Nou we hebben dit jaar nog niet veel gehad, dus er komen nog genoeg dagen met onweer mensen!!
| Gewijzigd: 27 april 2014, 20:20 uur, door Floris-Jan
Wij in het Noorden hebben statistisch gezien (volgens het KNMI) de minste kans op onweer.. Gemiddeld 21 dagen per jaar onweer (gemiddelde van Nederland ligt op 25).
In Brabant ligt het gemiddelde al gauw op 34 dagen onweer per jaar. Balen, maar het is niet anders ^^
Vanavond heb ik wat gerommel gehoord uit Duitsland, jij niet vanuit Winschoten?
| Gewijzigd: 27 april 2014, 21:38 uur, door Floris-Jan
Nou we hebben dit jaar nog niet veel gehad, dus er komen nog genoeg dagen met onweer mensen!!
Ik moet je teleurstellen, we hebben nog 1 dag tegoed:
Maar laat ik eerst even zien wat ik gedaan heb om daar achter te komen:
Ik heb alle kaarten van inslagen van het KNMI tot nu toe heel eenvoudig op elkaar geplakt.
Om een wat voor ons Nederlanders interessanter beeld te krijgen heb ik alle kaarten met inslagen bovenzee of buiten de landsgrenzen weg gelaten.
Zo hebben we dus een kaartje van alle plekken met inslagen in 2014 tot nu toe. Let op, sommige plekken hebben misschien wat meer gehad dan anderen maar als je ergens een stip ziet weet je zeker dat daar tenomste 1 ontlading geweest is.
Sommige kaarten toonden veel ontladingen, anderen maar 1 of 2.
Waarom nog maar 1 dag te gaan?
Met de hierboven genoemde criteria hield ik 24 kaarten over.
Opvallend:
Achterhoek heel rustig
Groningen, ach, ze zeggen zelf "er gaat niets boven Groningen"en de onweder luisteren netjes.
Friesland is daarvan misschien mede slachtoffer, het onweer denkt, we blijven uit de buurt.
Ik vind de scheiding tussen Drente en Groningen wel opvallend, zou de Hondsrug zoveel invloed hebben?
Meest opvallend vind ik Zeeland, al jaren lezen we hier arme Zeeuwen die zeggen nooit wat te krijgen, al jaren horen we dat Zeeland en het Westen tot later in het jaar moeten wachten en kijk dit jaar eens.
Wow! Knappe analyse Jcroon! Zeer netjes. Natuurlijk praten we over gemiddeldes, dus het kán nog boven de 25 uitschieten.
De Hondsrug in Drenthe is zeker een fenomeen.. Ik heb mij altijd al afgevraagd, wat nou precies de invloed is van de Hondsrug op het weer in de omgeving.
Ik hoor van mensen uit Stadskanaal dat neerslag vaak langs hun woonplaats trekt, terwijl dorpen in de buurt de volle lading krijgen.
Maar dit kan ik niet met bronnen onderbouwen, wellicht meer mensen uit de omgeving die hier wat van afweten?
Wow! Knappe analyse Jcroon! Zeer netjes. Natuurlijk praten we over gemiddeldes, dus het kán nog boven de 25 uitschieten.
Dat snap ik, verder heb ik eens gekeken wat ze nu eigenlijk een "onweersdag" noemen, ik dacht eigenlijk dat een onweersdag een dag met onweer was, maar het gaat er om dat de donderklap op 1 van de KNMI weerstations gehoord is. Dat zal ook wel wat minder het geval zijn met dagen met maar 1 of 2 ontladingen.Wow! Knappe analyse Jcroon! Zeer netjes. Natuurlijk praten we over gemiddeldes, dus het kán nog boven de 25 uitschieten.
Dat snap ik, verder heb ik eens gekeken wat ze nu eigenlijk een "onweersdag" noemen, ik dacht eigenlijk dat een onweersdag een dag met onweer was, maar het gaat er om dat de donderklap op 1 van de KNMI weerstations gehoord is. Dat zal ook wel wat minder het geval zijn met dagen met maar 1 of 2 ontladingen.Inderdaad.. dan zou je zeggen: je zit zo op die 25 dagen..
Ik moet je teleurstellen, we hebben nog 1 dag tegoed:
Maar laat ik eerst even zien wat ik gedaan heb om daar achter te komen:
Ik heb alle kaarten van inslagen van het KNMI tot nu toe heel eenvoudig op elkaar geplakt.
Om een wat voor ons Nederlanders interessanter beeld te krijgen heb ik alle kaarten met inslagen bovenzee of buiten de landsgrenzen weg gelaten.
Zo hebben we dus een kaartje van alle plekken met inslagen in 2014 tot nu toe. Let op, sommige plekken hebben misschien wat meer gehad dan anderen maar als je ergens een stip ziet weet je zeker dat daar tenomste 1 ontlading geweest is.
Sommige kaarten toonden veel ontladingen, anderen maar 1 of 2.
Waarom nog maar 1 dag te gaan?
Met de hierboven genoemde criteria hield ik 24 kaarten over.
Opvallend:
Achterhoek heel rustig
Groningen, ach, ze zeggen zelf "er gaat niets boven Groningen"en de onweder luisteren netjes.
Friesland is daarvan misschien mede slachtoffer, het onweer denkt, we blijven uit de buurt.
