Nee, deze is helaas niet beschikbaar, ik begrijp zelf ook niet waarom. Echter, de GFS en de ECMWF pluim volgen dezelfde lijn. Allebei geven ze aan dat het (met flinke zekerheid) kouder gaat worden met dus in de Omgeving Brussel midden volgende week kans op wat lichte ijsdagen. De kans op sneeuw voor België schat ik ook wel redelijk hoog in, mede omdat het dauwpunt op veel plaatsen in de avond/nacht naar maandag een paar graden onder nul ligt, net wanneer er een storing gaat passeren. Het hangt er alleen wel een beetje vanaf hoe ver de kou dan al gevorderd is. | Gewijzigd: 23 januari 2014, 23:55 uur, door Marga
Er wordt op elkaar gekat en gefit.
Dit is niet de bedoeling van het forum
Vriendelijk edoch dringend verzoek dit achterwege te laten.
Berichten, die volgens de crew niet kunnen worden conform de algemene voorwaarden gewoon verwijderd.
Hierover klagen heeft totaal geen zin. Over praten kan wel, maar dan enkel en alleen via een pm naar de crew
@kenny, zie hierboven. Hieronder de ECMWF voor zuid-west Nederland (kan je zeker vergelijken met west-belgië)
Deze is zeker goed te noemen!
EC viir Zuid Nederland is minof meer dei voor de Kempen en dat is m.u.v. Hoog Belgie wat representatiever voor geheel Belgie... Is niet zo warm als Kenny misschienn zegt maar "goed" vnd ik ook weer overdreven. Tenminste voor winterweer. 't is een pluim waarvan je in november zegt "de winter komt er aan"
.
Ik schrijf de winter nog niet af maar laten we alsjeblief geen overdreven juichstemming creeren van 1 pluim waar we een normale winter de neus voor op zouden trekken.
Juichen mag van mij, ik stop als zomerliefhebber wel even mijn vingers in de oren maar er wordt zo af en toe wel overdreven gejuicht.
Ik vind het ook een beetje vreemde pluimen, we verwcahten van alles uit het Oosten en het Noord oosten is weliswaar het koudste maar bijvoorbeeld de regio "midden" scoort een wat koudere pluim dan Oost en Zuid-Oost
Het wordt geen winter, maar een heftige korte speldenprik, waarbij ik aanteken dat er wel kansen om een nieuw record neer te zetten. Namelijk 6 hellmannwinters op een rij. Overigens verwacht ik persoonlijk dat alleen de komende week het zal winteren. Het hogedruk gebied dat in Scandinavië ligt, is er weer een poos aanwezig. Ervaringen leren ons dat standvastigheid in het weer geen wet van meden en Perzen is. We zullen zien.....
Check
Regio Noord-Oost NL & Ardennen: dit weekend al koud met sneeuw!
Regio midden NL: mits bevestiging morgen koud weekend met waarschijnlijk sneeuw
Rest van België en Nederland: dit weekend kans op winterse buien, vooral dan tijdens de nacht en ochtend. Benieuwd naar de pluim morgen, mijn gevoel zegt dat het nog anders kan draaien.
Wat mij vooral bezighoud (eigen regio dan) is 30 januari. Dat zit ik al een paar dagen te zeggen en de pluim blijft het aangeven: ijsdagen.
Het weekend kan hier ook een grote rol inspelen, waar een sneeuwdek zal gevormd worden, zie ik de pluim verder onderuit zakken.
Vanaf volgende week vrijdag/zaterdag gaat de pluim inderdaad weer omhoog, iedereen ziet dat. Maar dit is nu eenmaal nog meer dan een week ver. Dat is iets wat we moeten blijven bekijken, maar ons nog niet blind op staren. Laat ons (hopelijk) allemaal de komende dagen genieten van het eerste winterweer in 2014.
Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van zondag 26 januari tot vrijdag 07 februari
Synoptische ontwikkeling
In het weekeinde en het eerste deel van komende week bevindt het aandachtsgebied zich op de scheidslijn van koude vrieslucht boven Noordoost-Europa en mildere polaire lucht boven West-Europa. Lagedrukgebieden bevinden zich dan in de omgeving IJsland/Schotland met een vore tot over onze omgeving, met daarin fronten die zo nu en dan voor regen of sneeuw zorgen. In de nacht van zaterdag op zondag snoert zich in de frontale vore boven ons land een aparte lagedrukkern af. Een tweede frontaal systeem stagneert maandag in onze omgeving. Halverwege volgende week beweegt het laag richting Frankrijk of het Alpengebied. Aan de noordflank van dit laag krijgt de koude lucht boven Noordoost-Europa dan de kans om tijdelijk over het gehele aandachtsgebied uit te stromen. Pas in het weekeinde daarop lijkt de depressieactiviteit vanaf de Oceaan weer toe te nemen en vertoont de temperatuur weer een stijgende tendens.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het grootschalige stromingspatroon wordt tot en met volgende week eenduidig beschreven door het EPS-ensemble. De spreiding die in de temperatuurpluimen zichtbaar is wordt veroorzaakt door de onzekerheid in de precieze grens van de koude lucht en de mildere lucht. Hierbij valt op het noordoosten van het land veelal net aan in de vorst zit en het midden en zuiden veelal enkele graden boven nul. De neerslagkansen zijn tot en met dinsdag groot te noemen. Hierbij is de ligging van de grens tussen koude en mildere lucht voor ons land van groot belang. Grootste kans op sneeuw is voor het noordoosten, de kleinste in het zuidwesten. Voor een serieus sneeuwdek lijkt de temperatuur in een groot deel van het land net een paar graden te hoog, in het noordoosten van het land is de kans op een sneeuwdek beduidend groter. Vanaf halverwege volgende week lijkt het gehele land in de vorst terecht te komen, de kans op een ijsdag ligt op woensdag in het noordoosten al 60%, elders dan nog rond 20%. Op donderdag en vrijdag ligt de kans op een ijsdag in het gehele land rond 80%. In de nachten neemt de kans op matige vorst fors toe, in het noordoosten zien we zelfs een 30% kans op strenge vorst. Dat laatste zal echter afhankelijk zijn van het al dan niet aanwezig zijn van een sneeuwdek en brede opklaringen. Vanaf het daarop volgende weekeinde zien we een geleidelijke toename in temperatuur waarbij de temperatuur op lange termijn weer boven nul komen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
In het algemeen veel bewolking en van tijd tot tijd regen, vooral in het noordoosten ook kans op sneeuw. Overdag ligt de temperatuur rond 5 graden, in de nacht rond het vriespunt. In het noordoosten is het beduidend kouder. Vanaf halverwege volgende week wordt het in het hele land beduidend kouder met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt.
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk vrij grote kans op koud weer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt. In de loop van de periode loopt de temperatuur weer geleidelijk op.
Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 24/01/2014 02.10 uur LT
ja vooral het noord oosten maakt grote kans op een sneeuw dekje word spannend tot maandag morgen
ja vooral het noord oosten maakt grote kans op een sneeuw dekje word spannend tot maandag morgen
oké ik las namelijk een paar paginas terug dat de kansen voor heel nederland groter waren geworden vamwegen het laag dat het dan kouder werd
Ook onweersignaal vooraf maandag dus pittige buitjes mogelijk vanaf kust die leuke tapijtjes neer kunnen leggen mits zoals Barts aangeeft de juiste omstandigen hebben op hoogtes 500hpa is in iedergeval al goed voor donderbuitjes dit met een cape tot max 500 k/j.
| Gewijzigd: 24 januari 2014, 07:51 uur, door Tatanka