actuele:
MODELBEOORDELING:
Neerslag voor vanavond in voorgaande Harmonie run is nu sterk afgebouwd, daardoor nu een tamelijk consistent beeld in de modellen.
INDECS/KOUW en Harmonie-ontladingen passen goed bij het beeld: vanmiddag eigenlijk alleen onweerskansen in het noordoosten en oosten, 65% absolute kans (kans is te laag voor een onweerswaarschuwing, er is geen sprake van een overtuigende >60% kans).
Dit soort gepriegel krijg je dan
| Gewijzigd: 4 augustus 2014, 14:06 uur, door Tatanka
Heb jouw voorbeeld er even eruit gepakt. Maar je ziet dat er dus niets van overgebleven is. De voorspellingen die gedaan worden hebben soms een rekenkans van minder dan 10% en daar wordt een hele hoop aan vastgehangen. Lijkt mij dat er op het forum alleen uitgegaan moet worden van onweerskans als er meer dan 50% kans is. Dan ben je als O-O geloofwaardiger en trefzekerder dan wat er nu gebeurd. Begrijp me goed, ik kijk hier graag hoor. Maar er is ook een hele hoop Onzin-Online wat het forum en deze site niet ten goede komt. Vaak ben ik dan ook snel weer weg en laat het maar voor wat het is. Dit is niet kwaad bedoeld maar een opsteker voor de moderators. Hou het simpel, duidelijk en trefzeker. Nogmaals, geen commentaar naar jou.
Velen komen hier alleen om te kijken waar het onweert en hoeveel kans zij hebben op dat zelfde onweer. En misschien niet alleen omdat het een mooi schouwspel is maar ook om hun bezittingen te beschermen (voor zover dat mogelijk is).
Ik snap ook best dat er tussen alle bezoekers veel weersvoorspellers en "deskundigen", hobbyisten zitten. Uiteraard moeten zij ook een kans hebben om hun kennis te vergaren, te verspreiden en hierover kunnen praten.
| Gewijzigd: 4 augustus 2014, 14:53 uur, door Marga
Ik zie het niet als een aanval ik leg alleen de situatie uit tevens is dit geen daadwerkelijke kans topic maar een algemeen topic. Dus er is nooit een onweerskans topic gezet voor morgen..
Daarom word het vooraf ook besproken in algemeen en zet ik er ook duidelijk bij zeer complex en lastig..en is er ook niet besloten voor een kansen topic
| Gewijzigd: 4 augustus 2014, 14:54 uur, door Marga