De gehele periode wordt het weer bepaald door een persistente 500 hPa trog boven de Atlantische Oceaan, die zorgt voor een aanhoudende aanvoer van relatief zachte en vochtige maritieme lucht. De stroming blijft meest tussen zuid en west en van tijd trekken randstoringen over de Britse Eilanden en zorgen in onze omgeving voor neerslag.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Alle EPS-leden zijn eenduidig als het gaat om de genoemde persistente trog. Alleen de positie verschilt, maar dat zijn geen grote afwijkingen. Dat de stroming in ons gebied voornamelijk tussen zuid en west zit, is goed te zien in de pluim voor de windrichting. De pluimen voor de neerslag, temperatuur en windsterkte laten een bij deze stroming behorend weerbeeld zien. Van enig winterweer lijkt in deze periode geen sprake meer te zijn.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Dinsdag wolkenvelden en droog. Daarna vrij veel bewolking en af en toe regen. Temperaturen boven normaal.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op een wisselvallig weerbeeld. Temperaturen aanhoudend boven de normale waarden voor de tijd van het jaar.
Bron: KNMI
Soms voel ik mij net sherlock Holmes zo ben ik bezig om elke run van de modellen uit te pluizen en ergen ook maar iets te vinden wat voor ons als winterliefhebbers leuk is om te zien.
De GFS run van de afgelopen nacht laat toch wel iets ergs leuks zien ( en daar hoef je niet eens lang naar te zoeken). Tja het is wel erg lange termijn dus de waarde mag je zelf bepalen maar het laat iets zien wat 180graden anders is met de situatie van nu
Moet ik het uitleggen ? of zien jullie hieronder zelf wat ik bedoel ( troost je het is een makkie)
De weg naar deze situatie begint ergens rond de 11de en is op de 13de completed.
Wat je dus ziet is dat laag eindelijk kan doorstoten naar Europa doordat de Jetstream niet meer gesplitst is. ( dat zie je hieronder)
Het leuke is dat het pad vervolgens wordt afgesloten door een Groenlandhoog ( zie de 500hPa kaart ) dus dit laag zit alsware gevangen in scandinavie !
Dan kan de mogelijkheid gaan ontstaan voor (serieuze) sneeuwval in Nederland mits de temperaturen ook gaan meewerken EN er moet natuurlijk neerslag vallen !!!...
Ik zeg serieuze sneeuwval ( wel tussen haakjes dat serieuze) omdat het laag niet weg kan. Dus mocht het zo zijn dat deze situatie er komt dan kan het zomaar zijn dat de sneeuwhoeveelheden best wel eens aanzienlijk kunnen zijn en dan met name voor het noorden van het land..
De 850hPa doet ook mee in dit geval..
Kortom we hebben weer even iets om in de gaten te houden... misschien in de laatste twee weken van februari nog wat laatste stuiptrekkingen van de winter.....
| Gewijzigd: 1 februari 2014, 11:51 uur, door Callie-P
+- 4x autoruitkrabben, in begin december een natte sneeuwbuitje van 4 min waarbij niks bleef liggen.
en vorige week maandag een regenbui met natte flatsen..
Dus elke maartse bui is nu welkom
| Gewijzigd: 1 februari 2014, 12:34 uur, door Callie-P
Zie met gemiddeld 8 graden toch weinig sneeuw vallen...
Zie met gemiddeld 8 graden toch weinig sneeuw vallen...
het word toch opo verschillende plaatsen gemeld
Geen enkel lid onder de o graden grens!!
Volgende week wellicht de eerste 10+ graden.
We kunnen wel stellen dat we voor 15 Februari geen winterweer hoeven te verwachten.
Voor de 10de zullen we zeker geen winterweer meer krijgen daarvoor is het huidige scenario te star... maar laten we even de komende runs gaan afwachten aangezien GFS in de middernacht run best wel een leuke ontwikeling liet zien vanaf de 11de... ( de 06h run en de 18h run zijn tussenruns)
Zie mijn post http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39920/winter-discussietopic-20132014-deel-2/418709/#message418723
zijn de koffers ook meegenomen anders komt ie nog een keer terug
Zag vandaag nog veel sneeuw in de buurt van musselkanaal. Al met al een knappe week winter geweest.