Oke, EC laat weer een droomscenario zien. Zo mooi als het bovenstaande kaartje laat zien, zal het naar alle waarschijnlijkheid niet worden, maar het geeft wel aan dat als de westcirculatie er mee ophoud, dat er nog genoeg kansen zijn voor wat winterse prikjes...
onrealistisch ivm lange termijn?
Idd, en de tig andere factoren. En natuurlijk alles is nog mogelijk op her en der een vlokje natte sneeuw. Maar op basis van deze ec is het allemaal nietszeggend en dan spelen de hoopgevoelens de bovenhand | Gewijzigd: 12 februari 2014, 14:07 uur, door Marga
Ok, dan wel geen winter in ons land, maar dit is toch ook wel een mooi plaatje, toch?
Ja inderdaad een schitterend plaatje !!! gaat in het archief
Callie-P ben je er nog? Ik dacht dat je een herfstslaap aan het houden was | Gewijzigd: 12 februari 2014, 14:32 uur, door reedtimmer
Het is een beetje koffiedik kijken.. let wel Johan schrijft hoofdzakelijk over de Alpen en als hij het dan over ijzige koude heeft dan betekent dat niet dat dat ook voor de Benelux geldt !
Maar desalniettemin geeft het EC model inderdaad wel een mooie ontwikkeling aan over pakweg 10 dagen maar ik heb mijn twijfels of deze lang stand zal houden en aan de andere kant "we moeten iets" dus laten we maar even kijken wat dit nou voor ons kan betekenen.
Eerst hier even het stukje van het KNMI..
Modelbeoordeling en onzekerheden
Belangrijkste aandachtspunt voor de komende dagen is het windveld dat zaterdag wordt verwacht. EPS-kansen op maar dan 100 km/uur zijn voor De Kooy ruim 60%, maar ook voor Schiphol zo'n 50%. Tegelijk komt er met het laag maritiem tropische lucht mee, waarin de temperatuur tot ruim boven de 10 graden kan oplopen op zaterdag.
In de loop van de volgende week (dinsdag/woensdag) laten veel leden de ontwikkeling van de rug zien, met een tijdelijke stabilisatie. Daarna zien we in 60-70% van de leden de hogedruk invloed toenemen, maar blijft de stroming overwegend zuidwest tot west. Het overgrote deel hiervan houdt het zwaartepunt van de hogedruk ten zuiden van ons met een voorkeur voor zuidwestenwinden. In de rest van de leden houdt de lage druk de overhand en lijkt het huidige weertype weer terug te keren.
Nu komt bovenstaande niet helemaal overeen met wat de huidige run van EC ons laat zien waarbij we wel degelijk een noordelijke stroming krijgen.
Hieronder even een aantal kaarten van de 300hPa die mooi de opbouw van een rug laten zien waardoor er misschien (!) een blokkade kan ontstaan voor lagedruk uit het westen zoals we nu elke keer hebben
Hieronder de 500hPa reeks waarop je de bewegingen mooi kan zien... en daar twijfel ik dus een beetje over of dit stabiel kan worden aangezien het hoog boven scandinavie nou niet bepaalt sterk is.. ( tussen de 1025 en 1035hPa maximaal) en meestal (!) zie je een rug als deze opschuiven waarbij er weer een trog ontstaat en we dus weer lagedrukgebieden voor onze kiezen krijgen met een zuidwestelijke stroming..
Het is echt heel onzeker wat nou uiteindelijk het resultaat zal zijn maar goed zoals ik net al zei... we moeten iets en dit is ....iets....
Ik denk dat we pas vanaf het weekend echt kunnen zien of er iets positiefs gaat gebeuren.. we houden het in de gaten..
( een kleine opstekertje is wel dat het al een poosje rommelt zo rond de 20ste dus wie weet ) | Gewijzigd: 12 februari 2014, 14:36 uur, door Callie-P
onrealistisch ivm lange termijn?
Inderdaad, we moeten namelijk helemaal weer overnieuw beginnen. Er is dus nog een lange weg te gaan voor echt winterweer, zeker nu we al ver in het seizoen zitten.
Ook wil ik niet graag overkomen als iemand die ieder wintersgetint kaartje op het forum gooi, maar EC heeft tot nu toe (zover ik weet) 2 keer een winters uitdraai gehad. Het kan dus inderdaad nog allekanten op.
Mocht de avond-run van EC wéér kou aangeven, dan wordt het toch wel tijd om het serieus in de gaten te houden...met 1 ding in ons achterhoofd:
Nog geen één winterse voorspelling (van de vele pogingen) van EC is uitgekomen.
| Gewijzigd: 12 februari 2014, 16:25 uur, door C.A.D.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik heb het over de periode 18 t/m 26 feb. maar dat leek me duidelijk | Gewijzigd: 12 februari 2014, 17:18 uur, door Stefanv