Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
25 januari 2014, 12:50 uur | Bericht #417700
Citaat van jenssweerts, zaterdag 25 januari 2014, 12:31 uur Citaat van love severe weather, zaterdag 25 januari 2014, 12:27 uur ik verwacht geen sneeuw dit weekend 
heb er eigenlijk nooit op gehoopt zo is de teleurstelling minder groot als er niks van komt
iets wat deze winter al vaak het geval is geweest
maandagnacht en ochtend vallen er sneeuwbuien,let op mijn woorden:)>:(

Hallo allemaal:)

Je moet niet alles geloven er gezegt wordt, het veranderen om het uur.
Ik woon in Leeuwarden dan daar het gisteren 3 graden worden het niet eens boven de 1 graden gekomen.
en die kaarten 7 dagen of 14 dagen voor uit, die moet je helemaal niet geloven dat is elke dag anders en niet te vertrouwen. je kunt maar beter perv twee dagen kijken verder niet. hahaha
en die sneeuw die zou komen die is gewoon heel mooielijk te verspelen ,  dat hangt er van af hoe snel het straks de temartuur  gaat zaken. in het land. 
en het sneeuw de gristen avond ook in engeland . dat zagg ik bij het voetbal..

jcroon
Lid
25 januari 2014, 12:50 uur | Bericht #417701
Citaat van love severe weather, zaterdag 25 januari 2014, 12:34 uur zou mooi zijn
maar dan zonder verkeersproblemen graag
ik heb dan mijn voorlaatste examen en geen zin voor in ed fille te staan en te stressen
ik verwacht niks zo ben ik niet teleurgesteld maar wel enorm blij als er iets komt
Wat doe je hier dan nog? Hup! Studeren jij!
Ik hoop voor jou dan ook  niet op sneeuw, ben je alleen maar afgeleid. :P.

Ohja, en in de eerste plaats natuurlijk  succes he.

Waarom deze advertentie?
Delain
Lid
25 januari 2014, 12:51 uur | Bericht #417702
De temperatuur is hier weer 1.7 graden en stijgt nog stevig met zo'n 0,7 graden per uur. Dauwpunt ook weer boven 0. Wind uit oosten maar het is nu pure gevoelskou. Het echte vriesweer is over en uit. Ik verwacht toch gewoon regen in Leeuwarden.
Marga
Lid
25 januari 2014, 12:53 uur | Bericht #417704
Volg de discussie over de onweerskans van vandaag >> hier <<
Every cloud has a silver lining
25 januari 2014, 12:58 uur | Bericht #417707
dat heb ook wels tegen mijn zoon gezegt ze kunnen geen weer verspelen in Nederland. hahahaha
 enJe hebt zo veel weermanen. :D:) 
En we zien het wel wat er vanavond komt.  het is altijd weer een verassing hahahaha
XRaver
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2014, 13:14 uur | Bericht #417708
Hier in schoonoord (drenthe) is het op dit moment -1 ! Hopelijk sneeuw vanavond!
Let it snow!
25 januari 2014, 14:04 uur | Bericht #417711
waarschuwingen in het noorden voor sneeuw, zuiden onweer,westen wind,en hier in het midden 
helemaal niks:| 
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded

25 januari 2014, 14:20 uur | Bericht #417714

Wind code oranje kust: Vanaf zaterdag avond moet verspreid rekening gehouden worden met krachtige wind. Hierbij zijn er windstoten tussen 75 en 90 km/u, plaatselijk meer. De wind komt aanvankelijk uit het zuidwesten en draait zaterdag nacht naar het noordwesten.

Voorwaarschuwing wind geel: zaterdag avond en nacht zijn er waarschuwings relevante zware windstoten mogelijk. Hierbij zijn er windstoten tussen 70 en 80 km/u, plaatselijk meer. De wind komt uit het westen tot noordwesten.

Donkergroen gladheid: Verspreid gevaarlijke omstandigheden op de weg door sneeuwval.

