Misschien zeg je over 70 jaar wel tegen je kleinkinderen: ik heb nog sneeuw zien vallen in de Benelux en weten zij niet eens wat het is
Wel leuk om met zich op een lantaarnpaal met daaronder dwarrelende vlokken de dag af te sluiten
Ja maar geef je toch volkomen gelijk. Ik zelf heb daar ook soms last van, maar sommige mensen zien het nu eenmaal 'altijd' anders dan iemand. Mijn grootvader heeft de winter van 63 meegemaakt in de ardennen, en zelf hij zegt dat we nu toch wel een paar extremere winters achter de rug hebben, en dat is ook zo , dat valt niet te ontkennen, en zoals ik al zei in mij vorig bericht, je kan meerdere en hogere extremen hebben, en je kan er lageren en minder hebben
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Misschien zeg je over 70 jaar wel tegen je kleinkinderen: ik heb nog sneeuw zien vallen in de Benelux en weten zij niet eens wat het is
Wel leuk om met zich op een lantaarnpaal met daaronder dwarrelende vlokken de dag af te sluiten
Ik kan me herinneren dat December 2010 voor heel Europa, behalve Nederland, de strengste was in 100! jaar of nog langer geleden was.
Vraag me werkelijk af, wat sommige posters hier nu eigenlijk echt willen.
| Gewijzigd: 30 januari 2014, 07:20 uur, door Renssie
Ik kan me herinneren dat December 2010 voor heel Europa, behalve Nederland, de strengste was in 100! jaar of nog langer geleden was.
Vraag me werkelijk af, wat sommige posters hier nu eigenlijk echt willen.
Niet alleen dat ik mijn auto voor nks heb toegedekt (geen vorst) maar ook opeens hard werken om te lezen waar het over ging, wat een reacties in zo'n korte tijd. Dat heb je normaal alleen bij meerdere tornados, een sneeuw ijzel hagel strom van 11 bft of een meter regen in 2 uur.
Allemaal dankzij winter4ever...
de waarheid ligt een beetje in het midden denk ik. 4
'62-'63 was zo koud dat mijn vader van pure ellende mijn moeder ten huwelijk gevraagd heeft.... Een vraag waar zijn eigen moeder hem op de huwelijksdag nog met prikken van een paraplu aan moest herinneren, hij durfde zijn bed eigenlijk niet uit.. Maar goed, hier ben ik dan toch...
Toen ik nog jong en onschuldig was hadden we winters, soms een paar dagen sneeuw, soms wat kou, zelden erg koud en erg veel sneeuw. Maar goed, het was winter.
het enige echte verschil met nu was dat men pas in de loop van december aan de winter ging denken. Denken als in "nog even en het is winter" Dat was iets van januari en februari.... Ja ook een paar elfstedentochten kunne volgen. Ik zal eerlijki zijn, de eerste keer vond ik het wel lollig. De tweede keer had ook wel wat, ik zat in dienst en, de dagtaak bestond er uit dat we... de hele dag snert konden krijgen en tv mochten kijken. Als de Russen dat geweten hadden.... Tja, als je je verveelt is het wel lollig om te zien.
Nu ik terugdenk aan die tijd herinner ik me wel dat de "elfstden hype"echt niet iets van d elaatste tijd is, dat was toen ook al zo, alleen je had minder snelle media dus het viel minder op.
Het Nederlandse Volk, het Friese Volk, de zogenaamd nuchtere lokale ijsbazen, ze waren allemaal hyper. Alleen sommigen deden nuchter maar dan noch zag je aan de trillende neusvleugeltjes, het zenuwachtige heen en weer zwaaien op de benen en vooral de tranen in de ogen als het eens niet door ging dat de nuchterheid maar schijn was. Misschien dat Peter Tuinman zijn acteertalent daaraan heeft overgehouden. Dat gezegd hebbende, de nuchtersten der nuchteren kwamen wel degelijk uit Friesland, dat was het bestuur van de Elfstedenvereniging.
Terug naar de winter, en daar is in een winterdscussietopic niks off topics aan..
Vanaf midden jaren 80 hebben we eigenlijk tot halverwege het vorge decennium alleem maar zachte en normale winter gehad, en zelfs de normae winters waren aan de zachte kant van normaal, met uitzondering van de winters van 1996 en 1997. Kortom, eigenlijk 20 jaar niks spectaculairs, dus iedereen onder de 40 weet niet beter dan dat Nederland een land is van zachte winters. Sterker , zelfs ik was een aantal jaren gelden behoorlijk verrast toen het opeens begon te winteren, En nu is dan aan een reeks van 5 normale winters een eind gekomen, en in tegenstelling tot de eerdere periode van koude winters (op basis van Hellmann) bijna allemaal aan de koudere kant van normaal.
Daarbj moet, ter ondersteuning van wintertjevooraltijd (het idee aleen al trouwens), wel gezegd worden dat veel van de laatste winters hun puntjes niet over een hele winter verspreid maar vooral in kortere fellere perioden met bv veel meer sneeuw dan ik in die 20 jaar ervoor gezien heb bijeen schraapten.
Zelfs ik merk ,dat ik mijn aandacht zo langzamerhand begin te verliezen voor deze winter. Run op run worden er scenario's geschetst waar de honden geen brood van lusten. Goed er staat wel eens een dagje tussen waar we iets mee kunnen ( denk aan vandaag en morgen) maar over het algemeen lijkt deze winter geen enkele kans te krijgen om ons te voorzien van echte koude.
Vanmorgen toen ik mijn kinderen wegbracht was het toch wel even lekker om even koude handen te krijgen en de stoelverwarming in de auto even vol aan te zetten.
Jammere was dat ik vervolgens weer uit de auto moest omdat de druppels die op mijn voorruit lagen niet vloeibaar waren maar stijf bevroren.
De 1 zal vloeken maar ik moet zeggen dat ik deze koude erg mis en het was echt even lekker om toch nog even een klein beetje winter te proeven.
Dan de modellen of de pluimen. Beide geven op dit moment geen enkel zicht op een verbetering voor de winterliefhebber. Sterker nog in beide modellen (GFS en EC) wordt de koude vanaf pakweg de 3de langzaam Europa uitgewerkt...( hieronder het eerste kaartje van dit proces)
Waarschijnlijk hebben we het bovenstaande wederom te danken aan het zeer koude weer wat zich in de USA afspeelt. Hierdoor ontstaan depressies die onze kant op gestuurd worden en wij dus voortdurent onder invloed zijn van lagedruk.
De jetstream doet eigenlijk wel wat ze hoort te doen en dat is vertrekken naar het zuiden Het is alleen jammer dat er geen rug is maar een trog.
We hebben alleen te maken met een gespleten Jetstream waardoor het weersysteem eigenljk vast zit.
Je kan dit op de onderstaande kaart prima zien.
Eerder schreef ik dit al ( andere posts) dat de kernen van de lagedruk vanuit de USA/Groenland niet echt onze kant op kunnen komen en dat zie je dus steeds terugkomen in beide modellen.
Dit zou postief klinken zou je zeggen. "het laag vanuit de US kan ons niet bereiken" dus het hoog wat in Rusland ligt kan Europa binnenvallen.
Tja zo zou het in het mooiste geval inderdaad zijn.. Maar niets is minder waar. Als ik een filmpje zou maken van alle 500hPa kaarten achterelkaar dan zou je zien dat de lagedruk die uit het westen komt alsware als een soort hongerige wolf staat te wachten om door te trekken naar Europa. Dit wordt dus voorkomen door de Jetstream maar doordat we in de voorste linie te maken hebben met een gigantisch lageduk gebied reiken de armen van deze lagedruk steeds verder Europa in waarbij ze de nodige warme lucht uit Afrika onze kant op duwt.
Hieronder kun je dit mooi zien op het 500hPa temperatuur kaartje. ( let op dit heeft NIETS met de bodemtemperatuur te maken deze kleuren !!!!)
Je ziet hierop de koude die vanuit de USA/Groenland komt en je ziet de warmere lucht ( groen) die zich vervolgens gaat mengen met de koude lucht wat weer tot gevolg heeft dat de temperaturen op 500hPa stijgen. ( dus op pakweg 5km hoogte)
Natuurlijk wil iedereen de prangende vraag beantwoord hebben of we uberhaupt nog winterweer gaan krijgen...
Normaal gesproken zou ik zeggen "ach februari kan nog altijd voor verassingen zorgen dus afwachten".
Op dit moment neig ik te zeggen dat ik inschat dat februari hetzelfde gaat verlopen als de maand januari, en misschien zelfs warmer.
Maar aangezien het nog niet eens februari is en februari 4 weken duurt zijn er natuurlijk altijd verassingen mogelijk dus het is natuurlijk een beetje een gok.
Maar ik zou deze winteraandelen denk ik niet kopen
Het stoplicht zal geen verassing zijn..een hele dikke rood. ( en nee hij knippert niet)
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = winter binnen de gestelde termijn
Oranje = winterweer staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar veel meer kans op terugkeer naar temperaturen op of boven het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen.
Dit stoplicht geeft dus niet aan dat er deze week geen winterweer zal zijn maar het verwijst puur naar het doorzetten van een stabiele winterse periode. Dus als ze groen is dan betekent dat dat we de winter in gaan met een langdurige periode van kou die mogelijk ook langer gaat blijven dan de betrouwbare termijn. | Gewijzigd: 30 januari 2014, 10:22 uur, door Callie-P
Of:
"jaja, opa heeft nog es een winter met 0,0 Hellmann punten meegemaakt", het kan nog.
Snel in de auto naar Friesland!
http://www.nu.nl/binnenland/3688766/eerste-schaatsers-natuurijs-in-friesland.html
http://www.nu.nl/binnenland/3688766/eerste-schaatsers-natuurijs-in-friesland.html
Nouja het is maar wat je onder natuurijs verstaat he! Een paar ml water op een parkeerplaats spuiten dat dan bevriest door een graadje nachtvorst is als patat zonder mayonaise
Ziet er een beetje kansloos uit allemaal. Al die moeite voor twee dagjes schaatsen
Nouja het is maar wat je onder natuurijs verstaat he! Een paar ml water op een parkeerplaats spuiten dat dan bevriest door een graadje nachtvorst is als patat zonder mayonaise
Het gaat dus om het feit dat dit niet gespoten is, dus het is echt 'natuurijs'
Hopelijk pakt februari qua temperatuur en zonneschijn mooi uit. Dan ben ik al heel tevreden.
Dit zegt het KMI daarover: Zachte Atlantische lucht lijkt het weer te gaan bepalen met temperaturen tussen 8 en 10 graden. Het zou wel meestal bewolkt worden met elke dag kans op lichte neerslag en soms ook vrij veel wind
| Gewijzigd: 30 januari 2014, 12:28 uur, door Sven
ehhh...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sahara#Sneeuw