Ik vind de scheiding tussen Drente en Groningen wel opvallend, zou de Hondsrug zoveel invloed hebben?
Meest opvallend vind ik Zeeland, al jaren lezen we hier arme Zeeuwen die zeggen nooit wat te krijgen, al jaren horen we dat Zeeland en het Westen tot later in het jaar moeten wachten en kijk dit jaar eens.
ach jee... arme provincie groningen... mogen we soms ..heelll soms dan ff klagen?...tis net niks he voor hier.... zal het van de vakantie,s moeten hebben ..elk jaar een feest... ja in drente ... kom zelf uit stadskanaal.. mijn opa zei ook altijd dat de hondsrug wel degelijk er mee te maken had... of de bui kwam er niet over of bleef juist hangen.... kan alle kanten op...
Hmm oke.. ik denk dan aan begrippen als 'loef en lijzijde' die dat soort verschijnselen kunnen verklaren. (waarom het in Stadskanaal en plaatsen rond de Hondsrug minder regent), Maar ik kan de plank flink misslaan haha.
wanneer houden we eens op met deze onzin! sinds wanneer hebben onweers(buien) een voorkeur?! hebben deze dan een navigatie ofzo?
o, we gaan daar maar langs vinden we leuk!en die krijgen weer niets,schrijven ze vast op o,o van dat het zo is!
onweer en buien hebben geen verstand of strategie!, het is een samenloop van omstandigheden,en vooral de opbouw van buien in onze atmosfeer.
er zijntriggers nodig om alles op zn plaats telaten vallen. het is vaak n complex geheel!
zoals afgelopen vrijdag!
mooi voorbeeld:afgelopen vrijdag waren er veel die het onweer niet in het westen noordwesten, en ijsselmeer gebied hadden verwacht,zelfs mijn persoon niet.
meestal komt dan de wind van zee,en dan blijft het bij of veel wind en weinig regen.
maar er was geen wind van zee het was muisstil en de trekrichting van de buien was van zuid-oost naar noord-noord-west.
de temp bleef hoog en de buien activeerden inplaats dat ze langzaam uitdoofden!
zelfs het knmi was hier niet op bedacht! zo zie je maar het weer laat zich in vooral deze omstandigheden niet voorspellen!
dat er gemiddeld meer neerslag valt in het westen dan in het oosten kan zijn dat heeft temaken met storingen die van de noorzee temp. opeens boven een warme of andersom kan ook koeler land komen, en geven meerneerslag of in het westen dan in het oosten ,maar er is geen stemmetje die zegt laten we omgeving drenthe,en groningen nu maar overslaan (als voorbeeld)!
heuvels hebben geen invloed, gebergte des temeer!
Ik betwijfel het ook. Een vriend van mij is molenaar en dat zijn mensen die heel praktsche weerszinzichten hebben en ook die zegt dat dergelijke heuvels maar ook rivieren. Wel van invloed kunnen zijn ( lang niet altijd want het gaat dan om de positie, grootte en vorm ten opzichte van de stromingen die het weer al dan niet aanvoeren) zijn bossen en bebouwing/grote wegen. Bossen kunnen door hun vorm (opgaande bomen) de lagere luchtstromen beinvloeden wat dan weer invloed heeft hogerop en bebouwing en grote wegen hebben door warmte vaak een stijgende luchtbeweging.
Nu met die invloed niet overdreven worden, als een bui of een systeem eenmaal ontwikkeld is dan is er in Nederland geen bos stad of weg die dat kan beïnvloeden. Maar het kan wel van invloed zijn op een bui in ontwikkeling of een bui die toch al aan het uitdoven is.
NEERSLAG:
Aandacht gaat vooral uit naar de buien vanmiddag. Grootste kans nabij de vore in het noorden en oosten. Bij een convectietemperatuur van 20 C zou dit onweer kunnen opleveren, maar voorlopig achten we die kans zeer klein. In het zuiden is een enkele bui ook niet uitgesloten in de polaire lucht, maar daar veel minder diepe convectie aanwezig. Convectiemodus single cell. Weinig CAPE, dito schering (max. 10 kn). Vannacht kans op buien(restanten) vanuit Duitsland. Dinsdag overdag in de vore lokaal stevige buien als de temperatuur wel naar warden van 20 of iets meer kan oplopen. Er staat dan nauwelijks stroming, lokale effecten gaan dan een rol spelen en plaatselijk kan in korte tijd misschien veel neerslag vallen (PPW-waarden 23-28). Harmonie komt (indicatief uiteraard) hier en daar met 20-40 mm/uur. Dit model suggereert de start van de convectie in een strook van de Achterhoek naar het Gooi. Kans op onweer is dinsdag ook groot, Indecs en ook Harmonie geven dat duidelijk aan. Ook dan is er nauwelijks schering, 15-20 kts wel meer CAPE maximaal 700-1000 J/kg, dus Single cell's en Pulse storm mogelijk Multi Cells. Langs de kust is de met een aanlandige wind de kans op convectie nihil.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 28 april 2014, 13:11 uur, door Ries
Harmonie 12z (14:00_ t/m 18z (20:00). Harmonie laat de buien iets zuidelijker dan GFS. Zal nowcasten worden om te kijken welk model het goed heeft.
| Gewijzigd: 28 april 2014, 13:26 uur, door Ries
En maart was ook al 40 mm te droog.