Geel in Noord-Oosten:Waarschuwing vooraf vanwege ijzel,
waarschuwingsniveau oranje mogelijk

Geen waarschuwing voor sneeuwval (meer) noch onweer

Alleen waarschuwingen voor windstoten.
Onweer 2014 :15x
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
25 januari 2014, 14:29 uur | Bericht #417716
Het lijkt er toch op dat een groot deel van Nederland wederom naast de pot pist. Hoe is het toch mogelijk dat iedere keer als zich een klassieke wintersituatie voordoet, het kwartje net niet goed valt. Desondanks verwacht ik (en met mij vele) in het noordoosten (O-Friesland, Drenthe, Groningen, event. Noord-Overijssel) sneeuw. Daar zal een flinke laag van 5-10 cm gaan vallen. Ten oosten van de lijn Den Helder - Breda kan best wel eens een tijd natte sneeuw vallen. Of dit eventjes blijft liggen, denk het niet. Maar wellicht door neerslagafkoeling zal het toch tijdelijk iets wittig worden.

Morgen is de kans op natte sneeuw in Nederland, gemeld door Weerplaza. De atmosfeer is dan in eerste instantie kouder en lijkt in een groter deel van Nederland in ieder geval natte sneeuw een grotere zekerheid. Het gebied met droge sneeuw zal ongeveer hetzelfde blijven, al is daar later kans op IJzel / IJsregen door de toenemende temperatuur in de atmosfeer. Dat er niet in heel Nederland sneeuw valt komt door het laagje, dat, zoals ik al zei, (het kwartje valt verkeerd) veel te noordelijk zal trekken.

Hoe dan ook, het word tijdelijk iets warmer met temperaturen rond de 5 a 6 graden, Noordoosten kouder. De wind draait echter naar Oost en blaast rond woensdag koudere lucht het land in. Kans op de eerste ijsdag(en) in de Bilt is dan aanwezig. Na woensdag en donderdag gaat de dan wel dooi een aanval doen. Dit zal dan hoogstwaarschijnlijk in een zeer groot deel van Nederland sneeuw gaan opleveren. Of deze aanval slaagt, liggen de kansen rond 60% wel en 40% niet.

Kortom, we kunnen klagen wat we willen, maar eigenlijk is er de komende dagen best wel wat moois te zien, voor de echte sneeuwfanaten, ga lekker naar Groningen daar gaat een lekker dik pak sneeuw vallen. Morgen dus een grotere kans op de eerste vlokken van betekenis in Nederland. Echter zal de neerslag wel overgaan in regen door de oplopende temperatuur in de atmosfeer. Dit is hoe de zaken er nu voor staan. Iedereen lantaarnpaalstaarse, en het noordoosten, geniet ervan!

Als mensen nog vragen hebben over de kansen op winter, sneeuw etc, vraag ze vooral!
Heesen
Lid
25 januari 2014, 14:39 uur | Bericht #417718
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen in het oosten. En idd we pissen er echt elke keer langs 
Heesen
25 januari 2014, 14:44 uur | Bericht #417719
NL is zo klein en toch zulke grote verschillen qua weer. Ongelofelijk! | Gewijzigd: 25 januari 2014, 14:46 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
XRaver
Lid
25 januari 2014, 14:55 uur | Bericht #417722
Het is hier kouder geworden :o
Let it snow!
Heesen
Lid
25 januari 2014, 15:23 uur | Bericht #417725
Hier op dit moment nog maar 3gr bLijven duimen 
Heesen
Harro Bos
Lid
25 januari 2014, 15:31 uur | Bericht #417728
Hier is het 5 graden en het was 3 dus helaas geen sneeuw

pkd19
Lid
25 januari 2014, 15:39 uur | Bericht #417730
Hier is ie aan het zakken,nu 1,2C,en met de wind erbij gevoelstemperatuur van -3/-4.
stef-c
Lid
25 januari 2014, 15:43 uur | Bericht #417731
Hier in Groningen (stad) zitten we al de hele dag op de grens. 
Momenteel is het bij mij in de achtertuin, uit de wind, 1,2 graden. Het is 3,6 geweest eerder vanmiddag.
Dus de temperatuur begint te zakken...ben benieuwd...
Callie-P
Moderator
25 januari 2014, 16:08 uur | Bericht #417733
Vuile winter in aanbouw.

Zoals we eigenlijk al een beetje concluderen wil het voorlopig nog niet echt gaan winteren in de vorm van temperaturen (ruim) onder nul met (bakken) sneeuw.
Een term die sinds eergisteren(?) voorkwam in mijn stukjes is het fenomeen "vuile winter"  voor degene die niet weten wat ik er mee bedoel..
Dat is eigenlijk het ratjetoe van winterweer... regen, sneeuw ,hagel, ijzel wat je maar kan bedenken aan neerslag is mogelijk met dit type van weer.

