http://www.hln.be/hln/nl/16748/Onweer/article/detail/1781229/2014/01/25/Onweer-slaat-hevig-toe-in-West-Vlaanderen.dhtml | Gewijzigd: 26 januari 2014, 09:44 uur, door ikee12
Al geven NWC, KNMI, KMI en Estofex code "einde van de wereld" en Karim niets, reken er dan maar op da het reuze meevalt. Behalve vorig jaar, toe was ie met vakantie of zo toen we wat slecht weer kregen, dat was wel jammer.
Hier niet veel van gemerkt overigens.Maar ja, het was hier ook groen.
Citaat van Citaat van ikee12, zondag 26 januari 2014, 9:44 uur volgens HLN zou aan de kanten van brugge en hun deelgemeenten een windhoos zijn ontstaan met windsnelheden van 200 km/u. Heeft daar precies wel lelijk gedaan.HLN? Dan wil ik graag eerst een bevestiging uit andere bronnen...
| Gewijzigd: 26 januari 2014, 09:59 uur, door jcroon
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/40018/berichtgeving-onweer-25-januari-2014/#message417858
Citaat van Citaat van ikee12, zondag 26 januari 2014, 9:44 uur volgens HLN zou aan de kanten van brugge en hun deelgemeenten een windhoos zijn ontstaan met windsnelheden van 200 km/u. Heeft daar precies wel lelijk gedaan.HLN? Dan wil ik graag eerst een bevestiging uit andere bronnen...
Wel als je het artikel leest staat er dat volgens de brandweer de windhoos een snelheid had bereikt van 200 km/u, maar idd bevestigen uit andere bronnen zouden dit geloofwaardiger maken.
Van 26/01 21u tot 27/01 13u : Volgende nacht en morgen in de voormiddag verplaatst zich onstabiele lucht over ons land. Deze lucht is verbonden aan een hoogtetrog (depressie met koude lucht). Hierdaar verwachten wij buienlijnen met kans op geïsoleerde onweer.
Edit: ik kom zo met wat meer details voor jullie eerst eten
| Gewijzigd: 26 januari 2014, 18:41 uur, door Tatanka
500hpa kust grootste kans ruimschoots over de drempel waarde
Na frontpassage weer verbeterende wolkencondities, dan wel al convectieve bewolking vanaf de Noordzee, T500 hPa zakt tijdelijk naar -38 C. Harmonie laat in de nacht naar maandag en maandagochtend turbulentiestratus zien. Maandag overdag zien we ook convectieve bewolking, met name in de middag wanneer de trog passeert, toppen van de Cb's tot ca. FL250.
Cape en lifted
Op de plaatsen waar we niet met de bestelwagen konden komen zag je in de velden hier en daar grote bomen waar er bijna geen enkele tak meer aanzat. Een veld dat met een soort gras bezaaid was ligt compleet platgewaaid. Nog steeds waren heel veel mensen bezig met daken te herstellen en puin op te ruimen. Overal waar je kijkt ligt het bezaait met takken en dakpannen en nog wat andere rommel. Alles is nog heel duidelijk te zien. En ik denk dat het voor sommige mensen nog een hele tijd zal duren vooraleer alles hersteld is.
Het is duidelijk dat tijdens de passage van de buienlijn s'avonds op 25 januari een grote verwoestende wind zijn werk heeft gedaan. Het schadespoor is ietwat vergelijkbaar met dat van een tornado wat je in de USA ziet. Alleen zijn de bomen dan niet verdwenen of omgewaaid maar echt letterlijk gekraakt onder de harde wind. | Gewijzigd: 29 januari 2014, 17:14 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0