ik denk niet dat mensen op natte sneeuw zitten te wachten... Altijd een triest gezicht.
In de nieuwe GFS run is er trouwens enkel sneeuw voor de Ardennen.
Alle modellen laten heel constant hetzelfde weertype zien..regen en wind zonder ook maar een graadje vorst...
De spreiding van de leden wordt wel iets groter aan het einde van de pluim zoals altijd....
Zodra ik iets van belang vind zal ik dit posten en mochten er mensen zijn met vragen dan is dit ook wel het moment om het te doen
Nog 3 weken en deze winterfanaat gaat weer de grot in tot november... al zullen we natuurlijk nog wel even de statistieken in de gaten houden..
- Winter in de top 3 van zachste winters ooit gemeten ?
- Gaat februari dan toch in de top 5 van zachtste februari's ooit gemeten komen of blijft ze boven de 5de plek ( of onder hoe je het bekijkt)
- EN niet onbelangrijk maar een absoluut diepterecord.. blijft deze winter op NUL hellmannen.... ik denk dat deze kans zeer groot is...
Alle modellen laten heel constant hetzelfde weertype zien..regen en wind zonder ook maar een graadje vorst...
De spreiding van de leden wordt wel iets groter aan het einde van de pluim zoals altijd....
Zodra ik iets van belang vind zal ik dit posten en mochten er mensen zijn met vragen dan is dit ook wel het moment om het te doen
Nog 3 weken en deze winterfanaat gaat weer de grot in tot november... al zullen we natuurlijk nog wel even de statistieken in de gaten houden..
- Gaat februari dan toch in de top 5 van zachtste februari's ooit gemeten komen of blijft ze boven de 5de plek ( of onder hoe je het bekijkt)
- EN niet onbelangrijk maar een absoluut diepterecord.. blijft deze winter op NUL hellmannen.... ik denk dat deze kans zeer groot is...
Wat ik me afvraag . In hoeverre deze voorbije maanden zich doen gelden met het oog op het voorjaar en zomer.
De watertemperatuur van de Noordzee is natuurlijk graden hoger dan in een ( Normale winter) heeft dit bv invloed op neerslag en temperatuur verloop in het voorjaar.
Kun je stellen dat na een extreem zachte winter je bv een nat voorjaar krijgt. Zijn daar statistieken over te vinden?.
Lijkt me toch dat het één en ander verband moet hebben.... Iemand die daar wat meer over kan vertellen?.
De watertemperatuur van de Noordzee is natuurlijk graden hoger dan in een ( Normale winter) heeft dit bv invloed op neerslag en temperatuur verloop in het voorjaar.
Kun je stellen dat na een extreem zachte winter je bv een nat voorjaar krijgt. Zijn daar statistieken over te vinden?.
Lijkt me toch dat het één en ander verband moet hebben.... Iemand die daar wat meer over kan vertellen?.Betekend volgens mij niks, wat je wel kan hebben mij inziens is dat als de wind uit het noorden gaat waaien de komende periode dat we dan stevige buien gaan krijgen.
De gekende maartse buien en aprilse grillen hebben bij een noordenwind een goede voeding aan de "warme" noordzee.
Denk ik dan
Wat ik me afvraag . In hoeverre deze voorbije maanden zich doen gelden met het oog op het voorjaar en zome
Lijkt me toch dat het één en ander verband moet hebben.... Iemand die daar wat meer over kan vertellen?.Ik heb me suf gezocht naar verbanden en er zijn natuurljk voorbelden van "zachte winter = natte zomer" ,"strenge winter = warme zomer", "natte winter - droge zomer"etc. maar er zijn evenzoveel voorbeelden dat het niets uit maakt. Volgens mijn bescheiden mening zitten voorbeelden vooral tussen de oren, worden verbanden te vaak achteraf gelegd als het op valt. Als we dit jaar een gewone zomer krijgen zal er geen haan naar kraaien maar als de zomer ook maar iets afwijkt, welke kant op ook, zul nogal wat "zie je wel?" verhalen gaan horen en zal nog jaren naar het verloop van dit jaar verwezen worden. Bovendien is het vaak maar 1 of 1,5 maand dat het echt afwijkt en is de rest redelijk normaal. Maar dat wordt dan vergeten.
M'n gelijk komt met de dag dichterbij.....
M'n gelijk komt met de dag dichterbij.....
gelijk het is eigenlijk al 99% zeker knmi denkt sws 1,5 week zacht dan is al 20 februari dan moet gek lopen wil we nog winet krijgen
| Gewijzigd: 7 februari 2014, 21:29 uur, door Renssie
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van maandag 10 februari tot zaterdag 22 februari
Synoptische ontwikkeling
Vrijwel de gehele periode hebben we te maken met meanderende zonale stroming. Hierin trekken regelmatig (rand)storingen vanaf de Atlantische Oceaan naar het vaste land van Europa. Indien de omstandigheden gunstig zijn kan zo'n randstoring soms sterk uitdiepen. In deze run zien we woensdag boven Frankrijk een kleinschalig laag aankomen met een venijnig windveld eromheen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De pluim laat goed zien dat de kans op winters weer voorlopig bijzonder klein is. We blijven voorlopig met temperaturen te maken krijgen die normaal tot boven normaal (soms ver boven normaal) kunnen uitkomen. Dit kan allemaal teruggevoerd worden op het aanhouden van de zonale stroming. Ook is te zien dat daarin soms actieve randstoringen meetrekken. Dat levert dan een flinke piek in de neerslag en/of wind op. Wat verder opvalt is dat er af en toe een (kleine) kans is op zeer zware windstoten. Dat heeft alles te maken met langstrekkende, uitdiepende randstoringen. Koers en mate van uitdieping is uiteraard onzeker, maar omdat er regelmatig van die storingen ontstaan wordt de kans wel groter dat er uiteindelijk ook een keer één is die ons aandachtsgebied (gedeeltelijk) zal aandoen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend (vrij) zacht met van tijd tot tijd regen en soms veel wind.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op aanhouden van het wisselvallige en (vrij) zachte weertype.
Paraaf meteoroloog: nolet
Uitgifte: 08/02/2014 02.58 uur LT
wie zit er nu nog naar de pluim te kijken voor winterweer?? ik niet .
de vraag is eerder wanneer dit weertype voorgoed opkrast.