Nee, voor 24:00 vanavond is het in het hele land boven nul gekomen.Ook smeltende blubber is nog behoorlijk glad....
Ik moet zeggen, ik vind het temperaturenkaartje van de laatste 3 uur met bewegend beeld echt enorm mooi. Hoewel ik zowat op het warmste puntje van nederland zit, vind ik het wel een mooi extreem.
En, noordelingen, hoe voelt het nu, als heel nederland lekker buiten zit te barbequen en jullie binnen moeten blijven vanwege de kou? We kunnen de rollen ook omdraaien haha.
Ik moet zeggen, ik vind het temperaturenkaartje van de laatste 3 uur met bewegend beeld echt enorm mooi. Hoewel ik zowat op het warmste puntje van nederland zit, vind ik het wel een mooi extreem.
En, noordelingen, hoe voelt het nu, als heel nederland lekker buiten zit te barbequen en jullie binnen moeten blijven vanwege de kou? We kunnen de rollen ook omdraaien haha.
dit extreme weerbeeld, is een klassiek voorbeeld dat luchtlagen van verschillende temperaturen zich slecht mengen. . . Mooi om te zien dat het noorden wel 'sneeuwpret' heeft. . . . Ik hoor het knmi al zeggen: "Het was een zachte maand januari, m.u.v het noorden. Ondanks deze kou gaat de klimaatverandering onverminderd door. Ook in toekomst, bla bla, bla....."
dit extreme weerbeeld, is een klassiek voorbeeld dat luchtlagen van verschillende temperaturen zich slecht mengen. . . Mooi om te zien dat het noorden wel 'sneeuwpret' heeft. . . . Ik hoor het knmi al zeggen: "Het was een zachte maand januari, m.u.v het noorden. Ondanks deze kou gaat de klimaatverandering onverminderd door. Ook in toekomst, bla bla, bla....."
Sommigen zeggen dat er een kleine ijstijd in de maak is, qua zon.
Wie weet..
Tijdens de trogpassage mogelijk sterke tempratuur daling en op meer plekken winterse neerslag dan noord-oost....Let wel Nowcasten veel onzekerheden zie guidance.
Neerslag
Modellen geven een tamelijk gelijk beeld voor de verwachte neerslag. In het noordoosten eerst nog in activiteit afnemende lichte onderkoelde regen. De volgende frontale neerslag bereikt het zuidwesten later in de middag, om daarvandaan over de rest van het land te trekken. Het sterke onweerssignaal die Harmonie vreemd genoeg geeft bij een stabiel opbouw wordt genegeerd. In de noordoostelijke helft is dan sneeuw mogelijk. Kijken naar de vaste fractie van de sneeuw zoals Harmonie het berekent zal het op veel plaatsen natte sneeuw zijn die nauwelijks blijft liggen. Naarmate je meer naar het noordoosten gaat wordt de vaste fractie groter. In delen van Friesland en in Drenthe kunnen een aantal cm's vallen in Groningen valt droge sneeuw en kan rond de 5 cm sneeuw vallen. Verder zal er opnieuw een smalle zone zijn waar weer ijsregen of onderkoelde regen mogelijk is. Omdat ik verwacht dat deze zone smal is en tegelijkertijd ook beweegt (en dus niet langdurig op één plek blijft liggen zoals vanmorgen) verwacht ik daar geen (grote) problemen van. Het is uiteraard wel een aandachtspunt. Na frontpassage zien we in de komende nacht al enkele buien vanaf de Noordzee het land opdrijven, hier kan ook natte sneeuw bij zitten. Maandagmiddag zien we bij de trogpassage een clustering van de buien. Ook bij deze buien is weer natte sneeuw mogelijk en bij intensievere neerslag is kortdurende sneeuw ook niet uit te sluiten. NESO geeft dat weliswaar niet aan, progtemps zien we tijdens trogpassage toch heel even flink koud worden.
Bron: Knmi | Gewijzigd: 26 januari 2014, 12:43 uur, door Tatanka
Voordat ik een blik ga werpen op de sneeuwstoring van vanavond, eerst maar eens een temperatuurskaartje van vandaag.