Voor dit weekend staat er sneeuw op het programma voor het noordoosten van het land en of er nou wel of niet veel zal vallen zal zeker afhankelijk zijn van het pad van het laag, hoe lang de buien boven Nederland blijven hangen en of er neerslag uitvalt hoe intens enz enz.
Jammer is het misschien wel dat velen zich verheugden op een aanzienlijke laag sneeuw en daar nu een beetje teleurgesteld in zijn.

Eerlijk gezegd is dat niet helemaal terecht aangezien bijvoorbeeld het KNMI vanaf het begin al aangegeven heeft dat de sneeuw zich echt zou beperken tot het noordoosten van het land. Maar goed ik begrijp ook wel dat we elke strohalm aanpakken en als er ook maar 1 kaartje is dat sneeuw voorspelt in de regio waar je woont dan is dat "hoop"

Maar laten we nou eens die strohalmen aan de wilgen hangen..:)  en ons eens focussen op de komende week die toch wel zeer intressant kan worden voor eigenlijk heel Nederland.

Wat betreft vanavond moet iedereen er echt rekening mee houden dat de sneeuw beperkt zal blijven tot het uiterste noordoosten van het land. De rest krijgt mijn insziens gewoon regen.
Hieronder 1 van de belangrijkste kaartjes voor de sneeuw de 850hPa. Je kan hier prima op zien dat het niet of nauwelijks kouder is dan -5 graden boven noordoost nederland. En dit moet het echt MINIMAAL zijn wil er met de huidige omstandigheden sneeuw vallen die ook blijft liggen.

Nu staat het bovenstaande (gelukkig) niet in beton dus er zal zeker nog wel wat geschoven worden. Voor deze zeer korte termijn kun je je het beste even richten op HIRLAM. Die werkt nauwkeuriger en houdt meer rekening met de lokale omstandigheden.

Nu wil bovenstaande niet zeggen dat dit er ook daadwerkelijk gaat vallen, maar als je goed kijkt komen de echt blauwe gebieden redelijk overeen met het koudere gedeelte op 850hPa wat je op de bovenste kaart ziet.  Gisteren heb ik een kaartje van Hirlam gepost waarbij het front veel oostenlijker van Nederland zou trekken met als gevolg dat er in NL zo goed als geen sneeuw zou vallen. Bovenstaand kaartje geeft hoop maar dan ook alleen voor het uiterste noordoosten.
Wat bovenstaande wel wil zeggen is dat de loop van het frontje nog steeds niet duideljk is dus dit gaat echt onder de catogorie NOWCASTEN vallen.
Pas morgenvroeg zullen we het daadwerkelijke resultaat weten..

Dan verder in de week.. Ik schreef al dat er een vuil wintertje in aanbouw was...
Kijk eens voor de gein naar de onderstaande verzameling van de 850hPa. Het wordt op de 31ste zelfs -10 (!) boven Nederland...

Voor Maandag ochtend staat er ook nog wel het 1 en ander in de planning ... iemand zei het al ( sry dat ik je even je naam niet meer weet) maar de maandag ochtend zou best wel eens een intressante spits kunnen worden met misschien wel eens (natte) sneeuwval in het westen van het land..

Zie hieronder de kaarten...

Als je de week verder bekijkt doen zich de hele week situaties als deze voor.. dus ik denk dat we een zeer druk weekje gaan krijgen
Ik wilde iets uitgebreider schrijven maar ik moet er nu vandoor.. maar kijk zelf eens naar de kaarten en hoe enorm divers alles is...alles behalve saai !!!
| Gewijzigd: 25 januari 2014, 16:10 uur, door Callie-P
XRaver
Lid
25 januari 2014, 16:36 uur | Bericht #417737
Hmm het is nu -2.1 hier op dit moment
Let it snow!
25 januari 2014, 16:37 uur | Bericht #417739
Sneeuwhoeveelheden Nederland zondagavond/nacht.
Let op: De sneeuw is in dit beeld nog niet gevorderd tot het Noordoosten. daar ongeveer 4 a 5 cm.
Zoals je ziet lijkt het erop dat t kassa is voor een groot deel van Nederland!

| Gewijzigd: 25 januari 2014, 16:38 uur, door Rene Dwars
Jenss
Moderator
25 januari 2014, 16:47 uur | Bericht #417741
dat was ik die dat zei calliep leuk dat je wat kaartjes plaatst:)
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 42 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 42, lezen 5 mensen het topic "Winter discussie 2014-2015 Deel 3".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden