bij NOS en RTL4 zijn ze anders heilig van overtuigd , dat de stroming oost wordt en de temps in de loop van de week verder dalen in heel het land tot tegen of onder het vriespunt.....
Wat ik alleszins weet is als de wind uit oost of zelfs zuidoost komt dit vanuit Duitsland die koude lucht met zich meebrengt. Nu is het daar al vollop winter en dus kan het bij zo'n stroming ook bij ons kouder worden.
EDIT: In Duitsland is het toch al kouder dan bij ons, kan alleen maar positief zijn... | Gewijzigd: 24 januari 2014, 20:11 uur, door Thomas Van Hullebusch
De wind komt hier uit het zuid-oosten, helaas is het in Duitsland geen winter in die regio en daalt de temperatuur niet. | Gewijzigd: 24 januari 2014, 20:59 uur, door Marga
Als EC dit zo ook laat zien ben ik benieuwd naar Callie-P zijn stoplicht. Eigenlijk laat EC dit al een paar dagen zien Daar wordt al enkele dagen een ijsdag aangegeven en amper neerslagsignalen = oostenwind
Nou als zo een setting in de kaarten komt en dan niet 1 keer maar een aantal dagen en een aantal runs dan staat hij mega op groen.
Overigens laat EC dit wel zien maar wel met een iets andere lokatie van de kernen met als gevolg dat we een zuidooster krijgen waarbij er wat vorst in de nacht zal zijn en overdag temperaturen boven nul.
We zitten dan niet op de rand van het laag zoals UKMO laat zien maar midden in het laag met de kern ten zuidwesten van de UK.
Verder laat EC dan de laagjes zoals ik al eerder schreef met hun kern over de Benelux of ten zuiden van de Benelux trekken waardoor we geen ideale fabriek krijgen voor transportkoude uit het oosten.
Het lijkt er echt op dat het een periode gaat worden van de "vuile winter" waar alle vormen van neerslag mogelijk zijn en het zomaar even een dagje wit kan zijn en de volgende dag weer mega dooi.
En als ik eerlijk ben heb ik nog steeds geen warm gevoel( of koud om in de sfeer te blijven) over een inval van echt (langdurig) winterweer.
De laatste runs zijn echt niet verkeerd maar ik zie in elke run ( EC en GFS ) elke keer terugkomen dat er steeds meer laag onze kant op gepushed wordt en het Scandi/Rusland hoog wordt steeds verder weg geduwd.
Hieronder even een kaartje van EC waarop je dit kan zien en dit zou eerder een rood stoplicht worden dan een oranje of groen...
Maar het probleem ( of de uitdaging) gaat hem zitten in
- het pad wat de lagedrukgebieden gaan nemen
- en hoe groot ze zijn.
Het verschil met EC en GFS is dat de modellen van mening verschillen over de paden. GFS zal denk ik ook in de komende dagen warmere pluimen gaan afgeven als ik de laatste runs zo heb gezien. Maar goed dat is afwachten...
Voor het Noorden en de Ardennen zou het stoplicht op Oranje neigend naar Groen staan... maar omdat ik voor heel de Benelux dit afgeef blijf ik bij een rood/oranje..
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = winter binnen de gestelde termijn
Oranje = winterweer staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar veel meer kans op terugkeer naar temperaturen op of boven het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 20:11 uur, door Callie-P
Voor de mensen van België :
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 20:16 uur, door Thomas Van Hullebusch
Is positieve kritiek
Voor de mensen van België :
Uuuh nee temperaturen die normaal voor de tijd van jaar zijn of daarboven .. heb ik het niet goed neergezet ?
Dus dat zijn geen dramatische temperaturen ( zie hieronder)
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 20:19 uur, door Callie-P
Ik weet dat er grote kans is op terug wat zachter weer na die 2 ijsdagen, maar boven gemiddelde?