De verschillen zijn werkelijk ongelofelijk. In Groningen -6,7, en in de kop van Noord Holland, 6,3 graden. Dat is 12 graden verschil in ongeveer 70 km afstand.
Werkelijk waar, het is bijna een wonder. Let op ook de temperatuursgrens lopend van Friesland naar Oost-Overijssel.
En dan hetgene waar het eigenlijk om draait, de sneeuwzone van vanavond en die brengt interessante ontwikkelingen met zich mee.
Er zijn eigenlijk weinig wijzigingen ten opzichte van de verwachtingen die ik gisteren op de site heb gezet.
De grens van Natte sneeuw loopt grof genomen van den haag tot aan de achterhoek. In de achterhoek is de grootste kans op ook droge sneeuw. De grens van natte sneeuw/sneeuw is een horizontale lijn waarop Lelystad ligt. Hier valt voornamelijk sneeuw, maar is ook natte sneeuw mogelijk. Boven de lijn Den Helder tot de grens van de provincie groningen verwacht ik regelmatige sneeuw. Echter, deze verwachting heeft de nodige uitzonderingen, bij het gebied met sneeuw is het waarschijnlijk dat de westkant (Den Helder) echt niet regelmatig sneeuw zal krijgen. Ook daar zal natte sneeuw voorkomen omdat het dicht bij zee ligt en het daar warmer is. In de provincies Friesland en Groningen is regelmatige sneeuwval wel waarschijnlijk.
Waar blijft de sneeuw liggen en hoeveel gaat er vallen?
Ik zal per provincie waar sneeuw mogelijk is aangeven wat de voorspellingen zijn:
Noord-Utrecht: eerst regen, overgaand in natte sneeuw. circa 20% kans op een tijdelijk wittige wereld.
Gooi en Vechtstreek/Amsterdam: eerst regen, snel overgaand in natte sneeuw. circa 30% kans op een tijdelijk witte wereld.
Deel Gelderland/Overijssel: Natte sneeuw. Kleine kans op sneeuw. Kans op witte wereld: 40%.
Kop Noord Holland: Natte sneeuw en beetje sneeuw. Kans op witte wereld circa 40%.
Drenthe/Overijssel: Zo goed als zeker sneeuw. Zeer waarschijnlijk sneeuwdek van een paar cm.
Groningen/Friesland: Sneeuw. Flinke hoeveelheden, kunnen oplopen tot 10 tm 15 cm.
De temperaturen in de gebieden waar natte sneeuw of sneeuw in de verwachting zit zijn nu nog erg warm met 6 graden. Echter, neerslagafkoeling is zeker bij dit front. Dit wil zeggen dat tijdens het vallen van de neerslag de temperatuur een flinke drop naar beneden maakt en de atmosfeer helemaal afkoelt. Daardoor zal er in sommige gebieden eerst regen vallen, dat overgaat in natte sneeuw en misschien sneeuw.
WAARSCHUWING: De neerslag zal overal uiteindelijk overgaan in vloeibare vorm door het draaien van de wind naar het zuidwesten. Dit levert dan overal waar het gesneeuwd heeft regen op, behalve in het noordoosten, daar is IJzel mogelijk, goed opletten dus! De verwachtingen voor na het weekend worden steeds duidelijker. Na een tijdelijke opwarming (dooi vandaag) gaat de temperatuur voor 2 a 3 dagen naar beneden met kansen op ijsdagen in flink deel van het land. Dit is echter voor even. De dooi komt met een nieuwe aanval, en, zoals de kaarten er nu voor staan, is daar een storing bij mogelijk en mocht die er komen dan kan zo goed als heel Nederland (evenals Zeeland, Brabant, Limburg en Zuid-Holland) rekenen op een pak sneeuw. De sneeuw gaat dan over in regen en de temperaturen stijgen naar normale waarden voor de tijd van het jaar (4 a 5 graden boven nul)
Mochten er nog vragen zijn, stel ze vooral want het word erg spannend vanavond! | Gewijzigd: 26 januari 2014, 12:48 uur, door Rene Dwars