Hieronder even de pluimen die men slecht vond.. de EC pluim is niet echt slechter geworden eerlijk gezegd.. er zijn zelfs een paar leden (KMI leden? Geintje zie post Siemen paar pagina's terug) ) die richting de -10 en -15 gaan...
Er is meer spreiding op de lange termijn, er lijken iets minder leden onder nul te zijn maar goed ik geloof niet dat ik deze winter een pluim heb gezien die bijna 8 dagen leden heeft gehad die zo dicht bijelkaar lagen...
| Gewijzigd: 26 januari 2014, 23:15 uur, door Callie-P
Door duinvorming op sommige plekken wel hoogtes van 30 a 40 cm.
Tijd geleden dat hier zoveel sneeuw is gevallen, en het sneuwt nog steeds.
Alleen jammer dat de temperatuur in een paar uur tijd gestegen is van -5,8 naar -2,8.
Zal morgen hier ook wel dooi zijn, maar omdat het woensdag alweer gaat vriezen, zal het nog wel een tijdje duren voordat de sneeuw hier weg is.
Dus iederen die nog geen sneeuw gezien heeft deze winter, kom gezellig hier heen, sneeuw in overvloed.
Ben benieuwd of er vannacht nog vlokken gaan vallen, en dan bedoel ik niet de vlokken die ik vanavond in de keuken liet vallen.
Trusten allen.
Oh nee! De kou in het noordoosten wordt nu als een gek weggeblazen En het is 'pas' 03:00!
Wel triest, net nu er daar zo'n lekker dik pak sneeuw gevallen is.... Het is ook altijd wat in dit land
Hopelijk valt er geen regen en blijft het liggen totdat de kou weer terugkomt..... | Gewijzigd: 27 januari 2014, 03:12 uur, door Selma Jansen
de wind begint wel meer de krimpen naar zuid maar ik weet het niet,de trog is boven engeland inactief geworden maar kan boven zee misschien wel terug activeren
de wind begint wel meer de krimpen naar zuid maar ik weet het niet,de trog is boven engeland inactief geworden maar kan boven zee misschien wel terug activeren
laten we hopen
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Beoordeling lange termijn geldig van woensdag 29 januari tot maandag 10 februari
Synoptische ontwikkeling
Een lagedrukgebied ligt woensdag boven Frankrijk waardoor de stroming oostelijk wordt. De koude lucht die vandaag en morgen tijdelijk wordt teruggedrongen tot Polen en Zuid-Scandinavië, kan dan aan de noordflank van dit laag met een oostenwind weer over ons land uitstromen. Het laag beweegt vervolgens opvullend naar het Middellandse Zee gebied. De stroming die op donderdag nagenoeg wegvalt wordt in de loop van vrijdag weer zuidelijk op nadering van een volgend lagedrukgebied dat zaterdag boven Schotland komt te liggen. Het bijbehorende frontale systeem trekt dan zaterdag over ons land, de activiteit gaat er dan wel grotendeels uit vanwege een diffluente bovenstroming. Verder in de verwachtingsperiode zien we een grote kans op een zuidwestelijke stroming a.g.v. toenemende depressieactiviteit op de Oceaan.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het stromingspatroon tot en met het weekeinde wordt door de diverse EPS-leden eenduidig beschreven. De spreiding in de temperatuur-pluimen zijn relatief klein te noemen. Hierbij moet wel vermeld worden dat het noordoosten duidelijk kouder is dan de rest van het land. In de tweede helft van de week is een vrij grote kans op ijsdagen, vooral in het noordoosten van het land. In het zuiden van het land is die kans een stuk kleiner. De kansen voor matige vorst in de nachten vertonen een vergelijkbare verdeling, het noordoosten van het land laat voor vrijdag zelfs een 40% kans op strenge vorst zien. Dit laatste lijkt mij alleen waarschijnlijk wanneer het huidige sneeuwdek zich handhaaft, er brede opklaringen zijn en weinig wind staat. Vanaf vrijdag vertoont de temperatuur een langzaam stijgende lijn. De kans op vorst in de nachten aanvankelijk nog aanwezig, de kans op ijsdagen zeer klein. Nog later in de periode zien we een handvol members een hoog boven Scandinavië ontwikkelen met aanvoer van koude lucht uit Oost Europa, verder dan 10% komt de kans hierop vooralsnog niet. Woensdag tot en met vrijdag is het nagenoeg overal droog. De eerstvolgende neerslag is zaterdag wanneer het frontale systeem doorkomt. Daarbij is een kleine kans op sneeuw, indien de neerslag in de vorm van regen valt is er kans op ijzel, is gezien de vorst van de dagen ervoor. In het vervolg ligt de neerslagkans rond 50%.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Tijdelijke overgang naar droger en kouder weer met overdag temperaturen rond het vriespunt en in de nachten lichte tot matige vorst. Vanaf het weekeinde weer oplopende temperaturen en toenemende neerslagkansen.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op licht wisselvallig weer met daarbij langzaam oplopende temperaturen.
Uitgifte: 27/01/2014 04.38 uur LT | Gewijzigd: 27 januari 2014, 07:51 uur, door Tatanka
Citaat van Citaat van albov, zondag 26 januari 2014, 23:37 uur
Zal morgen hier ook wel dooi zijn, maar omdat het woensdag alweer gaat vriezen, zal het nog wel een tijdje duren voordat de sneeuw hier weg is.
Sneeuw moet , als het toch dooit, zo snel mogeljkk weg zijn, het ziet er niet uit. Zelfs als het weer gaat opvriezen blijft het er niet uit zien..
Citaat van Citaat van Callie-P, zondag 26 januari 2014, 23:14 uur Hieronder even de pluimen die men slecht vond.. de EC pluim is niet echt slechter geworden eerlijk gezegd.. er zijn zelfs een paar leden (KMI leden? Geintje zie post Siemen paar pagina's terug) ) die richting de -10 en -15 gaan...Overgang van koud naar warm is van een geleidelijke overgang over twee dagen naar 1 nacht terug gebracht.
Maar verder, tja, ik heb met verbazing vele posts gelezen over "nieuwe pluim is veeeel beter/slechter (doorhalen wat niet van toepassing is)" terwijl de verschillen zo niet marginlaa, dan wel zeer klein waren.
Hier in Den haag een uurtje geleden ook een (klein) hagelbuitje... maar nu is het nog maar semi bewolkt.. iets met een zon
De NAO index heeft er zin in... mocht je niet van winter houden. J.Croon ?
Zit ze boven de 0 graden dan is er grote kans op westcirculatie ( warm (relatief) weer)
Hieronder de tussenstand voor januari die nu op 6,3 graden staat hetgeen ik geschat had voor de gehele maand gemiddeld.
Nu gaat hij zeker nog zakken want onderstaand gemiddelde is tot en met de 25ste en dit weekend met toch wat koudere temparturen is hier nog niet in meegenomen.
Er komen nog wat frissere dagen aan dus er zullen nog een paar tienden vanaf gaan... maar een top 10 plaats is het zeker, die top 5 plaats gaat kantje boord worden
| Gewijzigd: 27 januari 2014, 09:38 uur, door Callie-P