Analyse is mooi geformuleerd, terugkeer naar een westelijke circulatie (boven normaal) vind ik misschien een brug te ver, het kan zachter worden, maar of dit dan ook boven gemiddelde komt is wat te ver weg om zeker te weten, Belgische weermensen zijn ook eenduidig, het wordt kouder en overdag onder gemiddelde, 's nachts lichte vorst, overdag winterse buien. Ik vind toch dat met die paar ijsdagen en die vorst 's nachts dat we alleszins al voor de periode woensdag - vrijdag kunnen spreken van winterweer, kleuren of niet. Wat daarna gebeurt is echter inderdaad onzeker. Vind ik,als ik de analyse doe van voorspellingsparameters, en dit doe ik al 7 jaar | Gewijzigd: 24 januari 2014, 21:00 uur, door Marga
Uuuh nee temperaturen die normaal voor de tijd van jaar zijn of daarboven .. heb ik het niet goed neergezet ?
Nee hoor prima geformuleerd de situatie is namelijk niet 100% duidelijk te voorspellen. Als er morgen nog goede koude pluimen zijn, dan is oranje wel een goede kleur ? | Gewijzigd: 24 januari 2014, 21:00 uur, door Marga
Ben eigenlijk blij dat mij gedachten gelijklopend zijn met die van Calliep (want hij zou voor het KNMI moeten werken, remember vorig jaar!)
Mooi en goed stuk weer callie p
Berichten samengevoegd door Marga | Gewijzigd: 24 januari 2014, 21:01 uur, door Marga
Ik doel niet direct op een WC maar wel dat de temperaturen (ruim) boven nul kunnen worden..
Hieronder zie je een 2mtr temp kaartje waar de koude toch aardig terug geschopt is richting Moskou ! ( 11dagen vanaf nu)
p.s. ik bedoel ook temperaturen van rond de 3 graden of erboven... ( zie KNMI table hierboven)
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 21:01 uur, door Marga
Hieronder zie je een 2mtr temp kaartje waar de koude toch aardig terug geschopt is richting Moskou ! ( 11dagen vanaf nu)
Even een vraagje (niet om de discussie over de verschillende modellen weer op te starten):
Dit is een kaartje van GFS, persoonlijk hecht ik geen belang aan GFS in de winter. Hoe zie jij dat?
Heb ik gezien bij GFS, ik weet wat je bedoelt hoor Ik bedoel dit niet negatief maar ik ben op weervlak kritisch over andere meningen omdat ik zelf al heel lang model analyses doe van GFS en vele keren zeiden die dat het maar winter ging zijn voor 3 dagen en dan was het toch eens 10 dagen zoals een paar jaar geleden. Ook doe ik de analyses al lang (7jaar) voor mezelf. Ik vind gewoon dat er nog genoeg kans is op langdurig winterweer zeker als je bv. UKMO bekijkt. Ik kan uren over het weer en de modellen discussieren maar het blijft moeilijk te voorspellen wat het binnen pakweg 7 dagen wordt Wel vind ik dat je altijd gelijk hebt door realistisch te kijken naar de situaties, ik wou gewoon even mijn eigen gefundeerde mening inbrengen omdat ik dit graag doe
Dit is een kaartje van GFS, persoonlijk hecht ik geen belang aan GFS in de winter. Hoe zie jij dat?
Ow ik was vroeger een vervent aanhanger van GFS ook omdat GFS gewoon niet zo moelijk doet wat betreft kaarten ( als je van EC diepgaandere kaarten wilt hebben moet je betalen..)
Maar GFS is verouderd en werkt met de helft minder leden dan EC. Verder heb ik deze winter geleerd dat GFS te weinig rekening houdt met de lokale Europese omstandigheden en teveel met de omstandigheden in de USA. ( denk aan die koude-dip) Hierboven schrijft iemand geloof ik al dat de pluim van GFS warmer is en dit is iets wat ik al verwachtte sinds er weer zo een koude dip in de USA aan de gang is...
Maar goed ik heb bovenstaand kaartje van GFS even gepakt om duidelijk te maken dat de setting "as is" absoluut geen standvastig winterweer hoeft ( en ik vrees zal) geven.
Hieronder een kaartje van EC die die hetzelfde signaal afgeeft als GFS..
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 21:02 uur, door Marga
Alleen in D.H. wordt het geen winter ....
Alle gekheid op een sneeuwschuiver.... Dit wintertje gaat i.d.d. niet lang duren.
Dit 'wintertje' gaat eindelijk een tand hoger steken en ik wil het nog wel eens zien dat het nu niet gaat uitkomen, laten we volgende week opnieuw spreken