Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Aangezien niet alleen vanavond, maar ook zeker morgenavond interessant is wil ik daar nog wat aandacht aan besteden.
Dit is, zoals de modellen het tot nu toe aangeven, de situatie van morgen.
Ten noordoosten en noorden van de aangegeven lijn gaat morgen sneeuw vallen. Ten zuiden en ten zuidwesten van de lijn valt gewoon weer regen. Het kan echter wel zijn dat net ten zuiden van de lijn de neerslag uit natte sneeuw gaat bestaan. Dat er morgen meer sneeuw kan vallen heeft ermee te maken dat na de passage vanavond de wind weer gaat draaien naar oostelijke richting. Koudere lucht stroomt dan het land in. Morgen volgt dan een nieuwe storing vanuit het westen, maar omdat de wind in eerste instantie nog aflandig is, zal boven de lijn sneeuw gaan vallen. De kans is wel aanwezig dat de sneeuw overgaat in regen, doordat de wind naar west zal draaien.
Ik baseer deze verwachtingen op het dauwpunt, windrichting en 2m temperaturen morgen, ook verschillende modellen geven aan dat morgen in dit gebied sneeuw mogelijk is. De te verwachten hoeveelheden zal ik ook nog even op een rijtje zetten:
Noord-Holland: 2 a 3 cm
Gooi en Vechtstreek/Utrecht 3 a 4 cm.
Gelderland: 3 a 4 cm.
Overijssel: 4 a 5 cm.
Friesland: 4 a 5 cm.
Groningen: 6 a 7 cm.
Echter zijn er nog wel een paar addertjes onder het gras, bijvoorbeeld: de modellen kunnen morgen ineens weer heel wat anders aangeven. De kans is aanwezig dat morgen ineens blijkt dat de sneeuwgrens noordelijker ligt. Wat ook mogelijk is, en dat zal sneller het geval zijn, dat de getekende lijn zuidelijker gaat liggen. Dan zullen nog meer gebieden gaan genieten van sneeuw. Ook de hoeveelheden is nog even afwachten. Mochten er vragen zijn, of willen jullie dingen weten over morgen/vanavond, dan kan dat altijd en ik zal daar ook antwoord op geven.
Tot slot nog even een prachtige (sneeuw)webcam uit de provincie Groningen:
http://www.groningencam.nl/