Maandag kans is weer terug na alle waarschijnlijkheid eerst een fraai lente weekend. Gaan we waarschijnlijk meteen weer over naar de onweers settings. Natuurlijk nog Lt maar ze komen al sinds eergisteren terug..>>We gaan het weer volgen.
Maandag
Dinsdag
Weekend meer duidelijkheid | Gewijzigd: 28 mei 2014, 09:26 uur, door Tatanka
De dreigende onweers- of rolwolk opeens boven de duinen zien verschijnen, dan die letterlijke stilte voor de storm...
die spanning die dan in de lucht hangt .....heerlijk.
En dan het onweer wat onverbiddelijk losbarst, met felle flitsen en krakende donders die de ramen doet trillen..
Lang geleden, maar .................
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
zelfs maar 1, maar goed, hier komt ie:
En het verrschil met 9 mei:
Gebruikt zijn alle kaarten met ontladingen boven het Nederlandse grondgebied, exclusief ontladingen op zee (wel grondgebied maar eigenlijk ook weer niet "grond"en omdat we toch vooral vanuit ons huis kijken en er voor zover ik weet niemand van ons permanent op zee woont of actief op zee gaat chasen vond ik dat soort ontladingen wat minder relevant).
De witte plekken in het zuiden en oosten zijn nu wel verdwenen, nog een paar kleine witte plekjes in Holland en Urecht. Zelfs Friesland heeft al op het grootste deel van het grondgebied ontladingen gehad.. Alleen die arme Groningers he.. Hondsrug? Zou je wel denken maar dat is zo'n lage rug, alleen hele zwakke buitjes (toegegeven, de meest buien waren niet zo groots, maar toch) zouden daar last van hebben. Bovendien zijn er nu ook buien geweest die uit het (zuid-)oosten kwamen en ook die drongen niet door tot Groningen. Misschien is het juist het vlakke van Groningen dat voor te weinig dymamiek in de lucht zorgt. Dat de Hondsryg geen belemmering is vanuit het zuiden maar dat de buien eigenlijk daarvoor, op de vlakke Drentse veenkolonien uitsterven wegens gebrek aan dynamiek. Ja dat speelt natuurlijk ook wle een beetje op de felvopolders maar die hebben aan de zuidzijden nog "massieven"als de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug en de verstoring daarvan zou juist een positieve invloed kunnen hebben?
Ohja, nog even de aantallen:
Van 1 januari tot en met 9 mei heb ik 40 kaartjes verzameld met tenminste 1 ontlading boven Nederlands grondgebied. Van 10 mei tot en met 10 juni 19 dagen.
Dat is wel wat anders dan een onweersdag volgens de officiele weerstatistieken, dat wordt uitgaan van tenminste 1 hoorbare onweersdonder op tenminste 1 officieel KNMI weerstation. | Gewijzigd: 11 juni 2014, 12:44 uur, door jcroon
Ik vind dit een prachtig stuk Croon maar hoort dit niet in algemeen Je kan nou niet meer wijzigen helaas.Snap je aantoning wel hoor we mogen niet klagen in het algemeen met zien van deze kaarten. De op voorhand warme maanden moeten nog komen juli en augustus
Groningen moet langer wachten op de zware buien uit zuidwesten ligt ook het verst vaak zijn ze dan al zolang onderweg verdere uitleg niet nodig lijkt me.
Voor de kleine buien kan de hondsrug wel het 1 en andere verzaken...daarbij betreft het hier ook vaak Single cell/multicell onweer daar moet je overigens overal donders geluk mee hebben..Dat zijn net niet buien die daar moeite mee hebben en regen uiteindelijk uit.
Voor goed onweer voor groningen moet het of van duitsland komen...of moeten het echt powerhousen zijn als mei 2009..28 juni Augustus 2012 etc etc
En ontopic maar weer >>> week 24 deze discussie kan verder in algemeen lijkt me
| Gewijzigd: 11 juni 2014, 13:06 uur, door Tatanka
Ik vind dit een prachtig stuk Croon maar hoort dit niet in algemeen Je kan nou niet meer wijzigen helaas.Tja, ik vergis me ook wel eens en ach, dit zal vast beter gelezen worden Geen probleem
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Zelfs afgelopen weekend niet eens een rommel in de verte terwijl toch ook voor Eelde en Lauwersoog alle indexcijfers stuk voor stuk aangaven dat er zeker (zwaar) onweer zou komen. Dat geeft in ieder geval bij mij wel aan dat de indexcijfers bijgesteld moeten worden of in ieder geval de legenda ervan.
| Gewijzigd: 12 juni 2014, 19:00 uur, door Wim Blanken