Helaas zeggen we dat al vanaf November. De ontwikkelingen zijn gewoon niet goed.
Niks wijst op winterweer de komende periode.
NS zien rijden op Texel dan??
OT
sneeuw is weer over gegaan in ijs regen ...
Ik bedoelde dat er niks aan de hand is (het leven "ontwricht" alleen als het een beetje waait of er een plas water ligt in de randstad) en jij merkt heel intelligent op dat er geen treinen rijden op Texel. Okayy.... Wist je dat rondom het hele eiland Texel water is?
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Helaas zeggen we dat al vanaf November. De ontwikkelingen zijn gewoon niet goed.
Niks wijst op winterweer de komende periode.
Helemaal niks zou ik niet zeggen... Ik heb geloof ik vanavond ( hele weekend) al genoeg gezegd over de korte termijn ( deze week) dus ik ga nu even naar de lange termijn kijken want er komen wat kaarten tevoorschijn die een soort belijning kunnen gaan worden voor een fundering...
Even terug naar de korte termijn :
- Morgenvroeg even de spits in de gaten houden kan glad zijn
- gehele week is overgoten met de diverse weertypes = MEGA FUN DUS jullie verplicht genieten !!!!!
- De week erna is onzeker maar het is nog geen "sodom en gomorra" wat er op de kaarten staat....
Hieronder is dus even de langere termijn. Het is niet de ultra lange termijn die GFS stelt maar hij gaat even voorbij de 7 dagen...
Als eerste een 500hPa kaart met een zuid-oostelijke aanvoer van koude lucht uit een hogedruk gebied en op zee een zuidwestelijke aanvoer van koele lucht via een lagedruk gebied. ( kan leuk zijn voor sneeuw )
Hieronder de 300hPa ( jetstream) die zo belangrijk voor ons weer is en die is niet echt verkeerd te noemen, ( binnen de marges dan )
De jetstream heeft zich eindelijk zuidelijk verplaatst ( en doet dit al een paar runs), dit geeft meer kans op koud weer ( geen noordelijke blokkade) en de transportband van lagedruk gebieden die we constant hebben ( vanuit het noordwesten) gaan onder ons langs.
Op zich is dit geen verkeerde ontwikkeling en ik hou de 300hPa nou al een poosje in de gaten en die is ons nu echt wat beter gezind dan dat ze was in december..
Met andere woorden... Winter afschrijven... we kunnen een langdurige meteorologische koude winter inmiddels wel afschrijven. Astrologisch zou het kunnen dat ze iets meer voorstelt maar als we de andere periode aanhouden dan zal het geen lange periode meer zijn.
Maar een periode van 2 weken -10 zullen velen toch wel weer als positief ervaren ( en lang ? ) en de zomermaanden December en Januari zullen dan snel vergeten worden.
- We kunnen dus absoluut niet zeggen dat de "lente" in de stijgers staat want dat zou onzin zijn.
- Er is ook beslist nog geen sprake van standvastig winterweer op de kaarten.
Het stoplicht gaat niet op rood maar blijft op rood oranje.. Met mijn verhaaltje van hier boven zou het misschien oranje kunen zijn maar ik ben mij er van bewust dat het een heel dun laagje is waarbij ze zomaar naar rood zou kunnen springen.. dus vandaar nu nog rood/oranje
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = winter binnen de gestelde termijn
Oranje = winterweer staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar veel meer kans op terugkeer naar temperaturen op of boven het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen.. aardig toch
Dit stoplicht geeft dus niet aan dat er deze week geen winterweer zal zijn maar het verwijst puur naar het doorzetten van een stabiele winterse periode. Dus als ze groen is dan betekent dat dat we de winter in gaan met een langdurige periode van kou die mogelijk ook langer gaat blijven dan de betrouwbare termijn. | Gewijzigd: 26 januari 2014, 23:06 uur, door Callie-P
Vanuit het raam lijkt het wel leuk, maar buiten is het natte papsneeuw en de ijzel dooit van de bomen.
Dat het niet zal blijven liggen was al bekend. In het centrum en er omheen was het lekker wit behalve waar gestrooid was. Een prachtige avond toch met sneeuwval? Voor Leeuwarden alweer een +1 extra in deze sobere winter.
Hopelijk leest iedereen dit voor ze zomaar iets gaan roepen
Het wordt inderdaad een leuke week waarin zich vele weerfenomenen zullen/kunnen voordoen.
buien genoeg onderweg maar :
1) de temperatuur is wel nog redelijk hoog
2) ik weet niet of ze allemaal richting Belgie en Nederland komen