Verschillende tennissers klagen over de extreme temperaturen tijdens de Australian Open. De Canadees Frank Dancevic viel zelfs flauw in zijn partij tegen de Fransman Benoît Paire.
© ap.
In Melbourne is het zo'n 40 graden. De organisatie probeert oververhitting zoveel mogelijk te voorkomen door handdoeken met ijs en liters water beschikbaar te stellen. De vrouwen krijgen daarnaast ook een extra pauze van 10 minuten tussen de tweede en de derde set.
"Het zijn onmenselijke temperaturen om in te spelen. Ik vind het zelfs oneerlijk en een hoop spelers met mij", meldt Dancevic. Juan Martin del Potro sprak van de slechtst mogelijke omstandigheden. "Het publiek hield me op de been."
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Hét gespreksonderwerp op de Australian Open is de verzengende hitte. Met temperaturen van boven de 40 graden in Melbourne Park ziet iedereen af. Maar niet enkel op de court. Zo zegt topfavoriete Serena Williams dat ze paranoïde wordt van de hitte. "Ik word wakker in het holst van de nacht. Gewoon om te drinken en zo uitdroging en krampen te vermijden."
"Ik speelde bij 40 graden. Alleen al als ik daaraan dacht, schoot ik wakker. Het was zo heet. Het enige wat je eigenlijk kan doen, is veel drinken. Ik werd er zelfs paranoïde van 's nachts. Ik wil alles doen om krampen te vermijden en daarom werd ik een paar keer wakker om te drinken. Een kramp is immers zo snel gebeurd."
Ervaring
Al negen spelers moesten opgeven door hitteproblemen. "Gelukkig voel ik me nog wel oké. Ik heb heel lang getraind in de hitte van Florida en ik heb er ook vaak in gespeeld. Bovendien ben ik door jarenlange ervaring hier ook wel gewend geraakt aan de Australische hitte. Je moet gewoon voorbereid zijn op die extreme omstandigheden en proberen erdoor te geraken."
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Op de Australian Open is het hitteprogramma in werking gesteld. Door de extreme hitte liggen de wedstrijden op de onoverdekte banen stil sinds 14 uur lokale tijd, 4u 's ochtends onze tijd. In de overdekte Rod Laver Arena en Hisense Arena werd er wel verder gespeeld. De grens van de 40 graden werd intussen bereikt. Wedstrijden die al bezig waren, werden niet meteen stopgezet. Spelers mochten de set afmaken en daarna stoppen tot de omstandigheden verbeteren. Sommige spelers moesten daardoor flink afzien. Russin Maria Sharapova en de Italiaanse Karin Knapp stonden na het stopzetten van de wedstrijden nog 50 minuten op de baan.
Sommige spelers staken hun opluchting over het staken van de wedstrijden niet onder stoelen of banken. Onze Kirsten Flipkens bijvoorbeeld klaagde op Twitter dat de 'hittestop' wat haar betreft twee dagen eerder in had mogen gaan. De krachtmeting tussen Sjarapova en Knapp vond volgens haar dan ook plaats onder onmenselijke omstandigheden. "Ze verdienen de overwinning allebei", twitterde Flipkens.
De organisatie liet weten het weer doorlopend in de gaten te houden. Niet alle spelers hoeven aan de zijlijn te wachten op koeler weer. Op de twee hoofdbanen met afsluitbare daken (Rod Laver Arena en Hisense Arena) konden de wedstrijden snel worden hervat. Zaterdag wordt trouwens koeler weer verwacht in Melbourne, iets meer dan 20 graden.
Bron: HLN | Gewijzigd: 19 juni 2017, 13:52 uur, door Joyce.s
De wedstrijden op de buitenbanen bij de Australian Open zijn vandaag na een onderbreking van ruim 4 uur hervat. De tennispartijen werden eerder op de dag vanwege de extreme hitte stilgelegd. De temperatuur liep op tot boven de 40 graden. Bij een temperatuur van 43,3 graden ging het 'extreme hitte beleid' in werking.
Tijdens de pauze op de buitenbanen werd er wel verder gespeeld op banen van de Rod Laver Arena en Hisense Arena. Daar werd het dak gesloten.
De afgelopen dagen werd er bij temperaturen rond de 40 graden verder gespeeld. Dit leidde tot kritiek op de organisatie van de Australian Open.
Bron: AD