Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
de wind draait inderdaad tegen de klok in maar toch is de wind zuidoost,ik heb even wat detailkaartjes opgezocht
@sneeuw op onderstaande kaartjes zie je dat de temps laag genoeg zijn voor sneeuw bij een aflandige wind(zuid/zuidoost) jij denkt waarschijnlijk dat de 850 hpa temp -6 tot -7 moet zijn maar dat is bij aanlandige wind bij aflandige wind volstaan waardes van -2 tot -3 mits er kou is op lagere hoogtes,dit is hierbij waarschijnlijk het geval want de dagen ervoor is koude lucht binnengestroomd
de wind draait inderdaad tegen de klok in maar toch is de wind zuidoost,ik heb even wat detailkaartjes opgezocht
@sneeuw op onderstaande kaartjes zie je dat de temps laag genoeg zijn voor sneeuw bij een aflandige wind(zuid/zuidoost) jij denkt waarschijnlijk dat de 850 hpa temp -6 tot -7 moet zijn maar dat is bij aanlandige wind bij aflandige wind volstaan waardes van -2 tot -3 mits er kou is op lagere hoogtes,dit is hierbij waarschijnlijk het geval want de dagen ervoor is koude lucht binnengestroomd
Mooi stuk jens, inderdaad velen weten niet dat bij continentale luchtstromingen (in de winter, mits natuurlijk aanwezige kou in het oosten) het bij -2/-3°C op 850hpa al kan sneeuwen. Bij maritiem, NW of N wind is dit altijd vanaf -7/-8 °C op 850hpa.
Kansen genoeg dus weekend en volgende week
Van 23/01 17u tot 24/01 09u : Vanavond en vannacht valt er opnieuw sneeuw op de Ardense hoogten (5 tot 10 cm boven 500 m). Op het einde van de nacht klaart het op over het westen en het centrum van het land met daar kans op ijs- of rijmplekken.
En bij die temperaturen kan het NO van Nederland zeker sneeuw verwachten.
Zo dat zijn mooie pluimen! Flink wat leden onder 0!
Hopelijk gaat de pluim van EC hierin mee.
@jenssweerts
Dank voor de uitleg! Het klinkt inderdaad logisch dat bij aflandige wind de temperatuur op hoogte iets minder koud mag zijn.
Laten we hopen dat we Februari met een flinke pak sneeuw in gaan! | Gewijzigd: 23 januari 2014, 20:48 uur, door Stefanv
Zo dat zijn mooie pluimen! Flink wat leden onder 0!
Hopelijk gaat de pluim van EC hierin mee.
Nieuwe EC berekent toch al lage 850hpa T tussen -4 en -6°C dus das al mooi
Hoe schatten mijn forumgenoten de kans op sneeuwval in het midden van het land in dit weekend?
Het lijkt erop dat de avond zaterdag op zondag het meeste aanspraak hierop maakt?
Hoe schatten mijn forumgenoten de kans op sneeuwval in het midden van het land in dit weekend?
Het lijkt erop dat de avond zaterdag op zondag het meeste aanspraak hierop maakt?
Dit weekend lijkt niet te gaan lukken helaas. Volgende week lijkt echter wel spannend te worden:
Dit weekend lijkt niet te gaan lukken helaas. Volgende week lijkt echter wel spannend te worden:
Is dat niet ongeveer dezelfde kaart die we vorige week zagen voor dit weekend? | Gewijzigd: 23 januari 2014, 20:55 uur, door WimBaens
Is dat niet ongeveer dezelfde kaart die we vorige week zagen voor dit weekend?
Niet geschoten is altijd mis
Termijn lijkt me nu wel wat korter en gezien de pluim zeker kansen. | Gewijzigd: 23 januari 2014, 21:00 uur, door Stefanv
EDIT: Nee laat maar, geniet er eerst maar van. | Gewijzigd: 23 januari 2014, 21:06 uur, door Benniegek
Jazeker, woon volgens buienradar precies in het gebied met 'natte sneeuw'.
Echter, toen ik net in de auto zat zag je wel dat, wat er viel, deels nog wegsmolt op de autoruit.
Je hoort de regen inmiddels op het dak en dus absoluut geen sprake van enige sneeuwval.
Wat wel opvalt is dat het rond de 2 graden is, en buiten het gebied met sneeuw volgens buienradar 2 graden warmer.
Maar nee, er valt dus geen sneeuw.