Eerste lokale ijsdag
We hebben er lang op moeten wachten, maar vandaag hebben we de eerste lokale ijsdag van deze winter. In het uiterste noordoosten van het vriest het een paar graden en naar verwachting komt de temperatuur niet boven nul.
Het blijft daar vanmiddag zo koud door het dunne laagje sneeuw. Hierdoor heeft de warmte uit de bodem weinig effect en door de bewolking kan ook de zon amper bijdragen aan de temperatuurstijging. Samen met een koude oostenwind blijft de temperatuur in Nieuw-Beerta daardoor onder het vriespunt.
Morgen 5 centimeter erbij
Gisteravond viel de eerste echte sneeuw van deze winter. Morgen valt er in het noordoosten mogelijk opnieuw sneeuw. In de avond trekt een neerslagzone over het land. In het westen valt regen, maar het oosten en vooral het noordoosten maken kans op (natte) sneeuw. In de nacht wordt het zo goed als droog en bij een graadje vorst kan de sneeuw in het noordoosten blijven liggen.
Veel minder ijsdagen dan normaal, winter veel te warm
Normaal zouden we rond deze tijd in de winter al zo’n 5 landelijke ijsdagen moeten hebben. In het koudere noordoosten zijn 7 ijsdagen gebruikelijk. Tot nu toe staat de teller landelijk op nul. De winter is tot nu toe veel te warm. Gemiddeld ligt de temperatuur op 6,2 graden waar 3,5 graden normaal zou zijn.
Volgende week donderdag en vrijdag volgt mogelijk een eerste landelijke ijsdag. Het wordt sowieso wat kouder en er is een redelijke kans dag ook in De Bilt de temperatuur overdag (net) onder nul blijft.
Door: Matthijs van der Linden
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 14:08 uur, door reedtimmer
oei...ach laten we het zo zeggen.. het wordt geen plus 10 graden meer
lijkt op bewegend beeld .dat deze groeit en vanaf de noordzee iets in de maak is ??
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 14:23 uur, door Marga
De koppen die in verschillende media verschijnen vind ik persoonlijk nogal overdreven van aard en ik heb het sterke vermoeden dat zelfs een flink aantal verstokte, die hard, hardcore winterliefhebbers dat met me eens zullen zijn, ook onder hen die hier de komende situatie luid toejuichen.
Jammer dat het 0 Hellmann punten extreem het misschien niet gaat halen, dan had je pas een verhaal om later aan je kleinkinderen te kunnen vertellen...
Nietwaar extremenliefhebbers?
leuke verschillen in gevoelstemperaturen.....toch zo een 13 graden verschil... -7,7 en +5,5) of nog mooier 14 graden ( -7,7 en 6,4)
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 14:37 uur, door Callie-P
frozen hollandNu ben ik eigenlijk alitjd al blij dat ik lekker in het zuiden woon, nu helemaal... En straks met carnaval natuurlijk
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 15:28 uur, door Debbieke
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 15:28 uur, door Debbieke